صاحبخبر - «محمد عزمی عبدالحمید»، رئیس شورای مشورتی سازمانهای اسلامی مالزی در گفتوگو با خبرنگار حوزه بینالملل خبرگزاری تقریب تاکید کرد که اختلاف امروز بین مسلمانان محصول فروپاشی داخلی و دخالت خارجی است.
وی گفت: «در داخل، فرسایش ادب و انضباط اخلاقی و معنوی که شخصیت و رهبری را شکل میدهد، منجر به سیاستهای خودخواهانه، تکبر فرقهای و رقابت شده که به جوهره برادری اسلامی آسیب میرساند. بسیاری از مسلمانان به جای وحدت، به نمادها و شعارها وابسته شدهاند و هدف والاتری را که زمانی امت را به هم پیوند میداد، در نظر نمیگیرند.»
وی در رابطه با دخالت خارجی ادامه داد: «استعمار و سیاست جهانی مدرن عمدا تکهتکه شدن امت را از طریق مرزهای ساختگی، سیاستهای هویتی و دستکاریهای ایدئولوژیک رقم زدهاند. قدرتهای جهانی همچنان از اختلافات درونی مسلمانان بهرهبرداری میکنند تا قدرت و حاکمیت جمعی آنان را تضعیف کنند.»
عبدالحمید خاطرنشان کرد که سنت نبوی راهی قدرتمند برای التیام این مشکلات ارائه میدهد و گفت: «پیامبر اکرم (ص) قبایلی را که قرنها درگیر جنگ بودند، از طریق اخوت (برادری)، شورا (مشورت) و عدل (عدالت) متحد کرد. الگوی رهبری ایشان ریشه در فروتنی، شفقت و خدمت داشت. مسلمانان با احیای اخلاق نبوی از جمله صداقت، انصاف و مشورت جمعی، میتوانند بر اختلافات فرقهای و سیاسی غلبه کنند و خود را به رسالت مشترک عدالت و رحمت پیوند دهند.»
هدف اسلام، تفاهم و درک متقابل است
رئیس شورای مشورتی سازمانهای اسلامی مالزی گفت که حضرت محمد (ص) در برخورد با پیروان سایر ادیان، مظهر رحمت و حکمت بود. زندگی ایشان در مدینه به عنوان نمونهای جاودان از همزیستی، عدالت و احترام متقابل است.
وی تصریح کرد: «قانون اساسی مدینه چارچوبی از شهروندی مشترک را بنا نهاد که حقوق همه جوامع را تحت اصل عدالت و امنیت برای همه به رسمیت میشناخت. پیامبر (ص) هرگز عقیده و ایمان را با زور تحمیل نکرد، بلکه کاملا مطابق با اصل قرآنی «در دین هیچ اجباری نیست» عمل کرد. رفتار ایشان با مسیحیان، یهودیان و حتی مخالفان اسلام آمیخته با انصاف و ادب بود و تعلیم داد که مهربانی با دیگران، صرفنظر از دینشان، بخشی از ایمان است: «بهترین شما کسانی هستند که برای دیگران نیکوترند.»
عبدالحمید خاطرنشان کرد: «اسلام از طریق این آموزهها، گفتوگویی مبتنی بر کرامت، حقیقت و شفقت را ترویج میدهد. هدف سلطه نیست، بلکه تفاهم و درک متقابل است تا مسلمانان به عنوان گواهان اخلاقی در جهان، عدالت و صلح را برای همگان پاس دارند.»
تاثیر وحدت اسلامی بر حل بحرانها و چالشها
این عالم مالزیایی گفت: «وحدت اسلامی یک شعار احساسی نیست؛ بلکه زیربنای عملی برای توانمندسازی جمعی است. تفرقه امت امروز قدرت را به ضعف و تنوع را به تفرقه تبدیل کرده است. وقتی مسلمانان حول اصول عدالت، شفقت و مسئولیت مشترک متحد میشوند، میتوانند منابع گستردهای را برای مقابله با ظلم، فقر و بیعدالتی به کار گیرند. وحدت، صدای جمعی امت را در دفاع از مظلومان - از غزه تا کشمیر، از میانمار تا آفریقا - تقویت میکند. این امر خشم را به اقدام هماهنگ جهانی تبدیل میکند.»
وی افزود: «قرآن به روشنی به ما هشدار میدهد: «و با یکدیگر نزاع مکنید که سست میشوید و قدرتتان از میان میرود.» تفرقه، قدرت را تحلیل میبرد، در حالی که وحدت آن را چند برابر میکند. احیای امت باید با وحدت اخلاقی و فکری آغاز شود؛ جایی که ما در عقاید متفاوت هستیم اما همدلی در اصول حاکم است. تنها از طریق این آگاهی مشترک است که امت میتواند عزت خود را بازیابد و مسئولیت جهانی خود را به عنوان بهترین جامعهای که برای بشریت آفریده شده است، انجام دهد.»
«اعتصام به حبل الله»، اصل حاکم بر زندگی مسلمانان
رئیس شورای مشورتی سازمانهای اسلامی مالزی خاطرنشان کرد: «دستور سوره آل عمران مبنی بر «و همگی به ریسمان خدا چنگ بزنید و پراکنده نشوید»، آرمان شاعرانه نیست؛ بلکه یک اصل حاکم بر زندگی مسلمانان است. «حبل الله» نمایانگر قرآن، سنت و پیمان اخلاقی است که مومنان را همچون پیکری واحد به هم پیوند میدهد.»
وی افزود: «در عمل، این آموزه باید راهنمای سیاستها و شیوههای حکمرانی باشد. در آموزش باید ایمان، اخلاق و درک انتقادی را پرورش دهد، نه فقط نیروی کار ماهر تربیت کند. در اقتصاد باید بر اساس عدالت و رفاه مشترک از طریق زکات، وقف و تجارت حلال بنا شود. در سیاستهای جامعه باید همبستگی اجتماعی را تقویت و نابرابری اجتماعی را ریشه کن کند. در روابط بین ادیان باید اصل تعاون بر نیکی و تقوا حاکم باشد و در حکومت باید از مشورت، شفافیت و پاسخگویی طبق الگوی نبوی پیروی کند.»
وی تاکید کرد که تمسک به ریسمان الهی یعنی اطمینان از اینکه قطبنمای اخلاقی ما هرگز از کار نیفتد، وحدت ایمان به وحدت هدف تبدیل شود و عدالت، ستون هر سیاست باقی بماند.
محمد عزمی عبدالحمید در پایان تصریح کرد که پیامبر اسلام (ص) یک ملت متفرق نساخت، بلکه جامعهای ساخت که ایمان را پل بشریت میدانست. تجدید حیات امت باید با این دیدگاه نبوی آغاز شود که وحدت فقط مربوط به سیاست نیست، بلکه مربوط به وجدان، شفقت و تعهد به حقیقت است. تنها هنگامی که مسلمانان به قرآن و سنت بازگردند، میتوانند زخمهای تفرقه را درمان و رهبری اخلاقی را که امروز جهان سخت به آن نیاز دارد، احیا کنند.
انتهای پیام/
∎