به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، آیتالله حاج شیخ جواد مروی، دبیر دوم شورای عالی حوزههای علمیه، در مراسم پایانی کنگره ملی امام زادگان محمد محروق و ابراهیم (علیهمالسلام) که در شهر نیشابور برگزار شد، به تبیین جایگاه امام زادگان، اهمیت اعتدال در اسلام، نقش نیشابور در تمدن اسلامی و ضرورت پژوهش و تکریم اهلبیت پرداخت.
اسلام مکتب اعتدال است
آیتالله مروی با تأکید بر اعتدال در آموزههای اسلامی گفت: اسلام مکتب اعتدال است و در قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم (ص) بارها بر توجه مسلمانان نسب به اهلبیت عصمت و طهارت(ع) تأکید شده است.
وی افزود: محبت اهلبیت(ع) تنه اختصاص به معصومین ندارد بلکه شامل فرزندان و ذریه آنان نیز میشود و این محبت از سوی تمام نحلههای فکری مورد توصیه قرار گرفته است.
دبیر دوم شورای عالی حوزههای علمیه به وصیت مرحوم علامه حلی در کتاب فخر المحققین اشاره کرد و گفت: در آن وصیت کرده است بر احترام و تکریم اولاد پیامبر و امامزادگان تأکید شده است.
وی با استناد به روایت کاملالزیاره ابن قولویه بیان کرد: زیارت تمام اهلبیت پیامبر، حتی غیرمعصومین، مستحب است و آثار معنوی آن شامل نجات انسان از سختیها و ترسهای روز قیامت میشود.
آیتالله مروی اضافه کرد: صاحب جواهر نیز در جلد بیستم جواهر تصریح کرده است که زیارت امام زادگان مستحب و دارای اثرات بسیار مهم معنوی است و اختصاص به معصومین ندارد؛ این روایت، به دلالت بر اهمیت تکریم و احترام به تمامی ذریه پیامبر در آموزههای دینی دارد.
نیشابور قطب فکری و تمدنی جهان اسلام است
دبیر دوم شورای عالی حوزههای علمیه با اشاره به جایگاه تاریخی نیشابور گفت: این شهرستان قرنها قطب فکری جهان اسلام بوده و محل تعامل مسالمتآمیز تمامی نحلهها و مذاهب مختلف اسلامی است.
وی ادامه داد: در این شهر، برادران اهل سنت و شیعیان در طول تاریخ همزیستی داشتهاند و در کنار هم اندیشههای خود را مطرح کردهاند، اما نقطه مشترک همه آنان تکریم و احترام به اهلبیت و امام زادگان بوده است.
آیت الله مروی به کرامت اهلبیت(ع) و نقش آن در دلهای مردم نیشابور اشاره کرد و افزود: محبت و تکریم اهلبیت حتی در میان افرادی که مکتب فکری متفاوتی داشتهاند، وجود داشته و این مسئله نشان از عمق تأثیر اهلبیت در فرهنگ و اندیشه شهر دارد.
تشیع نیشابور و گسترش آن در ایران
وی بیان کرد: غالب مردم نیشابور در طول تاریخ به تشیع گرایش یافتند و این گرایش باعث شد تا تشیع از نیشابور به شهرهایی مانند ری و اصفهان نیز منتقل شود.
وی از جلسات و مناظرات علمی بزرگان نیشابور از جمله سید مرتضی و ابوالفتح نیشابوری در عراق یاد کرد و تأکید کرد: این بزرگان با تربیت شاگردان و انتقال علوم و معارف شیعی، زمینه گسترش تشیع و شکلگیری مراکز علمی در سایر مناطق را فراهم کردهاند.
دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه افزود: ابن حجر، عالم بزرگ اهل سنت، نیز حضور علمای نیشابور در ری و مناظرات آنان را مستند کرده و به شگفتی و دقت علمی این بزرگان اشاره کرده است.
وی با تأکید بر ضرورت تکریم علمی امام زادگان گفت: احترام به امام زادگان باید در قالب پژوهش، نگارش و معرفی علمی نیز دنبال شود.
آیتالله مروی در ادامه پیشنهاد داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی روزی را به نام فضل بن شاذان نیشابوری و علمای بزرگ این شهر اختصاص دهد تا جایگاه آنان در تاریخ فرهنگی و دینی کشور ثبت و به نسلهای آینده منتقل شود.
وی اضافه کرد: نخبگان امروز باید با تحقیق و پژوهش، سابقه غنی تاریخی و علمی نیشابور را معرفی کنند و راهی برای آینده پژوهشی کشور ایجاد نمایند.
دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه خاطر نشان کرد: این جلسه فرصتی برای یادآوری تاریخ علمی و مذهبی نیشابور و اهمیت پژوهش در این حوزه است.
وی از نخبگان و بزرگان خواست تا با تصحیح خطاهای علمی و تاریخی، به معرفی درست جایگاه امامزادگان و علمای برجسته نیشابور بپردازند.
انتهای پیام/