فرارو- تعرفه واردات خودرو 1404 بالاخره بعد هشت ماه رفتوبرگشت بین دولت و مجلس جنبه رسمی پیدا کرد.
بهگزارش فرارو؛ قیمت جدید خودروهای وارداتی حالا با تعرفههای مدنظر دولت تعیین میشود و برای اقتصادیترین مدلها تا مرز یک میلیارد و 500 میلیون تقلیل پیدا میکند. دقیقا همینجا زنگخطر برای ماشینهای چینی بهصدا درمیآید. با اینحال آمار و ارقامی که از حجم واردات خودرو و میزان تولید سواریهای چینی وجود دارد، میتواند در معادلات بازار خودرو و توازن بین خودروهای وارداتی و مونتاژی تاثیرگذار باشد.
قیمت خودروهای وارداتی چقدر میشود؟
قیمت جدید خودروهای وارداتی با فرمول جدیدی محاسبه میشود. در این فرمول نوع سوخت خودرو اهمیت دارد و مدلهای بنزینی براساس حجم موتور دستهبندی میشوند.
تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی تفاوتی با 1403 ندارد و بهترتیب چهار و 15 درصد خواد بود اما برای مدلهای بنزینی این اعداد اصطلاحا بهشکل پلکانی بالا میروند. مدلهایی که با حجم موتور تا هزار و 500 سیسی به ایران میآیند مشمول تعرفه 20 درصدی میشوند اما این عدد برای خودروهایی با حجم موتور بالای سه هزار سیسی تا 190 درصد بالا میرود.
برای درک بهتر بد نیست با مثال جلو برویم. هوندا وزل باوجود همه حرف و حدیثهایی که پشتسرش میزنند، یکی از اقتصادیترین خودروهای وارداتی است. با حجم موتور هزار و 498 سیسی به ایران آمده و مشمول تعرفه 20 درصدی میشود.
هوندا وزل وارداتی یک خودرو 18 هزار دلاری است که با اضافه شدن تعرفه 20 درصدی، معادل 21 هزار و 600 دلار ارزش پیدا میکند. با احتساب دلار مرکز مبادله، که الان حولوحوش 72 هزار تومان است، قیمت هوندا وزل برای خریدار دستاول چیزی نزدیک یک میلیارد و 500 میلیون تومان تمام میشود.
در خوشبینانهترین حالت ممکن تا آخر سال فقط 50 هزار خودرو وارداتی از گمرک ترخیص میشود
بخش قابل توجهی از خودروهای وارداتی در دسته مدلهای زیر 20 هزار دلار قرار دارند و همین موضوع حداقل از جنبه اقتصادی میتواند تهدیدی برای محصولات مونتاژکاران باشد.
|
انواع خودرو |
تعرفه 1403 |
تعرفه 1404 |
|
بنزینی با حجم موتور تا 1500 سیسی |
55 درصد |
20 درصد |
|
بنزینی با حجم موتور 1500 تا 2000 سیسی |
95 درصد |
40 درصد |
|
بنزینی با حجم موتور 2000 تا 2500 سیسی |
135 درصد |
155 درصد |
|
بنزینی با حجم موتور 2500 تا 3000 سیسی |
165 درصد |
180 درصد |
|
بنزینی با حجم موتور بالای 3000 سیسی |
175 درصد |
190 درصد |
|
برقی |
چهار درصد |
چهار درصد |
|
هیبریدی |
15 درصد |
15 درصد |
عصر مونتاژکاران بهپایان رسید؟
خودروهای وارداتی کار راحتی برای پشتسر گذاشتن رقبای مونتاژی در ایران ندارند. قبل از هر چیزی نباید از تعداد محدود خودروهای وارداتی غافل شویم. اوایل سال طبق مصوبه هئیت وزیران قرار بود فقط 90 هزار خودرو وارداتی در سال جاری وارد ایران شود اما همانطور که کارشناسها پیشبینی میکردند، در عمل حجم خودروهای وارداتی آب رفت.
اخیرا یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد در خوشبینانهترین حالت ممکن تا آخر سال فقط 50 هزار خودرو وارداتی از گمرک ترخیص میشود و نباید انتظار ارقم بالاتری داشته باشیم. برای اینکه از تاثیر و حجم واردات خودرو باخبر شویم لازم است نگاهی به عملکرد مونتاژکاران در سال گذشته داشته باشیم.
مدیرانخودرو، بهمنموتور، کرمانموتور و فرداموتور که سال گذشته بیشترین سهم را بین مونتاژکاران دراختیار داشتند، روی هم حدود 250 هزار خودرو به بازار تزریق کردند. حتی اگه سهم شرکتهای دیگری مثل آرینپارسموتور، ماموتخودرو و گروه خودروسازی بم و بقیه مونتاژکاران را نادیده بگیریم، حجم خودروهای مونتاژی یا همان چینی پنج برابر مدلهای وارداتی است و از این لحاظ شانس تصاحب بازار از سوی مدلهای وارداتی زیاد نخواهد بود.