به گزارش خبرنگار ایسکانیوز از استان یزد؛ بیژن رنجبر در آغاز سخنان خود با درود بر مقام معظم رهبری، شهیدان پیش و پس از انقلاب و سرداران سرافراز نظام جمهوری اسلامی ایران، به ویژه شهید دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس فقید دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: این همایش با حضور آیات عظام، مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی یزد و شخصیتهای علمی و فرهنگی، فرصتی است تا درباره پیوند علم و معنویت در تدریس تخصصی گفتوگو شود.
وی با بهرهگیری از مثالهای علمی خاطرنشان کرد: در قانون دوم ترمودینامیک، افزایش بینظمی یا انتروپی در یک سیستم بسته مطلوب نیست و برای رسیدن به پایداری باید این بینظمی کاهش یابد. به گفته او، این اصل در حوزه آموزش نیز صدق میکند؛ کلاس درس نباید یک سیستم ایزوله و بیتبادل باشد، بلکه باید با گرمای ایمان و شوق استاد به یک سیستم باز و زنده تبدیل شود تا انتروپی فکری دانشجو کاهش یابد.
رنجبر تأکید کرد: گرادیان معنا باید از قلب استاد به ذهن شاگرد جریان پیدا کند. اگر نگاه استاد، نگرشی الهی باشد، با حضور، رفتار و نحوه بیان خود میتواند کلاس را از سیستم بسته خارج کند و دانشجو را به معنویت و خدا نزدیک نماید.
وی با تشبیه استاد به یک کاتالیزور، گفت: استادِ دارای نیت الهی، لبخند صادقانه و احترام به دانشجو، میتواند انرژی فعالسازی یادگیری را به حداقل برساند و انگیزه فراگیری را در دانشجو افزایش دهد. چنین استادی بینیاز از تغییر سرفصلهای رسمی، قادر است مفاهیم اخلاقی و الهی را در دل درسهای تخصصی تزریق کند.
رنجبر افزود: اگر محور عمودی آموزش ایمان و محور افقی عقلانیت علمی باشد، نتیجه آن تعادل تمدنی خواهد بود؛ عقلانیت بدون ایمان به تعصب و ایمان بدون عقلانیت به جهالت میانجامد، اما ترکیب متعادل این دو، زمینه پیشرفت جامع را فراهم میکند.
وی یادآور شد: استاد در کلاس تنها وظیفه انتقال داده ندارد، بلکه باید معنا را منتقل کند. در نگاه قرآنی، رابطه استاد و شاگرد همانند فرستنده و گیرنده انرژی الهی است و هرچه نیت خالصتر باشد، کارایی یادگیری بالاتر خواهد رفت. این همان قانون بقای انرژی است که در حوزه آموزش، انرژی حقیقی از گفتار به رفتار و سپس به الهام در جان شاگرد منتقل میشود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه تدریس مأموریت رساندن مطلب نیست بلکه دمیدن روح و احیای انسان است، گفت: دانشگاه مومن و اسلامی، آموزش را از سطح انتقال داده به سطح انتقال معنا و معنویت ارتقا میدهد. اگر آموزش بدون جهتگیری الهی باشد، انتروپی اخلاقی جامعه افزایش مییابد، اما با آمیختن علم به ایمان و فرهنگ، کلاس درس به تعادل زیبای خلقت نزدیک میشود.
در پایان، از مجله علمی تخصصی رویکرد الهی فرهنگی در تدریس رونمایی شد.
خبرنگار: محمد مهدی داوری
انتهای پیام/