شناسهٔ خبر: 75805967 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

واکنش سازنده پست به یادداشت تسنیم/ به دنبال بهبود خدمات پستی هستیم

شرکت ملی پست با استقبال از نقد سازنده خبرگزاری تسنیم درباره صندوق‌های پستی، یادداشت منتشر شده در این رسانه را فرصتی برای بازبینی و تقویت فرآیندهای خدمت‌رسانی دانست و بر عزم خود برای توسعه راهکارهای نوین و هوشمندسازی خدمات پستی تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، شرکت ملی پست نسبت به یادداشتی با عنوان « صندوق‌های پستی بی‌نامه؛ دکوری و بی‌فایده!» به قلم سپیده سپهری، دکترای علوم ارتباطات و از اساتید این رشته در صفحه خبرگزاری تسنیم استان گلستان که در تاریخ 19 آبان ماه منتشر شد، واکنش نشان داد و ضمن بیان اینکه  صندوق‌های زرد پستی همچنان زنده و محل ارسال‌ نامه‌های عادی شهروندان است، تأکید کرد این نقد را فرصتی برای بازبینی و تقویت فرآیندهای پیاده سازی این طرح می‌دانیم.

 شرکت ملی پست معتقد است صندوق‌های زرد پستی همچنان زنده و محل ارسال نامه‌های عادی شهروندان است و این صندوق‌ها، به صورت روزانه تخلیه می‌شوند. آنچه امروز در ساختمان‌های مسکونی و اداری به‌ عنوان صندوق‌های دکوری بی‌فایده توصیف می‌شود، عمدتاً به "صندوق‌های پستی مصوب کشوری و یکسان‌سازی شده در ورودی منازل و مجتمع‌ها" (مطابق با ضوابط مصوب شرکت ملی پست و شهرداری‌های کشور) اطلاق می‌شود؛ نه صندوق‌های بزرگ پستی منصوب در معابر عمومی.

این شرکت در ادامه متنی که برای خبرگزاری تسنیم ارسال کرده، آورده است ظاهرا انتقاد مطرح شده، تعبیری بر ناکامی در اجرای دقیق، موفق و مستمرِ طرح یکسان‌سازی صندوق‌های منازل است و به ویژگی و کارآمدی این صندوق‌ها، ارتباطی ندارد. البته که این نقد، فرصتی برای بازبینی و تقویت فرآیندهای پیاده سازی این طرح می‌دانیم.

همانطور که در یادداشت مذکور بدان اشاره شده، مسئله ناکارآمدی صندوق‌ها، عمدتاً مشکل اجرایی دارد و به تعبیری، گسست بین سیاست‌گذاری و اجرا مربوط (قانون‌گذاری بدون نظارت و قطعاً عدم فرهنگ سازی لازم در سطح عموم به جهت کاربرد و مزیت های بهره مندی از صندوق های مذکور) می‌باشد.

این موضوع مورد تایید است که الزام قانونی به نصب صندوق‌های مصوب، بدون نظارت مداوم و سازوکارهای حمایتی؛ بهره‌مندی لازم را به‌دنبال نخواهد داشت. اما به نظر می‌رسد چنانچه کارگروهی مشترک با همکاری نظام مهندسی، شهرداری و شرکت ملی پست برای نظارت بر استاندارد سازی و نگهداری این صندوق‌ها، در طول عمر مفید ساختمان‌ها تشکیل و نسبت به ارائه راهکارهای جدید و مبتنی بر فناوری ها و هوشمندسازی خدمات اقدام شود، موثر خواهد بود. 

لازم به توضیح است، در حال حاضر تمامی مرسولات غیر ثبتی در شرکت ملی پست، همچنین اعلامیه‌ها، تراکت، بروشورهای تبلیغاتی و غیره، با بهره مندی از صندوق‌های مذکور، به دست گیرنده می‌رسد. (الزاماً نه توسط پست بلکه هر مرجع رسمی و غیر رسمی). این نکته نیز حائز اهمیت است که مرسولات ثبتی در شرکت ملی پست به واسطه الزام به اخذ امضاء از گیرنده، می‌بایستی به خود شخص تحویل شود و امکان تحویل در صندوق‌های مذکور، امکانپذیر نیست.

موضوع قابل توجه اینکه، طی سال‌های اخیر با توجه به سیاست هوشمندسازی و گسترش ارائه خدمات غیرحضوری به مشتریان، نصب لاکریا صندوق‌های هوشمند پستی در دستور کار قرار گرفته است. تمامی فرآیندهای مرتبط این صندوق‌ها، اعم از اطلاع رسانی و تحویل به‌صورت هوشمند انجام می‌پذیرد. صندوق‌های هوشمند در برخی شهرهای کشور از جمله تهران، مشهد، اصفهان، تبریز و کیش نصب شده است و به زودی در سایر شهرها نیز استقرار خواهد یافت.

انتهای پیام/