شناسهٔ خبر: 75795011 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گفت وگوی ایرنا با موزه پرداز نمایشگاه «به آینده سپرده شد»؛

روایتی نمایشگاهی از مسیر بهرام دبیری در چهار راه ارتباطی دوره طلایی هنر ایران

تهران_ایرنا_حسین گنجی، موزه پرداز نمایشگاه "به آینده سپرده شد" در موزه هنرهای معاصر، گفت: برپایی این نمایشگاه، شفافیت موزه در اهدای آثار بهرام دبیری و نیز بررسی ویژگی های آثار هنرمند را نشان می‌دهد.

صاحب‌خبر -

حسین گنجی، منقد هنری و موزه پرداز نمایشگاه آثار بهرام دبیری با عنوان "به آینده سپرده شد" که این روزها در موزه هنرهای معاصر برپا است، در خصوص معنای موزه پردازی به خبرنگار تجسمی ایرنا گفت: موزه پردازی به تعبیری همان کیوریتوری است.
وی در پاسخ به اینکه این تعبیر به همان سنت قدیم کیوریتوری اشاره دارد، توضیح داد: بعضی ها قائل به این نکته هستند که این همان موزه پردازی است و بعضی ها هم این ترجمه را قبول ندارند و از واژه اصلی کیوریتوری استفاده می کنند.
گنجی ادامه داد: اما در موزه هنرهای معاصر، بخصوص از زمان مدیریت رضا دبیری نژاد، بر این فضا، و همچنین تخصص او در حوزه موزه داری، او تاکید دارد تا از واژه موزه‌پردازی استفاده بشود.
این منتقد هنری در خصوص چرایی برپایی این نمایشگاه، توضیح داد: مبنای برپایی این رویداد، اهدای آثار بهرام دبیری به موزه است. او به سراغ موزه آمد.
وی تصریح کرد: همچنین آثاری با این حجم به موزه هنرهای معاصر اهدا می شود، خوب است موزه برای آن برنامه ریزی کند. با این روند به دو نکته توجه می‌شود. اول شفافیت، تا موزه نمایش بدهد که چه آثاری اهدا شده است.
سپس این آثاری که اهدا شده، دارای چه ویژگی هایی است، و اینکه حالا این آثار اهدا شده با یک فرمت و برنامه ریزی، قابل نمایش باشد.
گنجی خاطرنشان کرد: همچنین دیدیم، وقتی، هنرمندی با این سابقه و پیشینه، چنین آثاری را به موزه اهدا کرده، خوب است که برای این موضوع برنامه ریزی کنیم و یک نمایشگاه هم داشته باشیم. پیشنهاد موزه به من و امیر سقراطی بود که ما موزه پردازی این نمایشگاه را بر عهده بگیریم.

این منتقد هنری ادامه داد: آثار را دیدیم. چند جلسه با بهرام دبیری گفت و گو کردیم و به این چارچوب نمایشگاهی رسیدیم.
گنجی در پاسخ به نوع چیدمان آثار دبیری در موزه هنرهای معاصر، به خبرنگار تجسمی ایرنا گفت: این چیدمان بر اساس سال های خلق آثار نیست. ما کارها را موضوع بندی کردیم و یک روایت از دل آنها در آوردیم.
وی افزود: روایت اصلی، قرار گرفتن بهرام دبیری در چهار راه ارتباطی دوره طلایی هنر ایران است. دوره شروع کار او در دهه ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ خورشیدی، تا به امروز است. ارتباط این سال‌ها و این دوره‌های پرفراز و نشیب تاریخی، بر آثار دبیری اثر گذاشته و ما بر اساس این نگرش و روایت، نمایشگاه را چیدمان کردیم.

روایتی نمایشگاهی از مسیر بهرام دبیری در چهار راه ارتباطی دوره طلایی هنر ایران

گفتنی است؛ نمایشگاه "به آینده سپرده شد"، مجموعه اهدایی حاصل نیم قرن فعالیت بهرام دبیری، هنرمند نقاش، در این رویداد به نمایش در آمده است.
این رویداد زیرنظر رضا دبیری نژاد، مدیر موزه هنرهای معاصر و با موزه پردازی امیر سقراطی و حسین گنجی برگزار شده است.
در این نمایشگاه، ۶۷ اثر اهدایی، ۸ اثر امانی و ۶ اثر از گنجینه موزه به نمایش گذاشته شده است.
این رویداد تا ۲۵ آذر ماه سال جاری دایر است و فرصتی بی‌نظیر برای بازخوانی جهان درونی و زبان تصویری یکی از برجسته‌ترین نقاشان معاصر ایران فراهم می‌کند.