به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، پل مهریان در جاده اصفهان - یاسوج و به عنوان ورودی اصلی مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، روزانه به گلوگاهی تبدیل میشود که عبور از آن را برای شهروندان و مسافران به چالشی زمانبر و استرسزا تبدیل کرده است و علیرغم اعتراف مسئولان به وجود این معضل و وعدههای مکرر برای احداث یا تعریض پل، هیچ اقدام عملی تاکنون انجام نشده است.
پل مهریان، سازهای دو بانده در مسیر جاده اصفهان–یاسوج و در ابتدای ورودی اصلی شهر، همچون گلوگاهی عمل میکند که جریان ترافیک را در یکی از محورهای پرتردد استان کهگیلویه و بویراحمد مختل میسازد و این در حالی است که جاده ورودی به شهر از هر دو سوی این پل، چهاربانده است و تنها کاهش ناگهانی عرض در محل پل، باعث کاهش شدید ظرفیت عبور میشود.
بر اساس مشاهدات میدانی حتی یک تصادف جزئی، توقف موقت یک وسیله نقلیه یا افزایش معمول تردد، کافی است تا زنجیرهای از ترافیک سنگین ایجاد شود که گاهی بیش از یک ساعت به طول میانجامد و این وضعیت تنها به ساعات اوج ترافیک محدود نشده و در روزهای عادی نیز بهطور مکرر تکرار میشود.
مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان و شهرداری یاسوج تأیید میکنند که طرح احداث پل جدید در مجاورت پل مهریان یا تعریض سازه فعلی بارها در دستور کار قرار گرفته است و با این حال اجرای آن به دلایلی از جمله عدم تأمین بودجه یا اولویتدهیهای برنامهریزیشده همچنان به تأخیر افتاده و مردم شاهد تکرار وعدههایی هستند که بدون پیگیری عینی همراه بوده است.
یکی از شهروندان یاسوج که روزانه از این مسیر تردد دارد، میگوید: هر چند وقت یکبار میشنویم که مسئولی قول داده مشکل را حل کنند، اما در عمل هیچ تغییری رخ نداده است و ترافیک بدتر شده و وقتمان هر روز بیشتر تلف میشود.
بررسیهای تسنیم نشان میدهد که این گلوگاه، علاوه بر اتلاف وقت، سبب افزایش مصرف سوخت، آلودگی هوا و استهلاک زودرس خودروها نیز شده است و همچنین کاهش ناگهانی سرعت و تلاش رانندگان برای تغییر لاین در محدوده تنگشده، این نقطه را به کانونی بالقوه برای وقوع تصادفات شدید تبدیل کرده است.
درخواست پاسخگویی با توجه به اهمیت این محور به عنوان دروازه اصلی ورودی به مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، سؤال اساسی این است که چرا با وجود تأیید مسئولان درباره وجود مشکل و وجود طرحهای فنی برای رفع آن، هیچ اقدام ملموسی در دست اجرا نیست؟ و شهروندان یاسوج حق دارند بدانند سرنوشت پروژه پل جدید مهریان چه خواهد شد و چرا روزانه مجبورند تاوان این تأخیر را با از دست دادن وقت، آرامش و هزینههای اضافی بپردازند.
رفع کامل معارضات پل مهریان یاسوج پس از شش سال توقف
نادر شجاعی، معاون مهندسی ساخت اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد از رفع کامل معارضات پروژه احداث پل مهریان یاسوج بعد از شش سال توقف در روند اجرایی این پروژه خبر داد و گفت: عملیات رفع این موانع با موفقیت و با نظارت مستقیم نماینده دادستان و با حضور نیروهای نظامی و نمایندگان ادارات ذیربط به سرانجام رسید.
وی با اشاره به سابقه پروژه گفت: قرارداد احداث این پل حیاتی در مرداد ماه سال 1398 با اعتباری بالغ بر 72 میلیارد تومان منعقد گردید که تاکنون تنها 28 میلیارد تومان از آن تخصیص یافته است.
شجاعی اقدامات فنی انجامشده در راستای رفع معارضات را تشریح کرد و افزود: عملیات اجرایی شامل احداث دیوار حائل در حریم رودخانه، اجرای سه دهانه 15 متری، نصب 17 تیر پیشساخته، ساخت دو پایه میانی، احداث سه کانال کشاورزی و جابهجایی پایههای برق بوده است.
وی در خصوص پیشرفت کلی پروژه عنوان کرد: تاکنون بیش از 50 درصد از معارضات مردمی مرتفع شده است و پیشرفت فیزیکی کلی طرح در حال حاضر حدود 32 درصد و پیشرفت ریالی آن 38 درصد برآورد میشود که شامل 60 هزار مترمکعب خاکریزی، 70 هزار مترمکعب خاکبرداری و 12 هزار مترمکعب بتنریزی است.
شجاعی بر اهمیت استراتژیک این پروژه تأکید کرد و توضیح داد: پل مهریان که با نام پل دوم بنسنجان نیز شناخته میشود، به دلیل حجم بالای ترافیک عبوری و موقعیت ترانزیتی خود، همواره به عنوان یکی از نقاط پرخطر و حادثهخیز جادهای منطقه مطرح بوده است و بهسازی این مسیر نقش بسزایی در کاهش تصادفات و تلفات انسانی خواهد داشت.
معاون مهندسی ساخت اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد این را هم گفت که کلنگزنی اولیه این پل 90 متری به سال 1390 بازمیگردد، اما به دلیل موانع متعدد، پروژه سالها متوقف بود و با رفع کامل موانع، انتظار میرود عملیات اجرایی با شتاب بیشتری دنبال شود.



انتهای پیام/