به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، در دنیای پراسترس امروز، گردشگری تنها یک تفریح یا گذراندن اوقات فراغت نیست، بلکه سرمایهگذاری ارزشمندی برای سلامت روان،تحکیم بنیان خانواده و پویایی جامعه است. سفری کوتاه میتواند تأثیری ماندگار بر کیفیت زندگی ما بگذارد. این صنعت پویا، از یک سو با ایجاد فضایی برای آرامش و تجدید قوا، بهداشت روانی جامعه را تقویت میکند و از سوی دیگر، با خلق فرصتهای شغلی و رونق بخشیدن به کسبوکارهای محلی، به یکی از ارکان توسعه اقتصادی بدل شده است.
استان همدان، با غنای فرهنگی و طبیعی بینظیر خود، ظرفیتی عظیم برای بهرهگیری از این صنعت پاک در خود جای داده است. از آرامگاه بوعلی سینا و باباطاهر تا غار شگفتانگیز علیصدر و بازارهای سنتی کفشدوزخانه، هر یک میتوانند نه تنها محلی برای تجربهای به یاد ماندنی برای گردشگران، بلکه موتور محرکی برای اقتصاد استان باشند.خبرنگار تسنیم، دریک گفتوگوی صمیمانه برای واکاوی دقیقتر نقش گردشگری در اقتصاد و سلامت اجتماعی استان، با علی خاکسار، معاون گردشگری ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان همدان، به گفتوگو نشستیم. مشروح این گفتوگو را درادامه میخوانید.
تسنیم: در استان همدان چند دفتر گردشگری فعالیت میکند؟عمده فعالیت این شرکت ها به کدام قسمت از کشور است؟
خاکسار:در استان همدان، هماکنون 78 دفتر، شرکت و آژانس مسافرتی فعال هستند که حدود 50 مورد از آنها در شهر همدان و مابقی در شهرستانها مستقر هستند. این دفاتر نقش بسیار مهمی در معرفی ظرفیتهای گردشگری استان و برنامهریزی تورهای گردشگری ایفا میکنند. البته با توجه به اینکه ایران برای مردم همدان در دسترس است، عمده فعالیت این آژانسها در زمینه برنامهریزی و اجرای تور به مقاصد دیگر نظیر کیش، مشهد و نیز سفرهای خارجی متمرکز است. با این حال، تعدادی از آنها در حوزه گردشگری ورودی فعالیت داشته و برنامهریزی برای ورود تورهای گردشگری به مقصد همدان را اجرا میکنند که این امر مورد تأکید ویژه ماست و قطعاً از آژانسهایی که در زمینه گردشگری ورودی فعال باشند، حمایت لازم به عمل خواهد آمد.
تسنیم: این دفاتر، آیا در بحث گردشگری سلامت هم فعالیت میکنند؟
خاکسار: از بین دفاتر، 11 دفتر موفق به اخذ مجوز گردشگری حرفهای سلامت شدهاند که این مجموعهها میتوانند به عنوان بازاریاب و برنامهریز، به جذب بیماران بینالمللی اقدام نمایند. در این راستا، قطعاً نیازمند همکاری و همراهی مراکز درمانی و دانشگاه علوم پزشکی هستیم تا بیماران جذبشده را در مراکز درمانی مجهز استان مستقر و پذیرش کرده و از خدمات درمانی و بهداشتی باکیفیت موجود در همدان بهرهمند شوند. ما تلاش میکنیم در طول سال، از رهاورد و ارتباطات برقرارشده در همایش بینالمللی گردشگری سلامت که امسال برای اولین بار در همدان برگزار شد، با تورگردانان، آژانسها و مراکز درمانی خارج از استان، برای توسعه گردشگری سلامت استان استفاده کنیم.
توسعه گردشگری سلامت، در گرو حمایت مسئولان
تسنیم: چه حمایت هایی از سوی مراکز درمانی و معاونت درمان در بحث گردشگری سلامت به انجام رسیده است؟
خاکسار: . این همکاری و همراهی در برخی موارد کمرنگ بوده و نیاز به تقویت دارد. مواردی داشتهایم که بیماران توسط این دفاتر جذب شدهاند، اما متأسفانه به دلیل عدم پذیرش یا عدم همراهی لازم، به استان دیگری منتقل شدهاند قطعاً مراکز درمانی ما باید همکاری و حمایت لازم را به عمل آورند تا مانع از خروج بیمارانی که با دشواری و هزینه برای کشور عزیزمان جذب شدهاند، از استان همدان شویم. این امر نقش بسیار مهمی دارد که بتوانیم بیماران را در استان جذب و پذیرش کنیم و در نهایت، به عنوان یک منبع بسیار خوب ارزآوری، از این ظرفیت بهرهبرداری نماییم.
تسنیم: همایش بینالمللی گردشگری سلامت چه دستاوردی داشت؟
خاکسار: هیئتهایی از کشورهای عضو اکو به همدان آمدند که عمان به عنوان مهمان افتخاری خارج از اکو با چندین نماینده از کشورمان جلساتی داشتند و مقرر شد تعاملات گردشگری ما تداوم یابد. قطعاً در نمایشگاههایی که در عمان برگزار خواهد شد، ما به همراه بخش خصوصی، شامل تورگردانان و مراکز درمانی، حضور خواهیم داشت تا بتوانیم ارتباطات خود را گسترش داده و گردشگران بیشتری را در حوزه گردشگری سلامت، که یکی از پولسازترین و ارزآورترین شاخههای گردشگری محسوب میشود، جذب نماییم.
به اعتقاد همه ما و نیز مدیران و حتی دبیرکل، این همایش یکی از موفقترین رویدادهای گردشگری سلامت در سالهای اخیر در استان همدان بود که با کیفیت بسیار مطلوب و همافزایی بسیار خوبی بین دستگاههای مختلف، استانداری، وزارت میراث فرهنگی برگزار شد و میزبان مهمانان تاثیرگذاری بود. متأسفانه در روز سوم، همزمان با روز بهرهبرداری از رویداد، شاهد تجاوز رژیم صهیونیستی و آغاز جنگ تحمیلی 12 روزه بودیم که در آن مقطع، رویداد را تحت تأثیر قرار داد. اما قطعاً با پیگیریهای انجامشده، از دستاوردهای این رویداد استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم برای توسعه گردشگری سلامت بهرهبرداری لازم را انجام دهیم.

هنرتبدیل ظریفت های گردشگری به فرصتهای ارزآوری استان
تسنیم: طبق گفته برخی نمایندهها، مقصد اول گردشگران بینالمللی، همدان نیست.این موضوع حقیقت دارد؟
خاکسار:بله، در کشور عزیزمان شهرهایی هستند که به عنوان برند شناخته میشوند، مانند مشهد در خراسان رضوی، اصفهان، شیراز و همچنین تهران که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. نزدیکی همدان به مرزهای غربی، مزیتی است که بسیاری از استانهای دیگر از آن بهرهمند نیستند. بنابراین، همدان نیز میتواند به عنوان یکی از مقاصد گردشگری سلامت برای بیماران بینالمللی باشد. این هنر ماست که بتوانیم از این ظرفیت و فرصت استفاده کنیم.
تسنیم:چه حمایتی از آژانس ها صورت میگیره؟
خاکسار: اگر هر دفتر یا آژانسی طرحی در این زمینه داشته باشد، ما در قالب آن طرحها میتوانیم تسهیلات ارزانقیمت برای تولید محتوا، شرکت در نمایشگاهها و رویدادها فراهم کنیم. به عنوان مثال، در نمایشگاههایی که در سلیمانیه و دیگر مقاصد هدف گردشگری برگزار میشود، آژانسهای ما حضور خواهند داشت و ما میتوانیم بستر و فرصتی فراهم کنیم تا این عزیزان در آنجا ارتباط برقرار کرده و اقدام به جذب گردشگر بیشتر نمایند.خوشبختانه با توجه به همایشی که داشتیم، این همکاریها در حال انجام است.
تسنیم: تورهای یک تا سه روزهای که از دیگر استانها به همدان میآیند چه دستاوردهایی را به همراه داشته ؟
خاکسار: با ساماندهی تعطیلات هفتگی و تبدیل تعطیلی آخر هفته از یک روز به دو روز، نقش بسیار مهمی در توسعه تورهای یک تا دو روزه ایفا شده است. شاهد این امر هستیم که از روز چهارشنبه، گردشگران از تهران و کرج و استانهای همجوار به همدانگردی میآیند و با اقامت یک شب، چرخه اقتصادی بسیار خوبی را ایجاد میکنند. این روند موجب شده آمار گردشگری ما در نیمه دوم سال، که در سنوات گذشته تقریباً تعطیل بود، نسبت به قبل کاملاً متفاوت و مثبت بود همچنین سرانه گردشگری از آغازسال1404 افزایش چشمگیری را تجربه کردهاست.
تسنیم: جنگ تحمیلی 12روزه چه تاثیری در گرشگری استان به همراه داشت؟
خاکسار: متأسفانه با وقوع جنگ، این روند تا حدی متوقف شد. نمیتوان گفت کاهش یافت، اما برای مدتی کاملاً تعطیل بود. با شروع مجدد فعالیتها، خوشبختانه از 15 مرداد تا نیمههای مهرماه، شاهد ظرفیت بسیار بالایی در مراکز اقامتی بودیم بهطوری که به مدت یک ماه، این مراکز 100 درصد تکیمل ظرفیت بودند. این موفقیت نویدبخش آن است که همدان به عنوان یک مقصد گردشگری داخلی، ظرفیت بالایی دارد.
با بهبود شرایط مالی،گردشگری درسبدخانوار قرار میگیرد
تسنیم:باتوجه به اینکه سرانه گردشگری نسبت به سنوات گذشته کاهش پیداکرده، دولت چه اقداماتی را در دستور کار قرار داده؟
خاکسار: عوامل مختلفی بر سفر و گردشگری تأثیرگذار هستند که مهمترین آن وضعیت اقتصادی مردم است. قطعاً وقتی مردم از نظر مالی در وضعیت مطلوبی باشند، یکی از هزینههای سبد خانوار به سفر و گردشگری اختصاص خواهد یافت، چرا که خانوادهها به سفر و گردشگری نیاز دارند. با عادی شدن شرایط، بدون شک شاهد رونق خوب گردشگری خواهیم بود.البته بخش خصوصی، فعال و ذینفع اصلی این عرصه است و خود این بخش همواره برنامههایی دارد. گاهی بحث صدور کارت سفر و حمایت از آن مطرح شده، اما متأسفانه تاکنون اجرایی نشده است.
تسنیم:وضعیت زیرساختهای اقامتی استان همدان چگونه است؟
خاکسار: خوشبختانه استان همدان با توجه به حجم گردشگر، زیرساخت های اقامتی وضعیت مطلوبی دارد و اگر به ثبات برسیم و گردشگری رونق گیرد، قطعاً سرمایهگذاران ما در این حوزه فعال شده و شاهد سرمایهگذاریهای جدید در حوزههای اقامتی، پذیرایی و تفریحی خواهیم بود. هماکنون نیز حدود 40 پروژه در دست اجرا در این زمینه داریم.
انتهای پیام/