شناسهٔ خبر: 75763057 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

مناظره خوانی | بدعت اجتهاد در برابر نص پس از رحلت پیامبر (ص)

حوزه/ مناظره‌ای جذاب میان یکی از علمای شیعه و علمای اهل سنت در حضور ملکشاه سلجوقی، درباره تغییر احکام دین و چالش اجتهاد در برابر متن صریح قرآن توسط خلیفه دوم شکل گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب صد و یک مناظره جالب و خواندنی به قلم محمد محمدی اشتهاردی به گردآوری مناظرات مختلف پیرامون مسائل اعتقادی و دینی پرداخته که حوزه‌نیوز در شماره‌های مختلف به انتشار آن خواهد پرداخت.

در اسلام، پیروی از آیات قرآن و گفتار صریح پیامبر (ص) واجب است و اجتهاد در برابر نص، بدعت و باطل شمرده می‌شود. اجتهاد صحیح زمانی است که حکمی از نظر سند یا دلالت روشن نباشد و مجتهد با قواعد اجتهاد آن را استنباط کند. در همین زمینه، مناظره‌ای میان «علوی» از علمای شیعه و «عباسی» از اهل تسنن در حضور ملکشاه سلجوقی و خواجه نظام‌الملک شکل گرفت، جایی که علوی به تصرف عمر بن خطاب در برخی احکام قطعی اسلام اشاره کرد.

عباسی: کدام احکام را تغییر داد.

علوی: به عنوان مثال :

* نماز تراویح که در ماه رمضان انجام می شود و نافله است؛ خلیفه دوم گفت: آن را به جماعت بخوانند۱ با اینکه نماز نافله را نباید به جماعت خواند، چنانکه در عصر رسول خدا (ص) چنین بود!

* و یا خلیفه دوم دستور داد که در اذان به جای جمله «حَیَّ عَلَی خَیْرِ الْعَمَلِ» جمله « والصلوة خَیْرُ عَلَی النَّوْم» گفته شود. ۲

* و یا اینکه حج تمتع و متعه نساء (ازدواج موقت) را حرام کرد. ۳

* و یا اینکه سهم «مؤلّفةُ القلوب» را در موارد مصرف زکات، حذف نمود، با اینکه سهم آنها در آیه ۶۰ سوره توبه، تصریح شده است و احکام دیگر (که در اینجا به پنج نمونه اکتفا شد.)

ملکشاه: آیا براستی عمر این احکام را تغییر داده است؟

خواجه نظام الملک: آری این امور در کتب معتبر اهل تسنن ذکر شده است.

ملکشاه: پس چگونه ما از این افرادی که بدعت گذاشته اند پیروی می‌کنیم؟!

قوشچی: اگر خلیفه دوم حج تمتع ، یا مُتعه زنان و یا جمله «حی علی خیر العمل» را در اذان منع کرد اجتهاد کرده است، و اجتهاد که بدعت نیست !!۴،۵

علوی: آیا در برابر سخن صریح و روشن قرآن و یا گفتار صریح پیامبر (ص)، می‌توان سخن دیگری را مطرح کرد؟ آیا اجتهاد در برابر نص جایز است؟ اگر چنین باشد و هر مجتهدی چنین حقی داشته باشد در طول زمان بسیاری از احکام اسلام، تغییر خواهد یافت و جاودانگی اسلام از بین می رود مگر نه این است که قرآن می‌فرماید: ما آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا: هر آنچه را که رسول خدا (ص) فرمود، آن را بگیرید و آنچه را نهی کرد آن را ترک نمائید (حشر/۷)

وَمَا کَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَی اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْراً أَنْ یَکُونَ لهُمُ الْخِیَرَةُ مِنْ أَمْرِهِم: هیچ مرد و زن با ایمانی حق ندارد، هنگامی که خدا و پیامبرش امری را لازم بدانند اختیاری از خود در برابر فرمان خداداشته باشد (احزاب - (۳۶)

مگر نه این است که پیامبر (ص) فرمود: حَلَالُ مُحَمَّدٍ حَلَالُ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَحَرَامُ مُحَمَّدٍ حَرَامُ إِلَی یَوْمِ القیامة : حلال محمد (ص) تا روز قیامت، حلال است، و حرام او تا روز قیامت، حرام می‌باشد.۶

نتیجه اینکه هرگز نباید احکام صریح اسلام را عوض کرده و تغییر داد، ۷ حتی شخص پیامبر (ص) نمی‌تواند این کار را بکند چنانکه در قرآن حتی در مورد شخص پیامبر (ص) می‌خوانیم:

وَلَو تَقَوْلَ عَلَیْنَا بَعْضَ الأقاویل - لأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْیَمِینِ - ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِینَ - فَمَا مِنْکُمْ مِنْ أَحَدٍ عَنْهُ حَاجَزِینَ:«هرگاه او (پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم) سخنی دروغ بر ما می‌بست، ما او را با قدرت می‌گرفتیم سپس رگ قلبش را قطع می‌نمودیم و اَحدی از شما نمی‌توانست مانع شود و از او حمایت کند (حاقه - ۴۴ تا ۴۷)

منبع:

۱. صحیح بخاری ، ج ۲ ص ۲۵۱ - کامل ابن اثیر، ج ۲، ص ۳۱.

۲. شرح زرقانی بر موطا مالک ، ج ۱ ص ۲۵.

۳. تفسیر فخر رازی، ذیل آیه ۲۴ سوره نساء.

۴. قوشچی از علمای معروف اهل تسنن است که او را امام المتکلمین می‌خوانند.

۵.شرح تجرید قوشچی، ص ۳۷۴

۶. مقدمه دارمی، ص ۳۹ اصول کافی، ج ۱، ص ۶۹.

۷. اقتباس از کتاب جستجوی حق در بغداد مقاتل بن عطیه بکری) ص ۱۲۷ تا ۱۲۹.