
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، غلامرضا کاظمیان شیروان معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در نشست خبری به مناسبت روز جهانی شهرسازی با اشاره به هزینههای توسعه شهری گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده، به ازای ساخت هر واحد مسکونی حدود ۸۰۰ میلیون تومان هزینه آمادهسازی زمین، تامین زیرساخت و ایجاد روبناها نیاز است.
او تاکید کرد: این هزینه مانند هزینه ساختوساز باید از یک محل مشخص تامین شود؛ یا سازندگان باید آن را پرداخت کنند، یا شهرداریها و یا دولت. این موضوع به این معناست که در برخی شهرها امکان ساخت یک طبقه وجود دارد، در برخی شهرها ساخت میانمرتبه و در برخی دیگر بلندمرتبه مناسب است.
کاظمیان شیروان با بیان اینکه در قانون بحث اختصاص زمین رایگان وجود ندارد گفت: در قوانین فقط تسهیلاتی برای آمادهسازی زمین در نظر گرفته شده است. قانون تصریح میکند که در کلانشهرها اولویتی برای تامین زمین با شرایط خاص وجود ندارد و این مسئله مطابق سیاستهای کلی نظام است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت تهران و سایر شهرها افزود: در این مناطق با کمبود منابع آب مواجهیم. به همین دلیل در شورای عالی شهرسازی بررسیهای لازم انجام و بر اساس دستور رئیس جمهور، برنامه اقدام تهران و البرز در قالب ۲۲ طرح عملیاتی مورد بررسی و تصویب قرار گرفت. در این برنامه، نظام مدیریتی و حکمروایی این دو استان نیز مشخص شده است. او تاکید کرد که کمبود آب یکی از مهمترین محدودیتهای تهران و بسیاری از شهرهای کشور است و این موضوع بر ظرفیت بارگذاری جمعیت و ساختوساز تاثیر مستقیم دارد.
کاظمیان شیروان گفت: طرح تفصیلی مشخص میکند که در هر بخش از شهر چه میزان امکان ساخت مسکن وجود دارد. این ظرفیتها در نقاط مختلف متفاوت است و هر بخش اقتضائات خاص خود را دارد. طرح تفصیلی شهر تهران در سامانه مربوطه بارگذاری شده و قابل مشاهده است.
به گفته او، دفتر نظارت بر طرحهای توسعه و عمران، مسئول نظارت بر اجرای طرحهاست و هرگونه تغییر مغایر با طرح تفصیلی باید اصلاح شود. او تاکید کرد: اگر مصوبهای با طرح تفصیلی تهران مغایرت داشته باشد، ابطال خواهد شد. همچنین شش پرونده مطرحشده در شورای عالی شهرسازی اصلاح شدهاند که عمدتا مربوط به نواحی شمالی تهران و شامل ساختوسازهای بلندمرتبه با تراکم بالا بودهاند.
معاون شهرسازی و معماری با اشاره به ویژگیهای کلانشهرها گفت: در دنیا شهرهای بزرگ از یک مرحله به بعد تمایلی به گسترش افقی یا افزایش جمعیت ندارند و جمعیت مازاد در شهرکها، شهرهای جدید یا شهرهای اقماری مستقر میشود. این امر نیازمند توسعه گسترده ناوگان حملونقل عمومی است. او یادآوری کرد که در دهه هفتاد طرح مجموعه شهری تهیه شد که در آن نحوه توزیع جمعیت، فعالیت، صنعت و کشاورزی تعریف شده بود و تحقق این اهداف نیازمند مدیریت یکپارچه است.
کاظمیان شیروان افزود: سایت اصلی توسعه مسکن در کلانشهرها، شهرهای پیرامونی هستند، اما این توسعه نباید موجب تشدید مهاجرت به این مناطق شود، زیرا در آن صورت باید به میزان جمعیت جدید، مسکن و زیرساخت ایجاد شود. او توضیح داد که در ۲۲ برنامه کوتاهمدت و میانمدت اخیر تمام این نکات لحاظ شده و یکی از برنامهها ممنوعیت ساختوساز خارج از ظرفیت طرح تفصیلی و طرحهای هادی روستایی در تهران و البرز است.
او ادامه داد: ایجاد شهرک صنعتی یا ناحیه صنعتی جدید در این منطقه به رسمیت شناخته نمیشود. ما با اشتغال موافقیم، اما هر نوع اشتغالی نباید در تهران مستقر شود، زیرا تبعات آن برای شهروندان و کلانشهر تهران سنگین است.
به گفته معاون وزیر، در مجموعههای شهری تنها تهیه طرح کافی نیست و مدیریت یکپارچه نیز ضرورت دارد. همچنین توسعه سایر شهرها باید به رسمیت شناخته شود. او گفت: نمیتوان پذیرفت که شهری صرفا به دلیل جمعیت یا درآمد بیشتر، طرحهای مدیریت شهری را فقط برای خود تهیه کند. شهرهای اطراف تهران سربار تهران نیستند و در قبال خدماتی که ارائه میدهند باید خدمات دریافت کنند. هیچ کلانشهری از نظارت شورای عالی شهرسازی مستثنا نیست، حتی تهران.
کاظمیان شیروان توضیح داد: شورای عالی شهرسازی و معماری سیاستگذار است نه مجری. اجرای طرحها بر عهده شهرداریها و سایر نهادهاست. میزان تبعیت شهرداری تهران از این طرحها به ابزارهای نظارتی شورا بستگی دارد که یکی از آنها ارجاع موارد تعارض به مراجع قانونی است.
او در پایان گفت: شورای عالی شهرسازی و معماری متولی حریم شهرها نیست، اما وظیفه تعیین حریم و پهنهبندی را بر عهده دارد تا مشخص شود هر فعالیت در کدام پهنه باید انجام شود. یکی از چالشهای تهران نیز تراکم بالای شهرهای متعدد در مجاورت یکدیگر است.