به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محسن فتحی، نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در محلس در مراسم افتتاح 25 کیلومتر و آغاز عملیات اجرایی 20 کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب کشور در استان کردستان اظهار کرد: محورهای مواصلاتی استان حدود 170 کیلومتر زیر بار ترافیک قرار دارد، اما 150 کیلومتر دیگر هنوز به بهرهبرداری نرسیده است. وی گفت: با وجود تعیین پیمانکار برای این مسیر، مردم استان سالها در انتظار توسعه این محور بودهاند.
وی با اشاره به اهمیت تکمیل کریدور برای کاهش حوادث جادهای افزود: در سال گذشته، 380 نفر در محورهای استان جان خود را از دست دادند. امید است با بهرهبرداری از این پروژه و اجرای طرحهای جانبی، شاهد کاهش چشمگیر تلفات جادهای باشیم.
نماینده سنندج با قدردانی از تلاشهای مسئولان پیشین و فعلی، گفت: ما مرهون زحمات آقای بازوند و تیم مدیریتی ایشان هستیم و لازم است از اقدامات دولت در پیشبرد این پروژه قدردانی کنیم.
وی همچنین به ضرورت تکمیل کنارگذر سنندج اشاره کرد و افزود: مسیر ترانزیتی داخل شهر سالهاست با مشکلات امنیتی و حوادث ناگوار همراه بوده است؛ امیدواریم این پروژه در اولویت وزارت راه قرار گیرد تا عبور خودروهای سنگین از داخل شهر متوقف شود.
وی اظهار کرد: با همکاری وزارت راه و شهرسازی، استانداری و دستگاههای اجرایی استان، انتظار داریم این پروژه تا پایان سال 1405 بهطور کامل به بهرهبرداری برسد تا ضمن افزایش ایمنی، تلفات جادهای نیز کاهش یابد.
در ادامه مراسم آرش لهونی، استاندار کردستان نیز با تأکید بر ضرورت تسریع در تکمیل این محور، گفت: طول کریدور بزرگراهی شمالغرب به جنوبغرب کشور در محدوده استان کردستان 320 کیلومتر است که بخشی از مسیر پنج استان را شامل میشود. متأسفانه اقدامات اجرایی در کردستان نسبت به دیگر استانها کمتر بوده و این عقبماندگی از سالهای گذشته بهجا مانده است.
وی افزود: در حالی که بیش از 85 درصد مسیر در سایر استانها زیر بار ترافیک قرار دارد، در کردستان تنها 52 درصد مسیر فعال است که همین موضوع به افزایش تصادفات و بروز مشکلات متعدد در جادههای استان منجر شده است.
استاندار کردستان با اشاره به محور حادثهخیز سنندج-کامیاران گفت: طی یک سال اخیر با پیگیریهای انجامشده، فعالیت در قطعات مختلف این محور شتاب گرفته است. برخی بخشها به بهرهبرداری رسیده و در سایر قطعات نیز پیمانکاران مشخص شده و عملیات اجرایی آغاز شده است.
لهونی ضمن قدردانی از وزارت راه و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، تأکید کرد: با مدیریت دولت فعلی، تغییرات مثبتی در روند توسعه این محور مشاهده میشود، اما همچنان نیاز به تخصیص اعتبارات جهشی برای تکمیل مسیر و رفع نقاط حادثهخیز داریم.
وی با اشاره به اهمیت محورهای بانه و مریوان بهعنوان مسیرهای اتصال کریدور به اقلیم کردستان عراق، گفت: توسعه این محورهای آنتنی میتواند بین 20 تا 30 درصد صادرات استان را افزایش دهد و فرصتهای اقتصادی ارزشمندی برای کردستان فراهم کند.
انتهای پیام/