فکتپرس نوشت: ادعای صمصامی، نماینده مجلس که گفته بود هزینه واقعی یک لیتر بنزین برای دولت کمتر از ۲۰۰۰ تومان است و اینکه دولت برای هر لیتر بنزین ۵۰ هزار تومان خرج میکند، نادرست است!
قائمپناه، معاون رئیسجمهور: هزینه تمامشده هر لیتر سوخت حدود ۳۹ هزار تومان است، در حالی که بنزین با نرخ ۳ هزار تومان و گازوئیل با ۳۰۰ تومان عرضه میشود. به عبارت دیگر، دولت برای هر لیتر بنزین تقریباً ۳۶ هزار تومان یارانه پرداخت میکند.
ثابت ماندن قیمت بنزین در سالهای اخیر، از عوامل کسری بودجه، قاچاق سوخت به کشورهای همسایه، کاهش رغبت به استفاده از حملونقل عمومی و سایر تبعات ذکر شده است.
بر اساس برخی اخبار رسمی و غیررسمی، قیمت بنزین در سال جاری یا سال آینده افزایش خواهد یافت. البته سناریوهای مختلفی مطرح شده است، از جمله سهنرخی شدن، تخصیص بنزین بر اساس کد ملی و غیره، و مشخص نیست کدام طرح نهایی خواهد شد.
یکی از استدلالهای دولت برای افزایش قیمت بنزین، فاصله بین هزینه تمامشده و قیمت فروش آن است؛ به گفته قائممقام مسعود پزشکیان، این فاصله حدود ۳۶ هزار تومان است. با این حال، برخی نمایندگان مجلس مانند حسین صمصامی، هزینه تمامشده هر لیتر بنزین را ۲ هزار تومان اعلام کردهاند.
هزینه تولید یک لیتر بنزین شامل پالایش نفت خام، توسعه میادین نفتی، انتقال و ذخیرهسازی، تصفیه و گوگردزدایی، جمعآوری فلرها و سود جایگاهدار است. بر اساس برآورد وزارت نفت، بدون احتساب قیمت ذاتی نفت خام، هزینه تولید هر لیتر بنزین در سال ۱۴۰۳ حدود ۸ هزار تومان بوده و امسال با افزایش هزینهها به حدود ۱۰ هزار تومان رسیده است.
سعید مداح از مدیران شرکت ملی پالایش نفت در سال ۱۴۰۲ گفته بود: «برای پالایش هر بشکه خوراک حدود ۳۰ تا ۳۵هزار دلار سرمایهگذاری نیاز است به عبارتی برای ساخت یک پالایشگاه ۲۰۰ هزاربشکهای نفت خام حدود ۶ تا ۷ میلیارد دلارسرمایه نیاز خواهد بود و درشرایط فعلی، تولید هر لیتر بنزین ۱۸ هزار تومان هزینه در بردارد.»
از طرفی، ایران در سال ۱۴۰۳ حدود ۳ میلیارد دلار بنزین وارد کرده است. هزینه واردات هر لیتر بنزین نیز بین ۳۵ تا ۵۰ هزار تومان برآورد شده است.
نتیجهگیری: ادعای «هزینه تمامشده بنزین ۲ هزار تومان» نادرست است.
فکتپرس نوشت: ادعای صمصامی، نماینده مجلس که گفته بود هزینه واقعی یک لیتر بنزین برای دولت کمتر از ۲۰۰۰ تومان است و اینکه دولت برای هر لیتر بنزین ۵۰ هزار تومان خرج میکند، نادرست است!
قائمپناه، معاون رئیسجمهور: هزینه تمامشده هر لیتر سوخت حدود ۳۹ هزار تومان است، در حالی که بنزین با نرخ ۳ هزار تومان و گازوئیل با ۳۰۰ تومان عرضه میشود. به عبارت دیگر، دولت برای هر لیتر بنزین تقریباً ۳۶ هزار تومان یارانه پرداخت میکند.
ثابت ماندن قیمت بنزین در سالهای اخیر، از عوامل کسری بودجه، قاچاق سوخت به کشورهای همسایه، کاهش رغبت به استفاده از حملونقل عمومی و سایر تبعات ذکر شده است.
بر اساس برخی اخبار رسمی و غیررسمی، قیمت بنزین در سال جاری یا سال آینده افزایش خواهد یافت. البته سناریوهای مختلفی مطرح شده است، از جمله سهنرخی شدن، تخصیص بنزین بر اساس کد ملی و غیره، و مشخص نیست کدام طرح نهایی خواهد شد.
یکی از استدلالهای دولت برای افزایش قیمت بنزین، فاصله بین هزینه تمامشده و قیمت فروش آن است؛ به گفته قائممقام مسعود پزشکیان، این فاصله حدود ۳۶ هزار تومان است. با این حال، برخی نمایندگان مجلس مانند حسین صمصامی، هزینه تمامشده هر لیتر بنزین را ۲ هزار تومان اعلام کردهاند.
هزینه تولید یک لیتر بنزین شامل پالایش نفت خام، توسعه میادین نفتی، انتقال و ذخیرهسازی، تصفیه و گوگردزدایی، جمعآوری فلرها و سود جایگاهدار است. بر اساس برآورد وزارت نفت، بدون احتساب قیمت ذاتی نفت خام، هزینه تولید هر لیتر بنزین در سال ۱۴۰۳ حدود ۸ هزار تومان بوده و امسال با افزایش هزینهها به حدود ۱۰ هزار تومان رسیده است.
سعید مداح از مدیران شرکت ملی پالایش نفت در سال ۱۴۰۲ گفته بود: «برای پالایش هر بشکه خوراک حدود ۳۰ تا ۳۵هزار دلار سرمایهگذاری نیاز است به عبارتی برای ساخت یک پالایشگاه ۲۰۰ هزاربشکهای نفت خام حدود ۶ تا ۷ میلیارد دلارسرمایه نیاز خواهد بود و درشرایط فعلی، تولید هر لیتر بنزین ۱۸ هزار تومان هزینه در بردارد.»
از طرفی، ایران در سال ۱۴۰۳ حدود ۳ میلیارد دلار بنزین وارد کرده است. هزینه واردات هر لیتر بنزین نیز بین ۳۵ تا ۵۰ هزار تومان برآورد شده است.
نتیجهگیری: ادعای «هزینه تمامشده بنزین ۲ هزار تومان» نادرست است.