شناسهٔ خبر: 75803693 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

‌آسیب روانی در ‌۵۰ درصد ‌دانشجویان جدید علوم پزشکی

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به ضرورت توجه به سلامت روان دانشجویان علوم پزشکی گفت: طبق پایش‌های انجام‌شده، بیش از ۵۰ درصد از دانشجویان ورودی جدید دارای نشانه‌هایی از آسیب روانی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم؛ سید جلیل حسینی، در اجلاس سراسری معاونین و مدیران آموزشی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد، با بیان اینکه آموزش، محور حیات و سلامت جامعه است، اظهار داشت: در قرآن کریم و سخنان معصومان، علم‌الادیان و علم‌الابدان، هر دو موجب حیات انسان معرفی شده‌اند؛ ازاین‌رو، جایگاه علم پزشکی در پیوند با ایمان و اخلاق معنا پیدا می‌کند.

وی افزود: آموزش پزشکی تنها فراگیری دانش نیست، بلکه فرآیندی برای شکل‌گیری نگرش اخلاقی و شخصیتی دانشجویان است. دانشجویان ناخودآگاه از رفتار و منش استادان الگو می‌گیرند، بنابراین تقویت اخلاق حرفه‌ای در آموزش پزشکی باید در اولویت برنامه‌های آموزشی قرار گیرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت گفت‌وگوی مستقیم میان مدیران آموزشی، اساتید و دانشجویان اشاره کرد و گفت: با وجود مشکلات اقتصادی و محدودیت‌های بودجه‌ای، برگزاری جلسات منظم با اساتید و دانشجویان و بهره‌گیری از ایده‌ها و نگاه‌های آنان در تصمیم‌سازی‌های آینده ضروری است. مدیران دانشگاهی باید نسل آینده مدیران حوزه سلامت را از همین امروز شناسایی و توانمند کنند.

وی افزود: معاونین آموزشی دانشگاه‌ها باید جلسات ماهانه با دانشجویان، استادان و استعدادهای درخشان داشته باشند. دانشجویان نخبه، مدال‌آوران علمی و دانشجویان شاهد و ایثارگر، سرمایه‌های پایدار کشورند و باید مورد حمایت واقعی تسهیل مقررات، بلکه تقویت علمی و روانی قرار گیرند.

حسینی با اشاره به ضرورت توجه به سلامت روان دانشجویان علوم پزشکی گفت: طبق پایش‌های انجام‌شده، بیش از 50 درصد از دانشجویان ورودی جدید دارای نشانه‌هایی از آسیب روانی هستند. تشکیل منظم کمیته‌های پیشگیری از آسیب به خود در دانشگاه‌ها یک ضرورت فوری است و نباید فقط در مواقع بحران به آن پرداخت.

وی همچنین به چالش‌های ناشی از افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی اشاره کرد و گفت: افزایش ظرفیت بدون تأمین منابع انسانی و فضاهای آموزشی، فشار سنگینی بر دانشگاه‌ها وارد کرده است. باید مسئولان استانی و نمایندگان مجلس با واقعیت‌های درونی دانشگاه‌ها آشنا شوند تا نگاه بیرونی صرف به موضوع آموزش پزشکی اصلاح شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به برنامه‌های تحول آموزشی اظهار داشت: در طرح تحول آموزش پزشکی، استفاده از هوش مصنوعی، شبیه‌سازهای بالینی و فناوری‌های نوین آموزشی محور اصلی است. همچنین، بازنگری در رشته‌ها، کاهش رشته‌های غیرضروری و ایجاد رشته‌های جدید براساس نیاز کشور در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: در حوزه بین‌المللی نیز با بازنگری در روند پذیرش دانشجویان خارجی، نظام ارزیابی و اعتباربخشی دانشگاه‌های بین‌الملل در حال ساماندهی است تا از رشد بی‌رویه گذشته جلوگیری شود.

حسینی درباره وضعیت اعضای هیئت علمی نیز گفت: مهم‌ترین چالش آموزش، مشارکت پایین اعضای هیئت علمی است. با ایجاد پلتفرم ارتباطی میان 22 هزار عضو هیئت علمی سراسر کشور، تلاش داریم دیدگاه‌ها و مشکلات آنان را مستقیم دریافت کنیم. همچنین طرح ارتقای اعضای هیئت علمی از مسیر آموزش و پژوهش به طور هم‌زمان در حال نهایی‌سازی است.

وی با اشاره به نقش عدالت آموزشی در سیاست‌های جدید وزارت بهداشت تأکید کرد: اصلاح ساختارها به‌گونه‌ای خواهد بود که فرصت رشد علمی و حرفه‌ای برای همه دانشجویان در سراسر کشور فراهم شود و کیفیت آموزش فدای کمیت نشود.

در پایان، معاون آموزشی وزارت بهداشت با قدردانی از مدیران و استادان حاضر در اجلاس گفت: آموزش پزشکی کشور باید بر پایه سه اصل حرکت کند: حفظ کیفیت، عدالت آموزشی، و استفاده از فناوری‌های نوین. با مشارکت جمعی اساتید، دانشجویان و مدیران دانشگاه‌ها، می‌توان آموزش پزشکی ایران را به جایگاهی در شأن تمدن اسلامی رساند.

اجلاس سراسری معاونین آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با هدف بررسی چالش‌های آموزش، تبادل تجربه و تدوین راهبردهای تحول فناورانه در نظام آموزش سلامت، به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد.