به گزارش برنا از مرکزی ، سید محمد جمالیان در دیدار با فرزانه صادقمالواجرد، وزیر راه و شهرسازی، ضمن یادآوری مکاتبات و پیگیریهای پیشین خود در خصوص پروژه آزادراه اراک–راهجرد و آغاز عملیات اجرایی آزادراه اراک–راهجرد گفت: پروژه آزادراه اراک–راهجرد از طرحهای زیرساختی بسیار حیاتی در منطقه بهشمار میرود که تکمیل آن نقش مؤثری در توسعه اقتصادی، کاهش هزینههای حملونقل، افزایش ایمنی تردد و تسهیل دسترسی میان استانهای همجوار خواهد داشت. این مسیر بهدلیل موقعیت جغرافیایی ویژه خود، یکی از شریانهای اصلی ارتباطی کشور محسوب میشود و میتواند ضمن کاهش چشمگیر زمان سفر، زمینه جذب سرمایهگذاری، رونق گردشگری و ارتقای خدمات لجستیکی در منطقه را فراهم آورد.
جمالیان در ادامه این دیدار به سایر مطالبات حوزه راه و شهرسازی استان مرکزی اشاره کرد و گفت: تکمیل طرحهای نیمهتمام در حوزه راه، مسکن و شهرسازی از مطالبات جدی مردم استان است و تسریع در این پروژهها تأثیر مستقیمی بر بهبود کیفیت زندگی و توسعه متوازن منطقه دارد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در ادامه از وزیر راه و شهرسازی درخواست کرد با توجه به شرایط اقتصادی خانوارها، دوره مشارکت مدنی تسهیلات بانک مسکن در طرح نهضت ملی مسکن از ۳۶ ماه به مدت شش ماه تمدید شود تا خانوادههای مستأجر بتوانند در کنار پرداخت اجارهبها، اقساط بانکی خود را نیز مدیریت کنند.
وی تصریح کرد: این موضوع بهویژه درباره یکی از پروژههای نهضت ملی مسکن در شهر اراک که حدود یکصد خانوار در آن ذینفع هستند، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
جمالیان در دیدار با وزیر راه و شهرسازی در واکنش به وضعیت نهضت ملی مسکن اظهار داشت: روند اجرای پروژهها هنوز آنطور که مردم انتظار دارند پیش نرفته و نیازمند تصمیمات جدی و اقدام فوری است و مردم حق دارند در مسیر تحقق وعدهها احساس آرامش و اطمینان کنند، پیگیری مستمر و نظارت دقیق نمایندگان و دستگاههای مسئول، تنها راه رسیدن به نتیجه مطلوب است و هیچ تردیدی در اهمیت حل مسائل موجود برای مردم وجود ندارد.
وی گفت: تکمیل تقاطع غیرهمسطح شهرک صنعتی خیرآباد در محور حادثهخیز اراک–قم، که هماکنون ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، نیازمند تخصیص یکهزار میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات نقاط حادثهخیز است.
جمالیان در ادامه با اشاره به وضعیت نامناسب محور ارتباطی خنداب–پل دوآب، خواستار رسیدگی فوری وزارت راه و شهرسازی به ایمنسازی این مسیر شد و گفت: این محور بهعنوان یکی از راههای حیاتی منطقه، سالهاست بهدلیل نبود زیرساخت مناسب به مسیری پرخطر برای اهالی و عبورکنندگان تبدیل شده و متأسفانه شاهد وقوع حوادث رانندگی منجر به فوت و جرح تعدادی از شهروندان بودهایم.
وی افزود: علیرغم پیگیریهای محلی، بهدلیل نبود ردیف اعتباری مشخص، پروژه ساماندهی و تعریض این محور تاکنون پیشرفتی نداشته و این امر روند توسعه منطقه را کند کرده است. ازاینرو از وزیر راه و شهرسازی درخواست شد مراحل تهیه و تصویب پروژه ساماندهی و تعریض محور خنداب–پل دوآب از طریق ماده ۲۳ قانون برنامه و بودجه بهصورت ویژه و فوری در دستور کار قرار گیرد تا ضمن پاسخ به مطالبه بهحق مردم، از بروز حوادث ناگوار در آینده جلوگیری شود.
نماینده مردم اراک در مجلس در پایان به موضوع حمایت از شرکتهای دانشبنیان اشاره کرد و افزود: شرکتهای دانشبنیان استان مرکزی در حوزه تولید و فناوری ظرفیت بالایی دارند و وزارت راه و شهرسازی میتواند با همکاری این مجموعهها، بخشی از نیازهای فنی و اجرایی پروژههای عمرانی را از توان داخلی تأمین کند.