شفقنا- استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه حضرت زهرا(س) در بسیاری از ابعاد برای جامعه ناشناخته مانده است، گفت: بخشی از زنان امروز از خدا، دین و اخلاق الهی فاصله گرفتهاند و این ناشی از نشناختن آن الگوهای حقیقی است.
به گزارش شفقنا، حجتالاسلام والمسلمین حسین انصاریان، در سخنرانی خود به مناسبت ایام فاطمیه در حسینیه محبانالزهرا (س) با اشاره به جایگاه والای حضرت فاطمه زهرا(س)، آن حضرت را «قطبنمای توحید، رسالت و معرفت الهی» توصیف کرد و نسبت به دینداری ظاهری و بیریشه در جامعه هشدار داد.
وی تأکید کرد: حضرت زهرا(س) هر روز در پی آن بودند که معارف قرآن، حقایق الهی و مغز دین یعنی توحید، نبوت و امامت را برای مردم روشن کنند. ایشان نمیخواستند مردم تنها ظواهر دین را داشته باشند، بلکه میخواستند دینداری مردم بر پایه معرفت و شناخت باشد.
وی افزود: حضرت زهرا(س) نگران بودند که جامعه، اهل دینداری باشد اما دینشناس نباشد؛ دینداری سطحی است که به راحتی آسیب میبیند، اما دینداری آگاهانه و مبتنی بر شناخت، استوار و مقاوم است.
وی با تأسف از اینکه دختر بزرگوار پیامبر اسلام هنوز در بسیاری از ابعاد برای جامعه ناشناخته مانده، گفت: حضرت فاطمه زهرا(س) در میان زنان امت، همچنان شخصیتی ناشناخته است. اگر زنان ما ایشان را بهدرستی میشناختند، در رفتار، خانوادهداری، تربیت، عبادت و معنویت از او الگو میگرفتند. اما متأسفانه بخشی از زنان امروز از خدا، دین و اخلاق الهی فاصله گرفتهاند و این ناشی از نشناختن آن الگوهای حقیقی است.
استاد انصاریان با اشاره به اینکه وجود حضرت زهرا(س) نقشه راه سعادت دنیا و آخرت است، اظهار کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) قطبنمای توحید، نبوت و معارف الهی است، هر کس در حد ظرفیت خود از روش ایشان پیروی کند، به سعادت دنیا و آخرت میرسد. اما بسیاری از مردم، همسفر با این راه نیستند و در نتیجه، از آرامش حقیقی و سعادت دور ماندهاند.
وی به حدیثی از امیرالمؤمنین علی(ع) اشاره کرد و یادآور شد: امام علی(ع) فرمود: مردم پس از مرگ درمییابند که با دست خود چه بلاهایی بر سر خویش آوردهاند. انسان غافل، گرفتار دنیا و مشغولیات مادی و از آخرت و حقایق الهی بیخبر است.
این استاد اخلاق در ادامه با شرح یکی از بیانات حضرت زهرا(س) ابراز کرد: ایشان فرمودهاند: الحمدلله الذی لم یجعلنی کافرا لنعمه؛ یعنی سپاس خدایی را که مرا ناسپاس نسبت به نعمتهایش قرار نداد. این جمله درس بزرگی است که هر خوبی و توفیقی از خدا است، نه از خود ما. همه انبیا و اولیا خیر را به خدا نسبت میدادند، نه به خویش.
وی اظهار کرد: پیروزی حقیقی آن است که انسان در دنیا، دیندار، پاکدست و صادق بماند، نه آنکه به مال یا قدرت برسد. پیروزی واقعی در نگاه قرآن، اطاعت و ایمان است، نه غلبه ظاهری.
وی با اشاره به نگاه قرآن به پیروزی و شکست گفت: در نگاه مردم، پیروزی یعنی غلبه ظاهری؛ اما در منطق قرآن، پیروز کسی است که در راه خدا بایستد، ولو جانش را بدهد. در کربلا ۷۲ نفر شهید شدند، اما پیروز میدان آنان بودند نه سپاه دشمن. آنان راه بهشت را گشودند و دشمن درهای جهنم را به روی خود باز کرد.
وی بیان کرد: پیروزی یعنی نماز درست، صداقت در کار، دوری از ربا، ظلم و دروغ. اگر کسی با وجدان پاک زندگی کند و از حرام بپرهیزد، او پیروز است حتی اگر در ظاهر شکستخورده به نظر برسد.
استاد اخلاق تصریح کرد: انسانی که به خدا تکیه دارد و در زندگی بر اصول قرآن و اخلاق اهلبیت(ع) استوار است، در هیچ حادثهای شکست نمیخورد، خداوند از او دفاع میکند، نه الزاماً با پیروزی ظاهری، بلکه با آرامش و اطمینان قلبی.
وی خاطرنشان کرد: کسی که در دنیا حلالخور است، اهل عبادت و انصاف است و در سیاست و اخلاق پیرو روش امیرالمؤمنین علی(ع) است، در حقیقت در همه میدانها پیروز است.
وی تأکید کرد: دینداری بدون شناخت، مانند حرکت بدون قطبنما است، امروز باید دوباره به آن قطبنماها یعنی قرآن، اهلبیت(ع) و حضرت زهرا(س) برگردیم. اگر جامعه مسیر خود را با هدایت آنان تنظیم کند، نه دچار انحراف میشود و نه شکست.