شناسهٔ خبر: 75692110 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

«هفت آسمان» منتشر شد؛ آلبومی برخلاف فرمول‌های مرسوم

«هفت آسمان» عنوان یکی از آلبوم های تازه منتشر شده به آهنگسازی هومن دهلوی است که نسخه مجازی آن طی روزهای گذشته در دسترس مخاطبان موسیقی کلاسیک ایرانی قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه «هفت آسمان» به آهنگسازی هومن دهلوی در قالب نوزده قطعه موسیقایی با هنرمندی هومن دهلوی، وفا واقفی و کسری فریدی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

«رویای کودکی، تم»، «واریاسیون»، «آوای فرشتگان»، «سونات کلاسیک»، «مثل یک والس»، «الژی»، «پرلود شماره یک، باران»، «پرلود شماره دو، ابرها»، «هفت آسمان، موومان یک تا چهار» عنوان آثاری هستند که در قالب های مختلف پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند.

در توضیحات تکمیلی این آلبوم آمده است:

مجموعه «هفت آسمان» بیانگر روایت‌های شخصی و تجربیات موسیقایی آهنگساز هستند که طی سال‌ها گسترش یافته‌اند. در این آثار با الهام گرفتن از ایده های ملودیک کوچک، که برخی از آنها تحت تأثیر موسیقی ایران و نواحی آن هستند، سعی شده به جای پیروی از فرمول های مرسوم، با ایجاد بافت‌های هارمونیک که به طور طبیعی از درون خطوط ملودیک بیرون می آیند ساختار هارمونیک هر قطعه بنا شود. اغلب این قطعات دارای ساختاری با آکوردهای نامطبوع هستند که آگاهانه در قالبِ فرمی مشخص طراحی‌شده اند و با الهام از روش‌های موسیقی کلاسیک شکل گرفته اند.

بخش نخست، عمدتاً شامل قطعات کوتاهی است که به مرور از ساده به پیچیده پیشرفت می‌کنند و هر کدام حداقل یک موضوع تکنیکی خاص را در خود جای داده‌اند. پنج قطعه اول شامل تم و واریاسیون هایی هستند که به روشنی بر سادگی تمرکز دارند ولی بیانی عمیقی را در فضایی مینیمالیستی ارائه می‌دهند. پنج قطعه کوتاهی که در ادامه می آیند هر کدام با فرم و هارمونی خاص خود طراحی شدند که ایده‌های ملودیک و ریتمیک متنوعی را به همراه دارند.

بخش دوم این مجموعه منعکس کننده سبک و ساختار تکامل یافته‌ای می‌شود که شامل سفری از دوران کلاسیک تا امپرسیونیسم هستند. این بخش با سونات و والس که فرم‌های کاملاً تعریف شده از دوره‌های کلاسیک و رمانتیک را نشان می‌دهند، آغاز می شود و در ادامه با یک الژی (مرثیه) و دو پرلود به سمت عناصر نئورمانتیک و امپرسیونیستی به اوج می‌رسد.

بخش سوم (هفت آسمان در چهاز موومان) شامل آثاری‌اند که از لحاظ ساختار تکنیکی و آهنگسازی پیچیده‌تر هستند ولی همچنان از عناصر ملودیک کوچک بهره می‌گیرند و در حقیقت به سبک شخصی آهنگساز نزدیک‌تر می‌شوند. ایده‌های برگرفته از موسیقی ایرانی در لایه‌هایی خود نمایی می‌کنند و هر قسمت فرم خاص خودش را دارد در حالی که عناصر مشترکی در میان آنها حضور دارند.