شناسهٔ خبر: 75785938 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

بازخوانی پژوهش‌محور خطبه فدکیه ضرورتی علمی و اعتقادی است

حوزه/ مؤذنی با اشاره به جایگاه کتاب در فرهنگ اسلامی، خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) را یکی از ارزشمندترین متون معرفتی و تاریخی امت اسلامی معرفی کرد که نیازمند بازخوانی پژوهش‌محور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، به مناسبت فرارسیدن هفته کتاب و کتاب‌خوانی، با هدف ترویج فرهنگ مطالعه متون دینی و تقویت پژوهش‌های موضوعی، نشست علمی–پژوهشی با موضوع «تبیین معارف و پیام‌های خطبه فدکیه» با حضور طلاب و سخنرانی خانم مؤذنی استاد حوزه علمیه خواهران استان مرکزی در مدرسه علمیه کوثر زرندیه برگزار شد.

خانم مؤذنی در ابتدای سخنان خود با اشاره به جایگاه کتاب در فرهنگ اسلامی، خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) را یکی از ارزشمندترین متون معرفتی و تاریخی امت اسلامی معرفی کرد که نیازمند بازخوانی پژوهش‌محور است.

وی با تأکید بر محتوای عمیق این اثر، اظهار داشت: خطبه فدکیه نه‌تنها سندی تاریخی در دفاع از حق ولایت است، بلکه به عنوان منشوری فکری و فرهنگی برای شناخت عمیق توحید، نبوت و عدالت اجتماعی در اسلام به شمار می‌رود. حضرت زهرا (س) در این خطبه، نظام فکری اسلام را تبیین و در برابر هرگونه تحریف ایستادگی کردند.

این استاد حوزه رابطه میان فرهنگ مطالعه و عمق بخشیدن به معرفت دینی را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: بازخوانی آثار و خطبه‌های اهل‌بیت‌(ع) نوعی کتاب‌خوانی عمیق و معرفتی محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: هر طلبه و پژوهشگری موظف است در مسیر فهم دقیق این منابع، با نگاه تحلیلی و تطبیقی گام بردارد تا پیام حقیقی آن برای نسل امروز روشن شود.

موذنی ساختار بلاغی و ادبی خطبه فدکیه مورد تحلیل قرار داد و شرکت‌کنندگان به تبادل دیدگاه‌ها در خصوص نسبت عقلانیت، عدالت و ولایت در این متن گران‌قدر پرداختند.

انتهای پیام. /