به گزارش خبرگزاری آنا؛ مقامهای کمیسیون اروپا این وضعیت را موجب «کاهش ناعادلانه دیدهشدن و درآمد» برای صاحبان رسانهها دانستهاند و احتمال دادهاند که این مسئله ناشی از سیاست ضد اسپم گوگل باشد. طبق مقررات قانون بازار دیجیتال (DMA) که رقابت در بخش فناوری را تنظیم میکند، گوگل موظف است شرایط «منصفانه، معقول و غیرتبعیضآمیز» برای دسترسی به وبسایتهای ناشران در موتور جستوجوی خود فراهم کند.
تمرکز تحقیق بر محتوای تجاری نه گزارشهای خبری
مقامهای کمیسیون تأکید کردهاند که این تحقیق مربوط به فهرستگذاری کلی روزنامهها یا محتوای خبری آنها در گوگل نیست، بلکه صرفاً به محتوای تجاری ارائهشده توسط طرفهای ثالث مربوط میشود. همکاری رسانهها با شرکتهایی که کالا یا خدماتی مانند تعطیلات یا کفش ورزشی ارائه میدهند، «رویهای تجاری معمول در دنیای آفلاین» محسوب میشود و باید در بازار آنلاین منصفانهای مانند گوگل نیز وجود داشته باشد.
برای نمونه، ممکن است یک روزنامه با شرکت نایکی همکاری کرده باشد تا تخفیفهایی را ارائه دهد، اما شواهدی وجود دارد که نشان میدهد در جستوجوی گوگل، زیر دامنه مربوط به این همکاری چنان تنزل رتبه یافته که کاربران دیگر قادر به یافتن آن نیستند. این مسئله بهطور مستقیم بر عملکرد روزنامه تأثیر میگذارد.
ترسا ریبرا، معاون اجرایی کمیسیون اروپا در حوزه سیاستهای گذار پاک، عادلانه و رقابتی، گفته است: «نگران آن هستیم که سیاستهای گوگل اجازه نمیدهد ناشران خبری در نتایج جستوجو بهطور منصفانه، معقول و غیرتبعیضآمیز دیده شوند.»
درخواست ارائه شواهد و واکنش گوگل
کمیسیون اروپا اعلام کرده که در روزهای آینده از ناشران خواهد خواست شواهدی درباره تأثیرات احتمالی بر ترافیک و درآمد خود در نتیجه نقض احتمالی اصول منصفانه ارائه دهند. ریبرا افزوده است: «تحقیق خواهیم کرد تا مطمئن شویم ناشران خبری در این دوران دشوار برای صنعت رسانه، درآمدهای مهم خود را از دست نمیدهند و گوگل به قانون بازارهای دیجیتال پایبند است.»
وی همچنین تأکید کرده: «امروز اقدام میکنیم تا مطمئن شویم دروازهبانان دیجیتال بهطور ناعادلانه مانع کسبوکارهایی نمیشوند که برای تبلیغ محصولات و خدمات خود به آنها وابستهاند.»
گوگل در واکنش به این تحقیق، آن را «گمراهکننده» و «فاقد اعتبار» خوانده است. در یک پست وبلاگی، این شرکت اعلام کرده: «متأسفانه، تحقیق اعلامشده درباره تلاشهای ضد اسپم ما گمراهکننده است و خطر آسیب به میلیونها کاربر اروپایی را در پی دارد.»
دفاع گوگل از سیاستهای ضد اسپم و موضع اتحادیه اروپا
گوگل تأکید کرده که این تحقیق فاقد اعتبار است، زیرا دادگاهی در آلمان پیشتر شکایتی مشابه را رد کرده و سیاست ضد اسپم این شرکت را معتبر، معقول و بهطور یکسان اجراشده دانسته است. این شرکت گفته که سیاست مذکور با هدف ارائه «نتایج قابل اعتماد» و «مبارزه با تاکتیکهای فریبنده پرداخت در ازای نمایش» طراحی شده که موجب «افت کیفیت فهرستهای جستوجوی گوگل» میشوند.
اتحادیه اروپایی اعلام کرده که ناگزیر به اقدام برای حمایت از رسانههای سنتی شده است؛ رسانههایی که اکنون در بازار آنلاین با رقابت مواجهاند. این تصمیم در پی سخنرانی اخیر رئیس کمیسیون، اورزولا فن در لاین، در نشست سالانه اتحادیه اتخاذ شده که در آن هشدار داده بود رسانهها با ورود هوش مصنوعی و تهدیدهای گسترده به منابع مالی خود در معرض خطر قرار گرفتهاند.
گاردین در ادامه مینویسد که مقامهای کمیسیون تأکید کردهاند که این تحقیق، بررسی «نقض معمول» مقررات است و اگر گوگل بهطور «سیستماتیک» از رعایت مقررات سر باز زده باشد، احتمال اعمال جریمههایی تا سقف ۲۰ درصد از درآمد وجود خواهد داشت.
انتهای پیام/