شناسهٔ خبر: 75809500 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها:

طرح جهت‌گیری الهی در آموزش، جبران یک عقب‌ماندگی تاریخی است

حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در نخستین کنفرانس ملی جهت‌گیری الهی فرهنگی در تدریس دروس تخصصی با تأکید بر اهمیت پیوند علم و تربیت، گفت این طرح یک ابتکار صرف نیست، بلکه جبران عقب‌ماندگی تاریخی است که باید از ابتدای انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها دنبال می‌شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز از استان یزد؛ رستمی در ابتدای سخنان خود با تقدیر از اساتید، مدیران و اندیشمندان حاضر در همایش و تجلیل از برگزارکنندگان، به‌ویژه بیژن رنجبر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، و همکاران وی گفت: حرکتی که دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد آغاز کرده، مسیری ارزشمند است که نیاز دارد به جریان علمی سراسر کشور تسری پیدا کند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره سه مأموریت اصلی دانشگاه‌ها، یعنی تولید علم، تربیت عالم و متخصص، و جهت‌دهی به علم و عالم، خاطرنشان کرد: جهت‌دهی به علم و دانشمند همان حلقه‌ای است که تولید علم و تربیت عالم را معنا و هدف می‌بخشد.

رستمی با ذکر نمونه‌هایی از فضای علمی غرب و بی‌توجهی آن به ارزش‌های الهی، گفت: گاهی پروژه‌های علمی در خارج از کشور، هرچند در ظاهر صرفاً تحقیقاتی هستند، اما در عمل می‌توانند به ابزار کشتار و ظلم منجر شوند. او با یادآوری نگاه شهید تهرانی‌مقدم که دستاوردهای علمی را در خدمت تقویت دست نائب امام زمان می‌دانست، افزود: جهت‌دهی الهی علم تعیین می‌کند که محصول آن در خدمت حق و عدالت باشد، نه در خدمت ظالم.

رستمی طرح جهت‌گیری الهی را نه یک اختراع تازه، بلکه جبران عقب‌ماندگی تاریخی دانست و گفت این روند باید از آغاز انقلاب در دانشگاه‌ها دنبال می‌شد. به گفته وی، نقش استادان علوم پایه و تخصصی در انتقال مفاهیم تربیتی و اخلاقی، حتی می‌تواند از نقش استادان معارف تأثیرگذارتر باشد، زیرا این مضامین در دل آموزش تخصصی و واقعیات علمی بیان می‌شوند.

وی با اشاره به نقش محوری معلم و استاد در تربیت نسل، افزود: هیچ امکانات یا ابزار آموزشی، جایگزین استاد خوب و متعهد نمی‌شود. تجربه تاریخی نشان داده است که از مدارس ساده و حجره‌های کوچک، در سایه استادان برجسته، شخصیت‌های بزرگ تربیت شده‌اند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، اسلامی‌سازی دانشگاه را فراتر از برچسب‌زدن اسلامی به رشته‌های علمی دانست و توضیح داد: اگر استاد در کنار آموزش تخصصی، جرئت پرسشگری، مرزشکنی علمی، امید به آینده و ارزش‌مداری را در دانشجو پرورش دهد، دانشگاه عملاً در مسیر الهی حرکت کرده است.

وی با اشاره به تجربه دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه فرهنگیان، یادآور شد که تربیت استاد و معلم صرفاً با مهارت علمی کافی نیست، بلکه نیازمند صلاحیت‌های شخصیتی و تربیتی است. قرآن کریم نیز مأموریت معلمان را علاوه بر آموزش، تزکیه دانسته است و این تزکیه، مسئولیت همه استادان است، نه فقط استادان حوزه معارف.

رستمی با بیان اینکه علم موجود در نظام‌های غربی بر مبنای پیش‌فرض‌های غیرالهی بنا شده است، به نمونه‌هایی در حوزه زیست‌شناسی اشاره کرد که با وجود محاسبات علمی، فرض وجود خالق را کنار گذاشته و حتی منشأ حیات را به موجودات فضایی نسبت داده‌اند. وی این رویکرد را نتیجه حذف پیشینی وحی و معارف الهی از چارچوب علمی دانست.

وی ادامه داد: جهت‌دهی به علم و عالم، مأموریت بزرگ دانشگاه‌هاست و بدون اهتمام استادانی که این موضوع را فهم کرده‌اند و دغدغه انتقال آن را دارند، تحقق نخواهد یافت. در این صورت است که دانشجو علاوه بر تخصص، دانش زندگی، دانش بندگی و مهارت ارتباط سالم را می‌آموزد.

رستمی اشاره کرد که هم‌اکنون هزاران استاد در سراسر کشور داوطلبانه این طرح را اجرا کرده‌اند و نتایج موفقیت‌آمیز آن، هم رضایت استاد و هم رضایت دانشجو را به همراه داشته است. وی با استناد به روایات و نظر علما، یادآور شد که عالم همان کسی است که آیات الهی را، چه در حوزه معارف دینی و چه در مطالعه طبیعت، تفسیر می‌کند.

وی در پایان، با تجلیل از شهید دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس فقید دانشگاه آزاد اسلامی و شهید جنگ ۱۲ روزه، گفت: مکتب علمی‌ای که چنین انسان‌هایی را تربیت کند، مکتبی شهیدپرور است و محصول آن، پیشرفت علمی همراه با تربیت انسان شایسته و متعهد خواهد بود.

خبرنگار: محمد حسین زارع زردینی

انتهای پیام/