۲۹ سال پیش مقرر شد شهر سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت استان کردستان از هواپیماهای مسافربری میزبانی کند از این رو مطالعات ساخت فرودگاه در این شهر از استان کردستان آغاز شد.
پس از اتمام مطالعات، کار اجرایی این پروژه از سال ۱۳۸۴ آغاز و تا سال ۱۳۹۳ اگرچه حدود ۷۰ میلیارد ریال برای آن هزینه صورت گرفت اما همان سال پیمانکار و مشاوره پروژه به دلایلی از جمله عدم تزریق اعتبارات لازم، از پروژه کنار رفتند و اجرای آن متوقف شد.
سال ۱۳۹۶ و پس از سه سال وقفه، پروژه ساخت فرودگاه شهدای سقز به عنوان دومین فرودگاه استان کردستان با انعقاد تفاهمنامهای به شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران واگذار شد و این پروژه تا پایان دولت دوازدهم به ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی دست پیدا کرد و تکمیل نهایی آن بر دوش سایر دولتها افتاد.
تیرماه ۱۴۰۱ و در نخستین سفر استانی دولت سیزدهم به کردستان، در جریان بازدید از این فرودگاه نیمهتمام، وعده تکمیل آن داده میشود و سرانجام ۱۲ آبان سال ۱۴۰۲ در سفر مجدد دولت به کردستان، رئیس جمهور وقت از طریق همین فرودگاه وارد سقز میشود تا این گونه آرزوی چندین ساله مردم این دیار به واقعیت تبدیل شود.
اما این پایان ماجرا نبود زیرا با وجود آنکه این فرودگاه به صورت هفتگی میزبان یک پرواز رفت و برگشت به تهران بود و یکی از درخواستهای مردم استان و فعالان اقتصادی کشور که بخشی از فعالیت آنها در شهرهای مرزی کردستان انجام میشود، افزایش تعداد این پروازها در هفته بود و امید میرفت با بررسی همه جوانب آن و در راستای تسهیل و تسریع بیشتر در سفرهای هوایی، این خواسته هم تحقق پیدا کند اما بنا به دلایلی از جمله نداشتن ایمنی کامل و نداشتن زیرساختهای مناسب، مدتی است که این فرودگاه به کما رفته و همان یک پرواز هفتگی به تهران نیز تعطیل شد.
آزمایش و خطا تا کی؟
نماینده مردم سقز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره آخرین وضعیت این فرودگاه میگوید: اگرچه تاکنون ۱۶۰پرواز رفت و برگشت از این فرودگاه با استفاده از هواپیمای «آی.تی.آر» انجام شده اما اکنون با ادعای حادثهآفرین بودن و نداشتن شرایط و زیرساختهای لازم بیش از ۶ماه است که بر طبل تعطیلی آن کوبیده میشود.
محسن بیگلری با بیان اینکه چه میزان آزمایش و خطا باید صورت بگیرد تا از وضعیت این فرودگاه اطمینان حاصل شود، در ادامه میافزاید: فرودگاه شهر سقز شهرهای بانه، بوکان، سردشت، دیواندره، مریوان، تکاب میاندوآب و مهاباد را پوشش میدهد و به نوعی جمعیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری این شهرستانها و همچنین تاجران و بازرگانان زیادی میتوانند از خدمات حمل و نقلی آن استفاده کنند و حتی به دلیل تقاضای زیاد مسافران، دی ماه سال گذشته از وزیر راه و شهرسازی درخواست داشتیم تعداد پروازهای این فرودگاه از یک پرواز هفتگی به دو پرواز افزایش پیدا کند اما در کمال تعجب همان یک پرواز را هم تعطیل کردند.
محسن بیگلری نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی
وی با بیان اینکه ارزش روز هزینههای انجام شده در این فرودگاه بالغ بر ۲هزار میلیارد تومان است، خاطرنشان میکند: اگر این پروژه دارای مشکل بود چرا تصمیم به افتتاح آن گرفتند مگر افراد فنی با در نظر گرفتن همه جوانب ایمنی که یک فرودگاه باید داشته باشد نسبت به تأیید آن و شروع پروازها اقدام نکردند و پای مجوز پرواز از این فرودگاه را امضا نکردند پس چرا الان عنوان میشود شرایط ایمنی کافی برای پرواز در این فرودگاه وجود ندارد یا برخی زیرساختهای آن کامل نیست؟
تأثیر حمل و نقل هوایی بر جذب سرمایهگذار
عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سفر دولت چهاردهم به استان کردستان و سفر به سقز بر موضوع بازگشایی فرودگاه این شهر در حضور رئیس جمهور تأکید ویژهای صورت گرفت، اظهار میکند: یکی از زیرساختهایی که موجب حضور سرمایهگذاران در یک منطقه میشود وجود فرودگاه و برقراری پرواز است، از این رو به رئیس جمهور محترم عنوان شد تا فرودگاه سقز فعال نشده و پروازهای آن به صورت منظم برقرار نشود نمیتوان امیدی به حضور سرمایهگذاران در شهر سقز و همچنین شهرهای پیرامونی آن داشت. همچنین یکی از درخواستهای مردم استان و فعالان اقتصادی کشور از دولت چهاردهم، افزایش تعداد این پروازها در هفته است که انتظار میرود در راستای تسهیل و تسریع بیشتر در سفرهای هوایی این خواسته بحق مردم مظلوم این منطقه تحقق پیدا کند. از طرفی حتی وقتی امکانات اینچنینی در یک منطقه وجود ندارد حضور وزیران و مسئولان در ردههای مختلف نیز در منطقه برای بررسی مسائل و مشکلات مردم کاهش پیدا میکند. وی با اشاره به اینکه در جلسهای با رئیس فرودگاههای کشور و معاونان وی، موضوعات مهمی چون باند پرواز، سیستم روشنایی، سوختگیری و دیگر زیرساختهای فرودگاه سقز مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد برای رفع مشکلات مطرح شده تیم فنی برای بازدید و بررسیهای تخصصی به فرودگاه سقز اعزام شوند، میافزاید: از این رو با پیگیریهای فراوان به منظور رفع محدودیتهای پروازی فرودگاه سقز نشست تخصصی با حضور معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، فرماندار ویژه سقز و مدیرکل فرودگاههای کردستان در محل فرودگاه سقز برگزار و مسائل مربوط به محدودیتهای پروازی، تجهیزات ناوبری و مهندسی پرواز، ارتقای زیرساختهای پروازی و رفع محدودیتها بررسی و برای رفع این مسائل قولهای نمایشی نیز داده شد که تاکنون اتفاق خاصی در این باره رخ نداده است.
عذرخواهی خانم وزیر
نماینده سقز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در جلسه کمیسیون عمران با وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی نسبت به این مسئله گلایه کردم، تصریح میکند: اگرچه خانم صادق ضمن عذرخواهی از توقف پروازها در فرودگاه سقز عنوان کرد که به زودی جلسهای برای رفع این مشکل و از سرگیری پروازها برگزار خواهد شد اما به دلیل خلف وعدهها و بیتعهدیهای مکرر برخی از مسئولان وزارت راه طی یک سالی که از عمر دولت چهاردهم گذشته است درخواست ما در جلسه کمیسیون عمران این بود که سؤال از وزیر به صحن علنی ارجاع داده شود.وی با بیان اینکه فرودگاه سقز به عنوان دومین فرودگاه استان کردستان میتواند نقش متمایزی در توسعه منطقه ایفا کند از این رو نیازمند توجه ویژه مسئولان کشوری و برقراری پروازهای منظم و مداوم بوده و متأسفانه درگیر مسائل جزئی نظیر تغییر روز پرواز مثلاً از شنبه به یکشنبه است، خاطرنشان میکند: انتظار میرود مسئولان محترم به وعدههای داده شده در خصوص رفع مشکلات فرودگاه شهدای سقز پایبند باشند زیرا در غیر این صورت ناگزیر خواهم بود از سایر ابزارهای قانونی نمایندگی از جمله طرح سؤال استفاده کنم زیرا تأخیر و خلف وعده بیش از این پذیرفتنی نیست و نوعی توهین به مردم محسوب میشود.
بیگلری تصریح میکند: حتی ما درخواستی مبنی بر پیوند فرودگاه سقز به منطقه آزاد بانه و مریوان ارائه کردهایم که در صورت عملیاتی شدن میتواند عامل بهرهمندی سقز از ظرفیتهای توسعهای این منطقه نیز بشود اما تاکنون مسئولان مربوط هیچ گونه پاسخی به این درخواست نیز ارائه نکردهاند.