شناسهٔ خبر: 75738726 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

روایتی از پروژه میدان ورودی بندر دیر؛ وعده‌ها زیر گرد و غبار بلاتکلیفی

میدان ورودی غربی بندر دیر، با وجود گذشت بیش از یک سال از وعده آغاز عملیات اجرایی و تخصیص اعتباری معادل 54 میلیارد تومان، همچنان در وضعیت تعلیق و بلاتکلیفی باقی مانده و هیچ نشانی از فعالیت عمرانی یا حضور پیمانکار در محل دیده نمی‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندر دیر، بزرگ‌ترین بندر صیادی کشور، و از نقاط مهم گردشگری ساحلی و دریایی در جنوب استان بوشهر هنوز از ابتدایی‌ترین زیرساخت‌ها محروم است.

بندر دیر، با موقعیت راهبردی و مجاورت مستقیم با قطب‌های صنعتی پارس شمالی، متانول کاوه و مجموعه پتروشیمی‌های ساحلی، هنوز از ابتدایی‌ترین زیرساخت‌های شهری بی‌بهره است.

یکی از نمادهای این عقب‌ماندگی، میدان ورودی غربی دیر است؛ نقطه‌ای که باید به‌عنوان نقطه اتصال کمربندی و دروازه ارتباطی به جاده ساحلی بوشهر، بخش بردخون، بخش مرکزی شهرستان و پروژه‌های صنعتی عمل کند، اما امروز تنها تابلو خاک‌خورده از وعده‌های اجرا نشده را به رخ رهگذران می‌کشد.

 بر اساس اطلاعات واصله عملیات اجرایی این میدان با متراژ 9 هزار متر مربع و اعتبار مصوب 54 میلیارد تومان آغاز شد و پروژه رسماً در فهرست طرح‌های عمرانی بخش مرکزی دیر قرار گرفت اما پس از گذشت یک سال، واقعیت میدان با آنچه روی کاغذ بود، تفاوتی چشمگیر دارد و نشانی از کارگاه عمرانی و پیمانکار دیده نمی‌شود.

کارشناسان شهری معتقدند، نبود این میدان در چنین موقعیت حساسی، می‌تواند خطرات جدی ترافیکی و ایمنی ایجاد کند، چرا که مسیرهای ورود و خروج بندر دیر، به ویژه محدوده متصل به پارس شمالی و صنایع پتروشیمی کاوه، روزانه محل رفت‌وآمد سنگین خودروهای صنعتی و مسافری است.

احمد حسینی کارشناس عمران شهری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به تعلیق پروژه میدان غربی دیر گفت: مشکلات زیرساختی مزمن در بندر دیر، به خصوص در ناحیه غربی شهر، نتیجه سال‌ها بی‌برنامگی در اولویت‌بندی پروژه‌ها و فقدان رویکرد اجرایی شفاف است.

وی ادامه داد: میدان ورودی غربی نباید صرفاً به عنوان یک طرح عمرانی دیده شود، بلکه عملکرد آن به عنوان گره‌گشا ترافیک منطقه ساحلی و حلقه واسط با مناطق صنعتی، حیاتی است. توقف این پروژه نه تنها باعث سرگردانی شهروندان بلکه به اعتبار مدیران شهری لطمه جدی زده است.

این کارشناس مدیریت شهری تصریح کرد: برای منطقه‌ای که روزانه صدها دستگاه خودروی حمل بار و مسافر میان بندر و مناطق صنعتی تردد دارند، نبود میدان و ساماندهی اصولی ورودی، تهدید جدی برای ایمنی تردد و رانندگان است. به‌ویژه که هرگونه تأخیر در تکمیل پروژه، هزینه‌های رفاهی و حتی جان شهروندان را افزایش می‌دهد.

منصور زمانی، از کارشناسان باسابقه راهسازی و ترافیکی نیز ضمن انتقاد از وضعیت موجود گفت: اعتبارات قابل توجه، برای اجرای پروژه میدان غربی بندر دیر تخصیص یافته است.

وی با اشاره به بار ترافیکی محور ساحلی و مسیرهای صنعتی، افزود: با توجه به حجم بالای عبور و مرور کامیون‌ها و خودروهای سنگین به سمت پتروشیمی‌ها و پارس شمالی، نبود میدان استاندارد موجب افزایش میزان تصادفات، تاخیر در انتقال مواد اولیه و محصولات و در نهایت آسیب به اقتصاد منطقه خواهد شد. انتظار این است که فوراً تیم مشترک فنی و مدیریتی جهت آسیب‌شناسی و تسریع در اجرای پروژه تشکیل شود.

خبرنگار تسنیم در بندر دیر موفق به تماس با شهردار این بندر جهت پاسخگویی نشد.

انتهای پیام/