به گزارش خبرگزاری آنا؛ صبح امروز تصاویری در فضای مجازی منتشر شد که نشان از پراکنده شدن ابرهایی با طرح خطوط صاف داشت. این اتفاق باعث شیوع شایعاتی در فضای مجازی شد. در واقع شکل خاص و پراکنده این ابرها در آسمان کلان شهرهایی مانند تهران موجب شد که نگرانیهایی عمومی در مورد منشا آنها ایجاد شود...، اما حقیقت این ابرها چیست؟
در این رابطه محمد اصغری، کارشناس هواشناسی، در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا با اشاره به مشاهده ابرهای خطی در آسمان امروز تهران، توضیح داد: این پدیده طبیعی و ناشی از عبور هواپیماها است.
وی با اشاره به انتشار تصاویر این ابرها در فضای مجازی و نگرانی برخی از مردم، تأکید کرد: این خطوط ابر، پیچیدگی خاصی ندارد و تشکیل آنها از زمانی که هواپیماها به وجود آمدهاند، طبیعی است. در حقیقت این خطوط ابری در اثر حرکت هواپیماها در هوای سر پشت موتور آنها تشکیل میشود و نشانهای از وقوع هیچ نوع مخاطره طبیعی یا غیر طبیعی نیست..
اصغری افزود: امروز برای اولین بار از ابتدای مهرماه، کمینه دمای تهران به ۹ درجه رسید و این کاهش دما باعث سرد شدن لایههای بالاتر هوا و تشکیل خطوط ابر پشت هواپیماها شد. این پدیده معمولاً زمانی که هوا سرد میشود و به ویژه در لایههای بالایی جو رخ میدهد، کاملاً طبیعی است و جای نگرانی ندارد.
وی در ادامه تصریح کرد: این ابرها ممکن است گسترش یابند، اما ضخامت آنها بسیار نازک بوده و پایداریشان معمولاً کوتاهمدت است؛ گاهی تنها دقایقی و گاهی در حد چند ساعت مضمحل و ناپدید میشوند. به گفته این کارشناس، مشاهده این ابرها نشاندهنده افزایش پروازهای هواپیما در کشور است و جنبه منفی ندارد بلکه باید آن را به جهت خنکتر شدن هوا و همچنین حرکت روان هواپیماها در آسمان کشور نشانهای مثبت تلقی کرد.
قضیه بارندگی در ترکیه و خشکسالی در ایران چیست؟
اصغری همچنین با اشاره به وضعیت بارشها اظهار داشت: با اینکه هوا کمی خنک شده، اما هنوز باید منتظر باران بود. بر اساس الگوهای نقشه، پیشبینی میشود بارشها از اواخر هفته آینده وارد کشور شود، اما باید توجه داشت که این شرایط خشکسالی تنها مختص ایران نیست و سایر کشورهای خاورمیانه مانند عراق نیز وضعیت مشابهی دارند.
وی تأکید کرد: نباید وضعیت هوا را با مسائل سیاسی یا مقایسههای غیرکارشناسی بین شهرها یا کشورها سنجید و افزود: این شرایط جوی، پدیدهای طبیعی و جهانی است و با مدیریت مناسب و صبر، شرایط بهبود خواهد یافت. شایان ذکر است که ترکیه با وجود دو دریای بزرگ در اطراف آن شرایط اقلیمی مانند شهر رشت در ایران دارد و ایران نیز با واقع شدن در اقلیم خشک به مشابه شهر یزد است؛ بنابراین مقایسه بارندگی ایران و ترکیه مانند مقایسه شهرهای رشت و یزد با یک دیگر از نظر بارندگی است و مبنای کارشناسی ندارد.
وی در پایان تصریح کرد: مردم از توجه به شایعات منتشر شده در فضای مجازی خودداری کرده و موجبات نگرانی خویش را با دامن زدن به شایعات فراهم نکنند چرا که تمام جهان هم اکنون با عواقب تغییرات اقلیمی دست و پنجه نرم میکنند و حتی هوای کشوری مانند هلند نیز در میانه فصل پاییز گرم شده است؛ بنابراین میتوان گفت که هیچ پیدیده مرتبط با خشکسالی مختص کشور ما وجود ندارد و شرایط که در آن قرار گرفته عوارض تغیییرات اقلیمی با توجه به اقلیمیست که کشور ما در آن واقع شده است.
به گزارش خبرگزاری آنا؛ در ارتفاعی که هواپیماها پرواز میکنند، دمای هوا به حدی پایین است که بخار آب حاصل از احتراق سوخت موتور هواپیما، در لحظهی تماس با هوای سرد اطراف متراکم شده و به ذرات ریز یخ تبدیل میشود. این ذرات همان خطوط سفید باریکی هستند که مانند ردی از ابر در آسمان مشاهده میشوند.
پایداری این خطوط بستگی مستقیم به شرایط جوی دارد. اگر رطوبت هوا زیاد باشد، کریستالهای یخ به سختی بخار میشوند و رد تراکمی برای مدتی طولانی باقی میماند. در مقابل، در هوایی خشک یا با وزش بادهای شدید، این خطوط خیلی زود محو میشوند. هرچه دمای هوا نیز پایینتر باشد، کریستالهای یخ دوام بیشتری خواهند داشت.
به گفتهی متخصصان، کانتریلها نشانهیآلودگی یا سوخت ناقص هواپیما نیستند، بلکه بازتابی از تعامل طبیعی میان بخار آب گرم خروجی موتور با هوای بسیار سرد لایههای بالایی جو هستند؛ واکنشی که جلوهای دیدنی از علم فیزیک را در دل آسمان به نمایش میگذارد.
انتهای پیام/