به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، مراسم اتمام تعمیرات اساسی و آنداکینگ سه فروند شناور لایروب و راهاندازی سیستم ارتقاء توان کاتر لایروب با حضور مدیران ارشد صنعت دریایی کشور در مجتمع کشتیسازی پرشیا هرمز برگزار شد.
در این مراسم، سید مهدی حسینی، مدیرعامل هلدینگ تخصصی دریایی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص)، با اشاره به سابقه طولانی این مجموعه در اجرای پروژههای بزرگ دریایی گفت: قرارگاه خاتمالانبیا پس از تجربه موفق در اجرای طرحهای لایروبی، وارد حوزه طراحی و ساخت لایروب شد و با این اقدام نیاز کشور به شرکتهای خارجی در این زمینه بهطور کامل مرتفع گردید امروز میتوان گفت یکی از بزرگترین ناوگانهای لایروبی غرب آسیا در ایران شکل گرفته است.
وی افزود: طی سه دهه فعالیت، بیش از 70 میلیون متر مکعب عملیات لایروبی و 710 هکتار استحصال زمین در پروژههای مختلف کشور انجام شده است با بررسیهای کارشناسی به این نتیجه رسیدیم که کشور به لایروبهایی با قدرت کاتر بالاتر نیاز دارد و برای نخستینبار در خاورمیانه، عملیات بازطراحی و ارتقاء توان یکی از لایروبهای کاترساکشن با موفقیت انجام شد.
به گفته حسینی، در این پروژه، لایروب پردیس 5 در مجتمع پرشیا هرمز بازطراحی و قطعات جدید آن نصب شد که در نتیجه، قدرت کاتر این شناور به دو برابر افزایش یافت.
وی تأکید کرد: با این ارتقاء، امکان لایروبی در بسترهای سخت کشور با راندمان بسیار بالا فراهم شده و این دستاورد گامی مهم در خودکفایی صنعت لایروبی ایران است.
در ادامه این مراسم، جعفر خنیور مدیر مؤسسه مکین، با اشاره به اهمیت این اقدام گفت: در گذشته برای کار در بسترهای سخت سواحل جنوبی کشور ناچار بودیم بهدنبال خرید لایروبهای بزرگ و پرقدرت خارجی برویم که هزینهای چند ده میلیون دلاری داشت و به دلیل تحریمها عملاً ممکن نبود؛ اما با همکاری پرشیا هرمز توانستیم هم کار مهندسی و هم اجرای این ارتقاء را در داخل کشور انجام دهیم.
وی افزود: امروز به جرأت میتوان گفت هیچ نقطهای در سواحل جنوبی ایران وجود ندارد که در صورت نیاز دولت یا سرمایهگذاران، نتوانیم عملیات لایروبی را با توان داخلی انجام دهیم. اکنون این ظرفیت ایجاد شده که آب دریا را تا عمق 30 متری به کنار ساحل برسانیم.
خنیور جزئیات فنی پروژه را اینگونه تشریح کرد: شناورهای کاترساکشن سیستم هیدرولیکی دارند و قدرت مته و کندن بستر از طریق پمپهای هیدرولیک تأمین میشود. در بازطراحی جدید، برای کاهش افت توان، سیستم بهصورت برقی بازمهندسی شد و گیربکسها و پمپها تغییر یافتند. قطعه اصلی این سیستم که حدود 170 تن وزن دارد، پس از طراحی و ساخت، به کشور منتقل و در پرشیا هرمز نصب شد.
وی ادامه داد: قدرت موتور و ژنراتورهای شناور نیز افزایش یافته تا توان لازم برای لایروبی بسترهای سخت تأمین شود. بازطراحی بدنه و سازه اصلی با همکاری شرکت طراح اولیه انجام شد تا بدنه شناور بتواند توان مضاعف را تحمل کند. این پروژه نشان داد مهندسان ایرانی توان فنی اجرای پروژههای پیچیده دریایی را دارند.
به گزارش تسنیم، ارتقاء لایروب پردیس 5 و دو برابر شدن قدرت کاتر آن، گامی مهم در توسعه توانمندیهای بومی صنعت لایروبی کشور است؛ اقدامی که علاوه بر صرفهجویی ارزی، وابستگی ایران به واردات تجهیزات راهبردی دریایی را به صفر رسانده و مسیر توسعه دریامحور در سواحل جنوبی کشور را هموار کرده است.
انتهای پیام/864/.