به گزارش خبرگزاری حوزه، حجتالاسلام والمسلمین علی اصغر همتیان در اجلاسیه اساتید حوزه علمیه قم با موضوع «حوزه پیشرو و سرآمد» که امروز پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۴ در سالن همایشهای مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد، به تشریح اقدامات انجام شده برای تقویت فعالیتهای آموزشی و نظم بخشی به حوزه پرداخت.
ببینید:
تصاویر اجلاسیه اساتید حوزه علمیه قم
پیام راهبردی رهبر معظم انقلاب و طراحی اجلاسیه اساتید
معاون آموزش حوزه علمیه قم با اشاره به پیام راهبردی مقام معظم رهبری به مناسبت یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزه علمیه قم، گفت: این پیام راهبردی محوریت حوزه را بر «پیشرو و سرآمد» بودن قرار داده و برای اجرایی کردن آن، اجلاسیه اساتید حوزه با طراحی ۹ کمیسیون و مشارکت تمامی اساتید سطوح علمی حوزه قم برگزار شد.
برگزاری بیش از ۲۷ جلسه کمیسیون ها و ارائه گزارشها
حجتالاسلام والمسلمین همتیان افزود: جلسات کمیسیونها از نیمه خردادماه آغاز شد و با دستور مدیر حوزههای علمیه، تا امروز حداقل بیست و هفت جلسه برگزار شده است. با توجه به محدودیتهای زمانی اجلاسیه، گزارش کمیسیونها در قالب ارائه پنج کمیسیون اصلی ارائه شد.
نظم بخشی به ثبت درسها و انتقال طلاب
معاون آموزش حوزه علمیه قم در ادامه بیان کرد: امکان ثبتنام اساتید از ابتدای مردادماه فراهم شد و ثبتنامها بهموقع انجام شد. همچنین تلاش شد انتخاب درس طلاب در کوتاهترین زمان ممکن انجام گیرد که بررسیهای میدانی نشان از موفقیت نسبی این اقدام دارد.
کاهش تعداد مدارس و تمرکز بر مدارس مرکزی
حجتالاسلام والمسلمین همتیان خاطرنشان کرد: در سالهای شیوع ویروس کرونا به دلیل شرایط کشور، مدارس در نقاط مختلف شهر ایجاد شدند، اما سیاست حوزه بر تجمیع مدارس بوده و تعداد مدارس از ۱۶۸ مدرسه قم در زمان کرونا به ۷۵ مدرسه کاهش یافت که از این تعداد، ۱۶ مدرسه اصلی محسوب میشوند. بیشتر طلاب در مدارس مرکزی همچون حرم مطهر، فیضیه، دارالشفا، مدرسه امام کاظم(ع) و مدرسه آیتالله گلپایگانی مستقر هستند.
فعالیت دو هزار استاد سطح عالی و خارج در حوزه علمیه قم
وی همچنین به رشد اساتید اشاره کرد و گفت: تعداد اساتید سطوح عالی و خارج حوزه از سال ۱۳۹۶ تاکنون بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. در سال ۱۳۹۶، تعداد اساتید ۹۷۰ نفر بود و در سال جاری بیش از دو هزار استاد در سطح عالی و خارج فعالیت میکنند که یک ظرفیت ارزشمند برای حوزه است.
معاون آموزش حوزه علمیه قم در ادامه گفت: در سالهای اخیر توجه ویژهای به حضور طلاب در مدارس مرکزی حوزه شده است تا فضای آموزشی رونق بیشتری پیدا کند.
تاکید بر تقویت دروس آزاد و تسهیل روند امتحانات و پایاننامهها
حجتالاسلام والمسلمین همتیان با اشاره به اهمیت دروس آزاد در حوزههای علمیه گفت: مدیر محترم حوزههای علمیه در جلسات متعدد آموزشی بر تقویت این دروس تاکید ویژه داشتهاند. حوزه علمیه قم با تقویت آموزش و نظم بخشی به مدارس، سال تحصیلی جدید را با موفقیت آغاز کرد.
وی افزود: امسال دروس فقه و اصول پایههای پنج و شش نیز به صورت آزاد برگزار میشود. در این شیوه، هر استاد واجد شرایط میتواند بدون نیاز به هماهنگی با مدیر یا معاون آموزشی، طبق اعلام قبلی در سامانه ثبتنام کند و طلبهها بر اساس اختیار خود در دوره محدود کلاسها شرکت میکنند.
حجتالاسلام والمسلمین همتیان توضیح داد: این دروس در مدرسه دارالشفا برگزار میشود و مدیر و معاونینی مشخص برای نظارت حضور دارند. به این معنا که «آزاد بودن» به معنای سهلانگاری نیست؛ حضور استاد و طلبه پیگیری میشود و کلاسها با نظم مناسب برگزار میشوند.
امکان ثبت نام و شرکت در امتحان شفاهی در کمتر از ۴۸ ساعت
معاون آموزش حوزه علمیه قم درباره امتحانات شفاهی هم گفت: تمهیداتی فراهم شده که طلبهها بتوانند در کمترین زمان ممکن در امتحان شرکت کنند. اکنون ثبتنام در سامانه و شرکت در امتحان شفاهی در کمتر از ۴۸ ساعت امکانپذیر است و حتی در صورت مراجعه فوری، امکان برگزاری امتحان همان روز نیز فراهم است.
وضعیت مدارج علمی و گروههای پژوهشی
حجتالاسلام والمسلمین همتیان درباره وضعیت اساتید و گروههای علمی حوزه علمیه قم اظهار کرد: در حال حاضر ۱۴۸۱ استاد در سامانه به عنوان مشاور و منابع علمی ثبت شدهاند و سیاست حوزه استفاده از همه اساتید واجد شرایط در تمامی زمینهها است. بیشترین سهم فعالیتها نیز مربوط به فقه و اصول است.
معاون آموزش حوزه علمیه قم افزود: در دارالشفا ۱۲ گروه علمی و در ۲۰ مرکز تخصصی، ۲۸ گروه علمی فعالیت میکنند. در جلسه اخیر شورای مدارک، شش گروه علمی جدید نیز تایید شد که مجموع گروهها به ۴۶ گروه با ۱۶۰ استاد رسید.
سالانه حدود هزار پایاننامه در حوزه علمیه قم دفاع میشود
وی درباره روند دفاع پایاننامهها گفت: سالانه حدود هزار پایاننامه در حوزه علمیه قم دفاع میشود، یعنی به طور متوسط روزانه سه پایاننامه در ایام کاری ارائه میشود. سیاست حوزه ارتقای کیفی محتوای رسالهها از طریق آموزش مهارتهای پژوهشی به طلاب و اساتید و همراستا کردن موضوعات با نیازهای پژوهشی جامعه و نظام است.
معاون آموزش حوزه علمیه قم اضافه کرد: ۶۰۰ موضوع پژوهشی در سامانه در دسترس طلاب است و هدف آن شناسایی نیازهای پژوهشی با استفاده از روشهای علمی معتبر و تسهیل انتخاب موضوع است.
رویکرد نوین آموزشی و پژوهشی
وی ادامه داد: مدارس علمیه در حال برنامهریزی برای مواجهه درست با هوش مصنوعی، تعریف قالبهای جدید ارزیابی، استفاده موثر از ظرفیت دروس خارج به ویژه فقه معاصر و دروس تحقیقی، انتشار هدفمند پایاننامهها و تسهیل فرآیند بررسیها با سامانه نوراک هستند.
حجتالاسلام والمسلمین همتیان در پایان گفت: تلاش ما همواره بر تکریم اساتید و طلبهها متمرکز است و استادان در تمامی ساعات مراجعه، بدون محدودیت زمانی پذیرای طلاب هستند.
انتهای پیام/