شناسهٔ خبر: 75723290 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

نخستین مرکز شهرستانی سامانه ۱۴۸۰ بهزیستی ایران در کیش افتتاح شد

نخستین مرکز شهرستانی سامانه ۱۴۸۰ (صدای مشاور) بهزیستی ایران روز شنبه طی آیینی با حضور آرزو ذکایی فر رییس مرکز توسعه کارآفرینی اشتغال و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور و تعدادی از مسئولان محلی در کیش افتتاح شد.

صاحب‌خبر -
نخستین مرکز شهرستانی سامانه ۱۴۸۰ بهزیستی ایران در کیش افتتاح شد

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، رییس اداره بهزیستی کیش در آیین افتتاح این مرکز گفت: در این مرکز که سومین مرکز تخصصی خدمات بهزیستی راه‌اندازی شده در جزیره کیش به شمار می‌رود، خدمات مشاوره تلفنی و غیرحضوری رایگان به شهروندان از طریق شماره تلفن ۱۴۸۰ ارائه می‌شود.

محمدرضا حیدر‌هایی افزود: در این مرکز، کارشناسان خبره بهزیستی به صورت تلفنی خدمات مشاوره تخصصی رایگان با هدف ارتقای سطح سلامت روان افراد جامعه از طریق ارائه مداخله‌های در بردارنده راهنمایی، مشاوره و ارجاع، ارائه مداخله‌های تخصصی و متنوع و ارائه می‌کنند.

وی بیان کرد: در سامانه ۱۴۸۰ (صدای مشاور) بهزیستی کیش مردم می‌توانند از طریق خط تلفن ۱۴۸۰ تماس بگیرند و کارشناسان حاضر در این مرکز خدمات رایگان مشاوره در زمینه‌های ازدواج و خانواده، کودک و نوجوان، مشکلات بین فردی، اختلالات روانی، مشاوره تحصیلی و تربیتی، مشاوره شغلی، مشاوره سالمند و ... ارائه دهند.

رییس اداره بهزیستی کیش زمان فعالیت این مرکز را از ساعت هشت صبح تا ۱۴ اعلام کرد و ادامه داد: در آینده نزدیک نوبت بعد از شهر این مرکز نیز فعال شده و خدمات مشاوره رایگان تا ساعت ۲۲ ادامه خواهد یافت.

رییس مرکز توسعه کارآفرینی اشتغال و توامدنسازی سازمان بهزیستی با بیان این که این سازمان خدمات متنوعی را از طریق سامانه‌های غیرحضوری ارائه می‌دهد، گفت: صدای مشاور سازمان بهزیستی با شماره تلفن ۱۴۸۰ شرایطی را فراهم کرده تا مردمی در همه مراحل زندگی که دچار چالش و مشکل شدند، بتوانند با دریافت خدمات مشاوره‌های خانوادگی، تربیتی، تحصیلی و روانی اوضاع زندگی خود را مدیریت کنند.

آرزو ذکایی‌فر افزود: این شماره تماس، امکان مشاوره تلفنی را برای مردم فراهم آورده است تا بدون هزینه از کمک مشاوران و متخصصان برای برطرف کردن نیاز‌های روحی و بهبود احساس سلامت روانی خود بهره ببرند.

وی با اشاره به راه‌اندازی نخستین مرکز شهرستانی سامانه ۱۴۸۰ در کیش اظهار کرد: فعالیت این سامانه در تمام روز‌های هفته دایر بوده و شامل خدمات مشاوره روانشناسی در حیطه‌های کودک و نوجوان، تحصیلی و تربیتی، شغلی، ازدواج و خانواده و مشاوره روانشناسی بالینی شامل اختلالاتی مانند افسردگی و اضطراب است.

رییس مرکز توسعه کارآفرینی اشتغال و توامدنسازی سازمان بهزیستی همچنین بیان کرد: منظور از مشاوره تلفنی، تعامل کلامی بین تماس‌گیرنده و متخصص (مشاور) جهت شناخت مشکل تماس‌گیرنده از طریق گوش دادن فعال، همدلی، حمایت و سئوالات پیگیر است تا تماس‌گیرنده بتواند راهکار مناسبی را برای کاهش یا حل مشکل خود انتخاب کند و درصورت لزوم جهت بهره‌مندی از خدمات مشاوره حضوری، ارجاع صورت پذیرد.

وی هدف از راه اندازی این مرکز را ارتقای سطح سلامت روان افراد جامعه ذکر کرد و ادامه داد: روانشناسان و مشاوران این مرکز در زمینه ارائه خدمات مشاوره‌ای، آموزشی و مداخلات روانشناختی در حیطه‌های فردی، گروهی، خانوادگی، کودک و نوجوان، کودکان با نیاز‌های ویژه، سالمند، ازدواج و خانواده، صنعتی و سازمانی، تحصیلی و تربیتی، روان‌سنجی، سلامت جنسی و روان درمانی می‌توانند در کنار شهروندان قرار گیرند.

وی پیشگیری و در مراحل حاد مداخله را از جمله اولویت‌های سازمان بهزیستی در ارائه خدمات برای افراد در معرض خطر آسیب‌های روانی ذکر کرد و گفت: ما در شرایط کنونی باید به سمت موضوعات ریز موثر در آسیب‌های اجتماعی برویم و پس از شناسایی نیز، مداخلات باید هدفمند و با نگاه علمی باشد.