به گزارش خبرگزاری تسنیم، فرمول یک بار دیگر در آستانه تحولی بزرگ در قوانین خود قرار دارد. با این حال، پرسش اساسی این است: آیا این تغییرات واقعاً میتوانند مسابقات را هیجانانگیزتر کنند یا تنها به پیچیدگی و سردرگمی بیشتر منجر خواهند شد؟
طبق گزارش نشریه ایتالیاییMotorsport در جلسه آینده کمیسیون فرمول یک احتمال دارد بحث درباره معرفی دو توقف اجباری در پیتاستاپ در دستور کار قرار گیرد. این تصمیم در ظاهر برای افزایش جذابیت رقابتهاست اما ریشه آن در ناکامی قانونگذاران برای ایجاد توازن واقعی میان استراتژی، رقابت و نمایش نهفته است. در ادامه خواهیم دید چرا چنین طرحی مطرح شده، چه گزینههایی روی میز است، و واکنش ذینفعان چگونه خواهد بود.

گزینههای پیشنهادی چه هستند؟
سال پایانی دوره فعلی قوانین فنی دوران پرچالشی برای فرمول یک به شمار میرود. از یک سو، رقابت نزدیکتر از همیشه است؛ فاصله زمانی بین خودروهای حاضر در مرحله Q1 معمولاً کمتر از یک ثانیه است اما از سوی دیگر، سبقت گرفتن در میان رانندگان پیشرو بسیار دشوار شده و استراتژیهای مسابقه به ویژه در حوزه پیتاستاپها به شکل یکنواخت و خستهکنندهای درآمدهاند.
با وجود امیدواریها به اینکه مقررات فنی فصل 2026 امکان سبقتگیری را بهبود بخشد (امیدی که هر فصل تکرار میشود اما کمتر به واقعیت میپیوندد)، بحث درباره تغییرات در نحوه پیتاستاپها همچنان ادامه دارد. تنظیمکنندگان مسابقات بر این باورند که اگر تیمها تمایل ندارند بیش از یک بار توقف کنند، شاید لازم باشد آنها را مجبور کرد.
به گفته منابع نزدیک به FIA، سه طرح اصلی در حال بررسی است:
1. استفاده اجباری از هر سه نوع تایر (نرم، متوسط و سخت) در طول مسابقه.
2. الزام به حداقل دو توقف در پیت، بدون محدودیت در انتخاب نوع تایر. در این صورت، راننده میتواند حتی کل مسیر را با تایر نرم طی کند.
3. محدودیت در میزان استفاده از هر مجموعه تایر تا حداکثر 45 درصد از طول مسابقه، همراه با حفظ الزام استفاده از حداقل دو ترکیب متفاوت.
پس از بررسی این پیشنهادها در کمیسیون فرمول یک سه سناریو ممکن است رخ دهد:
تیمها و مدیران مسابقات به اتفاق نظر برسند و یکی از گزینهها را تصویب کنند؛
یا تصمیم بگیرند هیچ تغییری ایجاد نکنند و عملکرد قوانین جدید را در عمل بسنجند؛
و یا بدون اجماع کامل، اکثریت نسبی میان FIA، تیمها و مدیریت رقابتها تشکیل شود و یکی از طرحها به مرحله اجرا برسد.
آنچه اهمیت دارد، پرهیز از تصمیمگیریهای احساسی و عجولانه است؛ اشتباهی که تاریخ فرمول یک بارها شاهد آن بوده است.

دیدگاه پیرلی
ماریو ایزولا، رئیس بخش مسابقات پیرلی ضمن اشاره به ایده توقفهای اجباری، توضیح داد که چرا تغییرات زیاد در تایرها میتواند اثر منفی بر مسابقات داشته باشد: تیمها همواره میکوشند از امکانات خود بیشترین بهره را ببرند و طبیعی است که بخواهند تعداد توقفها را به حداقل برسانند. هر توقف در پیت خطر اشتباه، از دست رفتن زمان و افت موقعیت در مسیر را به همراه دارد. از دید ما، الزام به دو توقف میتواند نمایش را هیجانانگیزتر و نتایج را غیرقابل پیشبینیتر کند اما باید توجه داشت که هرچه محدودیتها بیشتر شود، احتمال یکسان شدن استراتژیها نیز افزایش مییابد.
ایزولا پیشنهاد میکند پیش از هر تصمیمی، چند مسابقه آزمایشی برگزار شود تا تیمها در شبیهسازیها عملکرد قوانین جدید را بسنجند و مشخص شود که آیا تنوع استراتژی واقعاً افزایش مییابد یا نه. از نظر پیرلی، افزایش تعداد توقفها بهطور طبیعی باعث فشار بیشتر بر لاستیکها میشود اما در عین حال خطر رانندگی بیش از حد با تایرهای فرسوده را از بین میبرد و ایمنی را بالا میبرد.
اما پرسش اساسی اینجاست
اگر هدف افزایش هیجان است، چرا پیرلی هنوز در ارزیابی ترکیبات تایر برای هر گرندپری اشتباه میکند؟ گاهی تایر نرم بیش از حد سریع فرسوده میشود و گاهی تایر سخت بیاستفاده میماند، زیرا تایرهای نرم و متوسط برای یک استراتژی تکتوقف کافی هستند. این در حالی است که پیرلی از سال 2011 تأمینکننده انحصاری تایرهای فرمول یک است و چهار سال از اجرای قوانین فعلی میگذرد. بنابراین، میتوان گفت که ایده «دو توقف اجباری» بیش از آنکه راهحلی خلاقانه باشد، نشانهای از ناکارآمدی پیرلی و قانونگذاران در طراحی متوازن تایرهاست.

دو توقف در پیت: تصمیمی درست یا اشتباه؟
در نگاه کلی، افزودن مقررات مصنوعی و پیچیده کردن قوانین، ممکن است نتیجهای معکوس داشته باشد. این کار ورود تازهواردان را دشوارتر میکند و همانطور که ایزولا نیز هشدار داد، احتمالاً بیشتر تیمها همچنان به سراغ استراتژیهای مشابه خواهند رفت. با این حال، افزایش تعداد توقفها میتواند فرسایش تایرها را کاهش دهد، امکان سبقتگیری را بیشتر کند و شانس استراتژیهای جسورانه را بالا ببرد.
در واقع، طرح دو توقف اجباری نوعی اعتراف به ناکامی در طراحی قوانین فعلی و ساختار تایرهاست. قانونگذاران در سالهای اخیر نتوانستهاند تیمها را به اتخاذ استراتژیهای متنوع تشویق کنند و اکنون مجبورند این رفتار را با اجبار تغییر دهند.
شاید در حال حاضر بسیاری از هواداران در شبکههای اجتماعی با این قانون مخالف باشند اما واقعیت این است که دو توقف اجباری میتواند برخی از مسابقات را از یکنواختی خارج کند. در صورتی که محدودیتهای استفاده از ترکیبات مختلف تایر حذف شود، تیمها آزادی عمل بیشتری برای طراحی استراتژیهای متفاوت خواهند داشت و رقابتها چهرهای تازه به خود خواهند گرفت.
با این حال، محتملترین سناریو این است که تصمیمگیرندگان بخواهند ابتدا عملکرد مقررات فنی فصل 2026 را بررسی کنند و سپس برای سال 2027 درباره توقفهای اجباری تصمیم نهایی بگیرند. بنابراین، احتمالاً در سال آینده دوباره شاهد بحثهای داغ پیرامون «دو توقف اجباری در پیت» خواهیم بود.
انتهای پیام/