به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مرتضی جعفری روز شنبه در مراسم ورود نخستین قطار باری برنامهریزی شده از روسیه به بندر خشک آپرین افزود: توسعه کریدور شمال- جنوب از سال ۲۰۲۲ در دستور کار قرار گرفت، اولین قطاری که در این مسیر حرکت کرد توقفهای طولانی مدت داشت و نرخ تعرفهها بالا بود، به طوری که صاحبان کالا رغبتی به استفاده از این مسیر نداشتند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر به طور متوسط هر ۱۰ روز یکبار یک قطار در این کریدور حرکت میکند، ادامه داد: امروز نخستین قطار از روسیه وارد بندر خشک ریلی آپرین شد و به منظور توسعه مسیر، هماهنگی بین راه آهنهای کشورهای مسیر راه و بسترسازیهای لازم باید انجام شود.
جعفری اضافه کرد: این قطار با طی مسیر ۶۵۰۰ کیلومتری طی ۱۰ روز به آپرین رسید، درحالی که قطار روسیه به بندرعباس ۱۵ روزه طی مسیر میکند و سایر مسیرهای جایگزین دست کم ۴۵ روز زمان میبرد.
وی گفت: مطابق مصوبه دو هفته پیش در ستاد مراکز لجستیک، طی تفاهم نامهای شهر فرودگاهی امام خمینی و بندر خشک ریلی آپرین به عنوان «شهر لجستیک تهران» معرفی و مصوب شدند تا از پتانسیلهای هر دو مجموعه در جهت توسعه صادرات، واردات و ترانزیت استفاده شود.
وی تاکید کرد: آپرین نقطه بسیار مهمی در کشور است که میتواند به قطب حمل و نقلی منطقه تبدیل شود و امیدواریم با توان و پتانسیل بخش خصوصی به اهدافمان دست یابیم.
جعفری اضافه کرد: به زودی و طی یک ماه آینده چند قرارداد سرمایهگذاری دیگر در بندر خشک ریلی آپرین به امضا خواهد رسید و امیدواریم تا پایان امسال به ظرفیت ورود روزانه یک قطار به آپرین برسیم.
در این مراسم همچنین مدیرعامل گروه سرمایهگذاری آپرین پرس اظهار داشت: ورود این قطار پیام آور ظرفیتهای بسیار زیاد کریدور حمل و نقلی شمال- جنوب است که شمال آسیا را به اقیانوس هند و بازارهای پررونق جنوب وصل میکند.
داریوش یزدی افزود: بندر خشک ریلی آپرین یک قطب مهم منطقهای کشوری و شهری است که توزیع کارآمد کالا بین تهران، سایر مناطق و دیگر کشورهای اطراف را میسر خواهد کرد.
وی خاطر نشان کرد: ورود این قطار یک شروع برای راهی است که رونق همکاری و صلح را برای کشورهای منطقه به دنبال خواهد داشت.
امروز (شنبه، ۱۷ آبان) نخستین قطار باری برنامه ریزی شده از روسیه به بندر خشک آپرین وارد شد که گامی مهم در تقویت روابط تجاری میان ایران و روسیه و آغازی بر حرکتهای منظم قطار میان ایران، روسیه و کشورهای همسایه آسیای مرکزی است.
این قطار شامل ۶۲ کانتینر ۴۰ فوتی حامل کاغذ، خمیر کاغذ و سایر مشتقات کاغذ است که مقصد آنها ایران و عراق است.
این قطار سفر خود را از ۹۰۰ کیلومتری شمال مسکو آغاز کرده و با عبور از کشورهای روسیه، قزاقستان و ترکمنستان، از مرز «اینچهبرون» وارد ایران شده و در مدت ۱۲ روز به بندر خشک آپرین رسیده است.