ادیسه پروانه در گفتگو با خبرنگار مهر در تحلیل جامعی از مفهوم حجاب، اظهار کرد: حجاب از نگاه لغوی به معنای «پرده و ایجاد حریم» است که هدف آن تأمین امنیت و آرامش فردی و اجتماعی است.
استاد دانشگاه و مشاور خانواده ادامهداد: در واژگان عربی، حجاب به معنای پرده، پوشش و ایجاد حریم است. ما این حریمها را برای ایجاد امنیت و آرامش استفاده میکنیم، همانطور که در حریم خانواده نیاز به امنیت داریم.
وی افزود: در اصطلاح شرعی و قوانین اسلامی نیز، حجاب همان پوشش تعیینشده برای خانمها (به جز گردن، صورت و مچ دستها) است. جامعه نیز همانند خانواده به حریمهایی نیاز دارد تا زندگی دیگران بههم نریزد و متأسفانه بسیاری از مشکلات اجتماعی و قضائی امروز، ناشی از رعایت نشدن همین حریمها است.
حجاب در تمدنهای باستان؛ نشان عقل و جایگاه اشرافی
پروانه در بخش دیگری از صحبتهای خود، به بررسی تاریخی پوشش در تمدنهای پیش از اسلام پرداخت و دیدگاه رایج درباره غرب را به چالش کشید و یادآور شد: در فرهنگهای اروپایی، مانند یونان و رم باستان، و حتی در فرانسه و انگلیس قرون گذشته، حجاب و پوشش بهعنوان نشانه عقل و خرد زن تلقی میشد و زنانی که آرایش کرده و بدون حجاب وارد اجتماع میشدند، طرد شده بودند.
استاد دانشگاه و مشاور خانواده با اشاره به ملکه انگلیس گفت: ملکه در مجامع عمومی لباسهای فاخر، بلند و کاملاً پوشیده میپوشید. او حتی جوراب را بهعنوان پوشش پا برای زنان مد کرد تا نشاندهنده عفت و جایگاه باشد.
وی تأکید کرد: پوشش کامل یک میراث آریایی است. در تمدن هخامنشیان که آئین ما ایرانیان است، بی حجابی اصلاً پذیرفته نبود. زنان اشرافی و دارای جایگاه اجتماعی بالا، بدون پوشاندن موهای خود وارد اجتماع نمیشدند و گاهی با تخت روان (کجاوه) جابجا میشدند تا حریم حفظ شود.
لباسهای سنتی اقوام، میراث فرهنگی ایران است
استاد دانشگاه و مشاور خانواده پوشش کامل را یک ارزش فطری و انسانی دانست و نه یک محدودیت و با اشاره به لباسهای سنتی اقوام ایرانی، میراث فرهنگی ما را دلیل دیگری بر این مدعا برشمرد.
وی خاطرنشان کرد: در ایران باستان، اقوام مختلف مانند کرد، لر، ترکمن و فارس، همگی لباسهای سنتی با پوشش کامل داشتند. لباس ترکمنها بلند تا روی پا و همراه با چهارقد بلند است. لباسهای چیندار کردی نیز ریشه در دوران هخامنشیان دارد.
پروانه در همین باره توضیح داد: حتی پوشیدن شلوار را در اروپا قبل از میلاد مسیح، "لباس پاکدامنی" مینامیدند و این نشان میدهد که اصل پوشش کامل، ریشه در خرد انسانی و فرهنگهای مختلف دارد و تنها مختص اسلام نیست.
ما بدحجاب داریم، بیحجاب نه
این استاد دانشگاه و مشاور خانواده با ابراز تأسف از کمکاریهای فرهنگی، رویکرد خود نسبت به نسل جوان را تشریح کرد: من بهعنوان کارشناس و مشاور، معتقدم که ما در دانشگاهها و مدارس، دختر بیحجاب نداریم، بلکه بدحجاب داریم. این بدحجابی نشأت گرفته از کمبود آگاهی و عدم تبیین درست موضوع است که دشمن از طریق رسانهها از آن سو استفاده کرده است.