شناسهٔ خبر: 75820479 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

بررسی خطبه فدکیه در نشست علمی حوزه علمیه فاطمیه

آذربایجان شرقی- نشست علمی بررسی خطبه فدکیه با حضور حجت‌ الاسلام نظری، جمعی از اساتید، کادر و طلاب مدرسه علمیه فاطمیه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آذربایجان شرقی، نشست علمی بررسی خطبه فدکیه با حضور حجت‌ الاسلام والمسلمین مجتبی نظری، جمعی از اساتید، کادر و طلاب مدرسه علمیه فاطمیه خواهران شهرستان جلفا برگزار شد، در این نشست، ابعاد معرفتی، اجتماعی و تاریخی خطبه فدکیه از منظر دینی و عقلانی مورد تحلیل قرار گرفت.

در آغاز جلسه، حجت‌ الاسلام نظری با اشاره به شرایط جامعه اسلامی پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) اظهار داشت: جامعه مسلمانان پس از وفات پیامبر دچار انحراف و سردرگمی شد و حضرت فاطمه زهرا(س) برای دفاع از حق و روشنگری امت، در مسجد خطبه‌ای ایراد فرمودند که امروز به عنوان سندی ماندگار از بینش توحیدی و ولایت‌مداری شناخته می‌شود.

وی با اشاره به فراز «فَقُبحاً لِفُلولِ الحَدِّ وَاللَّعبِ بَعدَ الجِدِّ وَقَرعِ الصَّفاه» از خطبه فدکیه گفت: این فراز هشدار جدی حضرت زهرا(س) به جامعه‌ای است که پس از مجاهدت و جدیت دوران پیامبر، به سستی و بی‌تفاوتی گرفتار شد و از مسیر هدایت فاصله گرفت.

استاد برجسته حوزه و دانشگاه در ادامه با تحلیل جامعه‌ شناختی خطبه فدکیه اظهار کرد: جامعه‌ ها را می‌توان به سه دسته جامعه حق، جامعه باطل و جامعه شبهه تقسیم کرد پس از پیامبر اکرم(ص) جایگاه امیرالمؤمنین(ع) در جامعه دچار شبهه شد و چون این ابهام برطرف نگردید، زمینه‌ساز حوادثی چون جنگ جمل(شبهه)، صفین(شک) و نهروان(کفر) گردید.

وی افزود: در عصر حاضر نیز با غلبه رسانه‌های تصویری و فضای مجازی، عقلانیت انسان در معرض تضعیف قرار گرفته و نسل‌ها بیش از پیش در دنیای تخیل و لذت‌های مجازی زندگی می‌کنند؛ فضایی که بستر رشد عرفان‌های کاذب مانند یوگا، عرفان حلقه و فرقه‌ های باطنی را فراهم کرده است.

به گفته حجت‌ الاسلام نظری، تبیین معارف خطبه حضرت زهرا(س) می‌تواند جامعه را از لغزش در دام شک، شبهه و انحراف مصون بدارد و وحدت و بصیرت دینی را تقویت کند.

وی در پایان ضمن اشاره به نقش روشنگری در هدایت امت ابراز کرد: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب در بحران‌ها و از جمله در جنگ دوازده‌ روزه اخیر، ملت را با تبیین و بصیرت به استقامت و اتحاد فراخواندند، امروز نیز بازخوانی خطبه فدکیه می‌تواند چراغ راه امت اسلامی در برابر انحرافات فکری باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آذربایجان شرقی، نشست علمی بررسی خطبه فدکیه با حضور حجت‌ الاسلام والمسلمین مجتبی نظری، جمعی از اساتید، کادر و طلاب مدرسه علمیه فاطمیه خواهران شهرستان جلفا برگزار شد، در این نشست، ابعاد معرفتی، اجتماعی و تاریخی خطبه فدکیه از منظر دینی و عقلانی مورد تحلیل قرار گرفت.

خبرگزاری رسا در آذربایجان شرقی خبرگزاری رسا در آذربایجان شرقی

در آغاز جلسه، حجت‌ الاسلام نظری با اشاره به شرایط جامعه اسلامی پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) اظهار داشت: جامعه مسلمانان پس از وفات پیامبر دچار انحراف و سردرگمی شد و حضرت فاطمه زهرا(س) برای دفاع از حق و روشنگری امت، در مسجد خطبه‌ای ایراد فرمودند که امروز به عنوان سندی ماندگار از بینش توحیدی و ولایت‌مداری شناخته می‌شود.

وی با اشاره به فراز «فَقُبحاً لِفُلولِ الحَدِّ وَاللَّعبِ بَعدَ الجِدِّ وَقَرعِ الصَّفاه» از خطبه فدکیه گفت: این فراز هشدار جدی حضرت زهرا(س) به جامعه‌ای است که پس از مجاهدت و جدیت دوران پیامبر، به سستی و بی‌تفاوتی گرفتار شد و از مسیر هدایت فاصله گرفت.

استاد برجسته حوزه و دانشگاه در ادامه با تحلیل جامعه‌ شناختی خطبه فدکیه اظهار کرد: جامعه‌ ها را می‌توان به سه دسته جامعه حق، جامعه باطل و جامعه شبهه تقسیم کرد پس از پیامبر اکرم(ص) جایگاه امیرالمؤمنین(ع) در جامعه دچار شبهه شد و چون این ابهام برطرف نگردید، زمینه‌ساز حوادثی چون جنگ جمل(شبهه)، صفین(شک) و نهروان(کفر) گردید.

وی افزود: در عصر حاضر نیز با غلبه رسانه‌های تصویری و فضای مجازی، عقلانیت انسان در معرض تضعیف قرار گرفته و نسل‌ها بیش از پیش در دنیای تخیل و لذت‌های مجازی زندگی می‌کنند؛ فضایی که بستر رشد عرفان‌های کاذب مانند یوگا، عرفان حلقه و فرقه‌ های باطنی را فراهم کرده است.

به گفته حجت‌ الاسلام نظری، تبیین معارف خطبه حضرت زهرا(س) می‌تواند جامعه را از لغزش در دام شک، شبهه و انحراف مصون بدارد و وحدت و بصیرت دینی را تقویت کند.

وی در پایان ضمن اشاره به نقش روشنگری در هدایت امت ابراز کرد: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب در بحران‌ها و از جمله در جنگ دوازده‌ روزه اخیر، ملت را با تبیین و بصیرت به استقامت و اتحاد فراخواندند، امروز نیز بازخوانی خطبه فدکیه می‌تواند چراغ راه امت اسلامی در برابر انحرافات فکری باشد.