به گزارش ایرنا از شرکت بهره برداری از مترو تهران، رضا حشمتی روز سه شنبه افزود: فاز نخست پروژه نوسازی کابلهای سیگنالینگ خط پنج مترو در محدوده ایستگاه اتمسفر برای نخستین بار در شرایط «خط گرم» و بدون ایجاد هیچگونه وقفهای در تردد قطارها انجام شد.
وی تصریح کرد: کابلهای سیگنالینگ مترو که وظیفه انتقال دقیق فرمانها و اطلاعات میان سیستمهای کنترل قطار را بر عهده دارند، پس از بیش از دو دهه بهرهبرداری دچار فرسودگی شده و در سالهای اخیر موجب بروز برخی اختلالات در عملکرد سوزنها و سیگنالهای مسیر شده بودند.
به گفته حشمتی، بر اساس بررسیهای آماری سالهای گذشته، بیشترین علت خرابی در سامانههای سیگنالینگ مربوط به قطعی مکرر رشتهکابلهای مخصوص سیگنالینگ بوده است. ازاینرو، تصمیم گرفته شد عملیات نوسازی و تعویض اساسی کابلها در دستور کار قرار گیرد.

قائممقام عملیات شرکت بهرهبرداری مترو تصریح کرد: این پروژه با هدف ارتقای پایداری و ایمنی شبکه سیگنالینگ و با مشارکت واحدهای تخصصی فنی و بهرهبرداری، طی چند ماه گذشته در ایستگاه اتمسفر اجرا و در مهرماه با موفقیت تکمیل شد. در این مرحله، نقشهبرداری، حفاری، کابلکشی و سربندی سرد کابلها انجام شد و سپس حساسترین بخش پروژه، یعنی اتصال کابلها به سیستم سیگنالینگ در شرایط خط گرم، با دقت بالا و برنامهریزی ویژه به انجام رسید.
وی ادامه داد: با طراحی دقیق نقشههای اجرایی و اجرای بخشی از سیمکشی در ترمینالهای اصلی بهصورت سرد، عملیات اتصال نهایی طی حدود ۲۰ شب کاری و بدون بروز هیچگونه وقفهای در سرویسدهی به مسافران به پایان رسید.
حشمتی خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه برای نخستین بار در شرایط خط گرم، بیانگر توان تخصصی و هماهنگی دقیق میان واحدهای فنی و عملیاتی مترو است. نتایج این اقدام موجب افزایش پایداری شبکه سیگنالینگ، کاهش خرابیهای ناگهانی، ارتقای ایمنی و بهبود عملکرد ناوگان متروی تهران خواهد شد.
به گزارش ایرنا، خط پنج مترو تهران و حومه از ایستگاه صادقیه تهران آغاز و تا گلشهر کرج امتداد دارد.
این خط یکی از خطوط فرسوده ناوگان مترو تهران و حومه است که نیاز به بازسازی دارد.