طرفداری | پس از چند روز سکوت و گمانهزنی، اورلسان، رپر نامدار فرانسوی، سرانجام به درگیری رسانهای خود با کیلیان امباپه واکنش نشان داد؛ جدالی که از یک بیت کنایهآمیز در ترانهای از آلبوم جدید او آغاز شد و به سرعت به یکی از بحثبرانگیزترین موضوعات فرهنگی و ورزشی فرانسه بدل گشت.
در آهنگ «صدای کوچک» (La Petite Voix) از آلبوم تازه اورلسان به نام «فرار به جلو» (La Fuite en Avant)، شخصیت دوم ترانه جملهای میگوید که آتش ماجرا را شعلهور کرد:
بله، تو هم مثل امباپهها شهرت را غرق خواهی کرد.
اشارهای طعنهآمیز به مدیریت ناکام امباپه و خانوادهاش بر باشگاه کان، تیمی از نرماندی که اکنون در لیگ دسته سوم فرانسه روزهای سختی را سپری میکند. امباپه، ستاره رئال مادرید که معمولاً از جدلهای عمومی پرهیز میکند، این بار سکوتش را شکست. او در واکنشی تند در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:
میتوانی بیایی و شهری را که اینقدر دوست داری نجات دهی. پینوشت: این آقا التماس میکرد که با یک درصد سهم و بدون پرداخت هیچ پولی شریک شود چون بیپول است.
پاسخی که طوفان رسانهای به پا کرد و فضای مجازی را میان طرفداران رپ و فوتبال دوقطبی ساخت. در حالیکه موج واکنشها بالا میگرفت، اورلسان تصمیم گرفت از مسیر دیگری برود. او در مراسم امضای کتابش در شهر کان، در گفتوگو با شبکه فرانس ۳ نرماندی گفت:
در حال حاضر ترجیح میدهم در این باره صحبت نکنم. نمیخواهم از روی هیجان پاسخ دهم؛ زمان مناسب خودش خواهد رسید.
نزدیکان این هنرمند میگویند او از شدت واکنش امباپه شگفتزده شده است، چرا که بیت مورد بحث بیشتر لحنی طنزآلود و درونمایهای تاریک داشته و هدفش تمسخر شخصی نبوده است. با این حال، جنجال پیشآمده به شکلی ناخواسته آلبوم جدید او را به اوج رساند؛ ترانه صدای کوچک اکنون یکی از پرشنوندهترین آثار هفته در اسپاتیفای فرانسه است.
در پسِ این درگیری پر سر و صدا، مسئلهای عمیقتر نهفته است. امباپه در سال ۲۰۲۴، ۸۰ درصد سهام باشگاه کان را با ۲۰ میلیون یورو خرید و به زادگاه خانوادگیاش بازگشت. تصمیمی که در ابتدا به عنوان بازگشت قهرمانانه ستایش شد، اما با سقوط تاریخی تیم در آوریل ۲۰۲۵ به لیگ سوم، رنگ شکست به خود گرفت.
هواداران خشمگین، در اعتراض به مدیریت باشگاه، بنرهایی با مضمون امباپه، SMC اسباببازی تو نیست به ورزشگاه آوردند. سقوط تیم، همراه با کاهش درآمد و بدهیهای فزاینده، تصویری مخدوش از پروژه جاهطلبانه امباپه بر جای گذاشت. کریستف ووسل، یکی از رهبران گروه هواداری کوپ نرماندی مالرب، گفت:
خاندان امباپه آمدند، اما نامرئی ماندند. از هواداران جدا شدند و باشگاه را تنها گذاشتند.
در اوج این جنجال، بوبا، یکی دیگر از چهرههای شناختهشده رپ فرانسه، نیز وارد میدان شد. او با بازنشر پیامی در حمایت از اورلسان نوشت:
تحلیل درستی است. اورلسان بیپول نیست، فقط حقیقت را گفت.
اظهارنظری که به آتش اختلافات افزود و مرز میان دنیای موسیقی و فوتبال را بیش از پیش محو کرد. برای امباپه، این ماجرا تنها یک مشاجره با یک هنرمند نیست؛ بلکه یادآور چالشی است که میان شهرت جهانیاش و ارتباطش با ریشههای محلی وجود دارد. در حالی که او در مادرید به درخشش ادامه میدهد و بازوبند کاپیتانی تیم ملی فرانسه را بر بازو دارد، سایه ناکامی در کان همچنان بر سر او سنگینی میکند. در این میان، کان با هدایت ماکسیم دورنانو در میانه جدول لیگ ملی قرار دارد؛ تیمی که روزی نماد امید بود، حالا درگیر بازسازی هویتی است که حتی موسیقی رپ هم از آن نمیگذرد.