شناسهٔ خبر: 75703854 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

آیا می‌توان زمان ظهور را با گسترش گناه سنجید؟

هرچند گسترش گناه از مظاهر ظلم در جامعه است و در روایات هم آمده که خداوند زمین را پس از پر شدن از ظلم و جور با عدل پر خواهد کرد، اما این پرسش مطرح است که آیا این امور نشانه قطعی ظهور هستند؟

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام رضا محمدی، کارشناس علوم قرآنی، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به برخی برداشت‌های نادرست درباره ارتباط افزایش مفاسد اجتماعی با نزدیکی ظهور حضرت ولی‌عصر(عج)، گفت: هرچند گسترش گناه، بی‌حجابی و انحرافات اخلاقی از مظاهر ظلم در جامعه به‌شمار می‌رود و در روایات نیز آمده است که خداوند زمین را پس از پرشدن از ظلم و جور با عدل پر خواهد کرد، اما این امور را نمی‌توان نشانه قطعی نزدیکی ظهور دانست.

او با بیان اینکه در طول تاریخ نیز گناهان و بی‌عفتی‌های اجتماعی وجود داشته است، افزود: اگر بی‌حجابی یا فساد معیار نزدیکی ظهور بود، باید در زمان‌هایی مانند دوران رضاخان که کشف حجاب اجباری بود نیز چنین برداشتی می‌داشتیم. درحالی‌که علائم ظهور، نشانه‌های محتمل‌الوقوع هستند نه مقطوع‌الوقوع؛ یعنی صرف وقوع آن‌ها دلیل قطعی بر نزدیکی ظهور نیست.

این کارشناس قرآنی با اشاره به دیدگاه‌های اعتقادی درباره وجود امام عصر(عج) تصریح کرد: گاهی برخی با استناد به سخنانی غیرمستند مدعی می‌شوند که امام حسن عسکری(ع) فرزندی نداشته است، در حالی‌که چنین ادعاهایی از منظر تاریخی و عقلی هیچ پشتوانه‌ای ندارد. اگر قرار باشد امامی فاقد نسل و فرزند باشد، این به معنای نقص در امامت است، در حالی که امام باید از هر گونه نقص مبرا باشد.

محمدی ادامه داد: در تاریخ هم هیچ گزارش مستندی وجود ندارد که معاینه یا گواهی علمی دال بر نداشتن فرزند برای امام عسکری(ع) ارائه شده باشد. این‌گونه ادعاها بیشتر ریشه در تحلیل‌های نادرست و فقدان روش علمی در بررسی تاریخ دارد.

این پژوهشگر علوم قرآنی با تأکید بر مبانی عقلی امامت گفت: تمام دلایل عقلی که برای ضرورت وجود امام در هر زمان اقامه می‌شود، در عصر غیبت نیز جاری است. همان خدایی که در زمان امیرالمؤمنین(ع) و امام حسین(ع) لطف خود را از طریق امام به بندگان رساند، امروز نیز همان لطف را استمرار می‌دهد؛ پس وجود امام در هر عصر یک ضرورت عقلی و الهی است.

 

 

او با اشاره به آیات قرآن خاطرنشان کرد: بر اساس این آیات، وجود امام و اولی‌الامر در هر زمان لازمه تحقق فرمان اطاعت الهی است. اگر در روزگار ما امام و اولی‌الامری نباشد، این آیات عملاً بی‌موضوع خواهند شد.

محمدی ادامه داد: حتی مفسرانی چون فخر رازی نیز تصریح کرده‌اند که منظور از صادقین در قرآن، افراد معصوم هستند و این نشان می‌دهد که وجود امام معصوم در هر زمان برای تحقق احکام الهی ضروری است.

کارشناس دینی اظهار کرد: در منابع حدیثی هم صدها روایت معتبر درباره امام زمان(عج) نقل شده است؛ به‌گونه‌ای که حتی شماری از علمای اهل سنت به وجود بیش از 600 روایت درباره حضرت مهدی(عج) اذعان کرده‌اند و این احادیث از حد تواتر فراتر رفته است.

انتهای پیام/