شناسهٔ خبر: 75811875 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کندی واردات، نبود زیرساخت و ناهماهنگی دستگاه‌ها؛ چالش‌های اصلی مرز شوشمی پاوه

کرمانشاه - ایرنا - در نشست بررسی مشکلات واردات و ترانزیت کالا در مرز شوشمی پاوه، فعالان اقتصادی و مدیران استانی از نبود زیرساخت‌های لازم، کندی روند ترخیص کالا، ناهماهنگی بین دستگاه‌ها و ضعف خدمات رفاهی در این گذرگاه مرزی به‌عنوان مهم‌ترین موانع توسعه تجارت در این مرز یاد کردند و خواستار عزم جدی دستگاه‌های اجرایی برای حل مشکلات چندین‌ساله این مرز شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش رو پنجشنبه ایرنا، مرز شوشمی با وجود ظرفیت بالای تجاری و موقعیت راهبردی، همچنان از ابتدایی‌ترین امکانات زیرساختی محروم است و فعالان مرزی می‌گویند تداوم این وضعیت موجب کاهش انگیزه سرمایه‌گذاران، رکود اقتصادی و نارضایتی مرزنشینان شده است.

فرزاد الماسی، فرماندار پاوه در این نشست با انتقاد از شرایط فعلی گفت: بیش از ۱۳ سال است که مشکلات مرز شوشمی حل‌نشده باقی مانده و زیرساخت‌ها در حد صفر است. در حالی‌که مرزها باید پیشران توسعه باشند، شوشمی از ابتدایی‌ترین امکانات نظیر گمرک مستقر، انبار و خدمات رانندگان محروم مانده است.

وی با اشاره به تأخیر در پرداخت مطالبات مرزنشینان افزود: دستورالعمل‌های جدید و بروکراسی سنگین باعث شده نه حق مرزنشین به موقع پرداخت شود و نه سرمایه تجار آزاد گردد. اگر اختیارات واقعی به شهرستان داده شود، می‌توانیم بخش عمده‌ای از مشکلات را برطرف کنیم.

فرماندار پاوه همچنین وضعیت خدمات برای رانندگان را «نامناسب و غیرقابل قبول» توصیف کرد و گفت: راننده‌ای که روزها در صف انتظار می‌ماند حتی دسترسی به غذای گرم یا محل استراحت ندارد. این تصویر زیبنده مرز بین‌المللی نیست.

کندی واردات، نبود زیرساخت و ناهماهنگی دستگاه‌ها؛ چالش‌های اصلی مرز شوشمی پاوه

تشریح مشکلات و اقدامات قانونی در حوزه غذا و دارو

دکتر شهریاری، نماینده غذا و داروی استان کرمانشاه گفت: امیدواریم بتوانیم تا جای ممکن مشکلات را حل کنیم. قانون ساماندهی کار از سال ۴۲ ابلاغ شده اما آیین‌نامه اجرایی آن از سال ۱۴۰۱ به اجرا درآمده است. دستوالعمل کالای آرایشی و بهداشتی نیز هفته آینده در تهران با حضور معاونان سازمان غذا و دارو و استان‌های مرزنشین تدوین خواهد شد و قطعاً این فرایند نیازمند زمان است.

وی همچنین با انتقال بخشی از مباحث تخصصی به کارشناسان و تأکید بر تعامل حداکثری میان دستگاه‌ها افزود: همه مشکلاتی را که مطرح می‌شود، بررسی و رفع خواهیم کرد.

تلاش برای روان‌سازی فرایندها و ارتقاء زیرساخت‌ها

مهدی حسین‌پور، مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه، با اشاره به کاهش مدت زمان خواب کالا و دموراژ به یک‌ونیم روز، از تلاش‌های صورت گرفته برای تسهیل صادرات و واردات خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر ارزش کالای صادراتی از مرزها تا پنج هزار دلار افزایش یافته و روش‌های نمونه‌گیری و آزمون نیز بدون موازی‌کاری با دستگاه غذا و دارو انجام می‌شود. ضرورت دارد تمامی دستگاه‌های اجرایی در مرز مستقر باشند و زیر ساخت‌های لازم تقویت شود.

وی ضمن تاکید بر لزوم همکاری بیشتر، اظهار کرد: تعرفه‌های آزمایشگاهی مطابق نیازهای منطقه‌ای باید بازنگری شود تا هم پاسخگوی هزینه‌ها باشد و هم بخش خصوصی را در این حوزه فعال‌تر کند.

ضرورت هماهنگی با طرف عراقی
رضا نیک روش، مدیرکل گمرک استان نیز با بیان چالش‌های موجود، مهم‌ترین مانع را عدم به رسمیت شناختن برخی ساختارها توسط طرف عراقی دانست و توضیح داد: برای فعال شدن ترانزیت و ورود کالا، باید سازمان حمل و پایانه در مرز مستقر شود و زیرساخت انبار و تخلیه کالا فراهم شود تا امکان نظارت، جلوگیری از آسیب یا سرقت و پاسخگویی به مسئولان طرف عراقی وجود داشته باشد.

وی افزود: آمادگی اجرایی شدن کار وجود دارد، اما مشروط به مصوبه شورای تأمین و کارگروه ویژه مرز است، همانند آنچه در استان آذربایجان غربی و کردستان اجرا شده است.

در این نشست، مدیران ضمن اعلام آمادگی برای حل مشکلات موجود، بر ضرورت افزایش هماهنگی بین سازمانی و تسریع در تکمیل زیرساخت‌ها تأکید کردند. آنها خواستار حمایت قانونی و اجرایی از سوی نهادهای تصمیم‌گیر برای بهبود هرچه بیشتر روند تجارت مرزی در منطقه شوشمی شدند.

فعالان مرزی نیز معتقدند مدیریت صحیح هزینه‌های ترانزیت، تسهیل ورود قانونی کالا و رفع بروکراسی غیرضروری می‌تواند به رونق اقتصادی منطقه و اشتغال‌زایی بیشتر بیانجامد.

کندی واردات، نبود زیرساخت و ناهماهنگی دستگاه‌ها؛ چالش‌های اصلی مرز شوشمی پاوه

کاهش هزینه‌های ترانزیت؛ مسیر توسعه بازارچه شوشمی

جنید نوروزی از کارگزاران فعال مرزی سهولت و کاهش هزینه ترانزیت را عامل اصلی رونق مبادلات دانست و گفت: در حال حاضر، هزینه‌های ثانویه برای ترانزیت کالا از بازارچه شوشمی وضع می‌شود که اگر کاهش پیدا کند، قطعاً رویه مبادلات مرزی رونق بیشتری خواهد یافت.

او اضافه کرد: اگر امکان واردات مستقیم از اقلیم، مشابه شیوه مرز باشماق و مریوان فراهم شود، هم هزینه‌ها کم و هم زیرساختهای منطقه تقویت می‌شود.

وی ایجاد الگوی موفق مشابه مریوان با بهره‌مندی از شرکت‌های حمل‌ونقل و ظرفیت‌های بومی را خواستار شد.

گلایه از مشکلات ترخیص و سوء‌ برداشت‌های قانونی

برهان خالدی، دیگر کارگزار مرزی، با اشاره به پرداخت‌های کلان برای ورود کالا گفت: بالغ بر ۱۲۸ میلیارد تومان تا کنون واریز داشتم، اما هم‌اکنون ترخیص کالا با موانع جدی مواجه شده است و کسی پاسخگو نیست. مشکلات ما نه فقط بروکراسی، بلکه سوءبرداشت‌های قانونی است: اگر بار از خروجی بیرون بیاید، قاچاق محسوب می‌شود! این وضعیت معضل بزرگی ایجاد کرده و باید با اصلاح روندها شفافیت بیشتری ایجاد شود.

تنها راه نجات، کنترل هزینه‌ها و همکاری بیشتر گمرک

در ادامه، آرمان فرتاش، کارگزار دیگر بازارچه شوشمی، با اشاره به اهمیت کنترل هزینه‌های ترانزیت افزود: ما به دنبال راه‌حلی هستیم که هزینه‌ها پایین بیاید تا بازارچه برای تجار جذاب شود. اگر فرآیند واردات با کنترل گمرک و ظرفیت‌سازی مناسب انبار انجام شود، می‌توانیم سهمیه‌های بیشتری جذب کنیم.

او افزود: مشکل فعلی کمبود نیرو در گمرک برای کنترل و انجام مراحل واردات است که اگر حل شود، هم امنیت مبادلات تأمین و هم رونق اقتصادی منطقه حاصل خواهد شد.

در پایان این نشست، کارگزاران خاطرنشان کردند رفع موانع قانونی و تسهیل روند ترخیص علاوه بر کاهش قاچاق، باعث جذب سرمایه‌گذار، توسعه اشتغال و افزایش امنیت اقتصادی شهرستان پاوه خواهد شد.

به اعتقاد فعالان حاضر، شنیدن صدای مرزنشینان و ارائه راهکارهای کاربردی می‌تواند بازارچه شوشمی را به قطب جدید تجارت مرزی غرب کشور بدل کند.

به گزارش ایرنا؛ بخش نوسود با بیش از هشت هزار نفر جمعیت در حدود ۵۰ کیلومتری شهر پاوه واقع شده و شهرستان پاوه نیز با بیش از ۶۰ هزار نفر جمعیت در ۱۲۰کیلومتری شمال غربی کرمانشاه قرار دارد.

شهری مرزی نوسود در مسیر مرز پررونق شوشمی و هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

کندی واردات، نبود زیرساخت و ناهماهنگی دستگاه‌ها؛ چالش‌های اصلی مرز شوشمی پاوه

مرز شوشمی در ۳۵ کیلومتری شهرستان پاوه و پنج کیلومتری نوسود واقع است و روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ کامیون از آن تردد می‌کنند. این مرز پس از تعطیلی در دوران جنگ تحمیلی، دوباره فعالیت تجاری خود را از سر گرفت و اکنون یکی از بازارچه‌های فعال کشور است که به استان حلبچه عراق متصل است.

براساس اعلام اداره کل گمرکات استان کرمانشاه در ۶ ماه نخست سال جاری، گمرک شوشمی ۲۸۶ هزار تن کالا شامل سنگ آهن، میوه و تره‌بار، ادوات کشاورزی، صنایع دستی و گچ ساختمانی به ارزش ۲۰ میلیون و ۶۴۴ هزار دلار از مرز شوشمی به خارج از کشور صادر شد.