شناسهٔ خبر: 75641713 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

توضیحات مهدی نقویان درباره ساخت الف ویژه‌ها/ داریوش فرضیایی به تلویزیون برگشت و امید به بازگشت عطاران تقویت شد

مهدی نقویان رئیس مرکز سیمافیلم در نشستی به تشریح سریال‌های الف ویژه و فاخر پرداخت. وی در ادامه از بازگشت داریوش فرضیایی به تلویزیون خبر داد و از احتمال بازگشت رضا عطاران به تلویزیون گفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری مهدی نقویان رئیس مرکز سیمافیلم صبح امروز برگزار شد. وی درباره سریال های مختلف در دست تولید و کارگردانانی که در حال همکاری با مرکز هستند توضیحاتی ارائه داد.

مهدی نقویان، رئیس سیمافیلم، در توضیح برنامه‌های تازه تلویزیون برای احیای برندهای محبوب و تولید آثار شاخص، اظهار داشت که رویکرد سیمافیلم در فصل جدید فعالیت‌ها، معطوف به بازسازی خاطرات جمعی و شیرین خانواده‌های ایرانی در دهه‌های 60، 70 و 80 است؛ خاطراتی که بخشی از هویت فرهنگی تلویزیون را شکل داده‌اند. او تأکید کرد هدف این جریان، احیای سبک زندگی خانوادگی آن دوران در قالب تولید آثار متناسب با فضای امروز جامعه است.

به گفته نقویان، چند پروژه در مسیر احیای این برندها قرار گرفته‌اند که برخی در مرحله تولید و برخی در پیش‌تولید هستند. از جمله سریال «کارآگاه علوی 3» که با کارگردانی سید جمال سیدحاتمی در حال ساخت است و می‌کوشد با حفظ روح اثر قدیمی، کیفیتی بالاتر و نگاهی نو ارائه دهد.

نقویان احیای برندهای تلویزیونی را اقدامی جذاب اما پرریسک دانست و افزود: «تجربه‌هایی مثل «پایتخت 7» نشان می‌دهد اگر فیلمنامه با دقت و وسواس نوشته شود، موفقیت دور از دسترس نیست.» او از پروژه‌های تازه‌ای چون فصل جدید **«آژانس دوستی»، «مرد هزار چهره» در مرحله پیش‌تولید، و آثار دنباله‌دار دیگر مانند «طوبی 2»، «مهیار عیار 2» و «آتش و باد 2» خبر داد که همگی در حال نگارش فیلمنامه و آماده‌سازی تولید هستند.

مذاکره با مهران غفوریان برای ساخت یک زیرآسمان شهر جدید

در توضیح دیگر فعالیت‌ها، رئیس سیمافیلم اعلام کرد که مذاکرات ابتدایی برای ساخت فصل تازه «زیر آسمان شهر» با مهران غفوریان انجام شده و غفوریان نیز با اشتیاق این ایده را پذیرفته است. در صورتی که طرح و فیلمنامه مطلوب تهیه شود، امکان آغاز تولید فصل جدید این مجموعه وجود دارد.

احتمال بازگشت رضا عطاران به تلویزیون  

نقویان در پاسخ به پرسشی درباره حضور چهره‌های شناخته‌شده و احتمال بازگشت رضا عطاران گفت: «ما بخشی از همین مردم هستیم و خاطرات خوش گذشته برای ما نیز ارزشمند است. بخشی از آن خاطرات، بی‌تردید مربوط به آثار ماندگار رضا عطاران است.» او از انجام گفت‌وگوهای جدی با نزدیکان عطاران برای فراهم‌کردن شرایط بازگشتش خبر داد و افزود: «هیچ محدودیتی از سمت تلویزیون برای حضور ایشان وجود ندارد، اما در حال حاضر موضوع در مرحله ایده‌پردازی است تا بدون شتاب‌زدگی و سوءتفاهم پیش برود.»

گسترش گروه‌های تولید در سیمافیلم  

رئیس سیمافیلم در ادامه به شکل‌گیری گروه «کودک و نوجوان» در ساختار جدید سیمافیلم اشاره کرد و در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم تأکید کرد: «این گروه به‌تازگی فعالیت خود را آغاز کرده و نخستین اثر آن به کارگردانی احمد درویشعلی‌پور و با بازی داریوش فرضیایی (عمو پورنگ) با نام «اکسیر» تولید می‌شود و به‌زودی رنگ آنتن خواهد دید.»

او همچنین اظهار داشت، در کنار گروه کودک، گروه‌های «الف ویژه»، «تاریخی»، «اجتماعی» و «حادثه» با محورهای کاملاً مشخص مشغول کار هستند و نمونه‌های شاخص آنها به تدریج معرفی خواهند شد.

 تازه‌های مجموعه‌های فاخر و الف ویژه  

نقویان در ادامه درباره پروژه‌های بزرگ سیمافیلم توضیح داد: «در بخش الف ویژه، ساخت سریال‌هایی چون «رییسعلی دلواری» به کارگردانی رضا میرکریمی، «اقبال لاهوری» با کارگردانی کمال تبریزی، «پوریای ولی» به کارگردانی جعفری‌جوزانی و «چمران» به کارگردانی جلیل سامان آغاز شده است.»

او همچنین از پیش‌تولید سریال «مادر شهید ژاپنی» به کارگردانی لیلی عاج خبر داد و گفت: «این اثر نگاهی انسانی و بین‌فرهنگی دارد و از جمله پروژه‌های خاص در برنامه جدید سیمافیلم است.»

گاندوی جدید با محوریت جنگ 12 روزه  

در خصوص سریال «گاندو» نیز نقویان گفت: «از آنجا که تحولات منطقه با سرعت بالایی پیش می‌رود، فیلمنامه فصل سوم که پیش‌تر نوشته شده بود، دیگر با شرایط روز انطباق نداشت. اکنون، گروه نویسندگان با همراهی دوستان شهید آوینی در حال تدوین فیلمنامه‌ای جدید با موضوع دفاع مقدس 12 روزه هستند.»

پروژه‌های مهران مدیری و پایتخت جدید  

او در توضیح طرح‌های مهران مدیری گفت: «سریال جدید مدیری با نام «شش‌ماهه» دو گونه پخش خواهد داشت: یا پس از پایان مجموعه «الگوریتم» از شبکه سه به آنتن می‌رسد، یا در دو روز آخر هفته به شکل زودتر از موعد پخش خواهد شد.»

نقویان درباره فصل هشتم مجموعه «پایتخت» نیز تصریح کرد: «ساخت فصل 8 قطعی است، اما کیفیت طرح و فیلمنامه اولویت اصلی ماست و تولید آن با دقت و ظرافت خاصی پیش خواهد رفت.»

رفع سوءتفاهم درباره «پسران هور»  

در پایان، رئیس سیمافیلم با اشاره به شایعات پیرامون سریال «پسران هور» تأکید کرد این موضوع صرفاً سوءتفاهم بوده و هفته آینده از سوی رئیس سازمان صداوسیما از دست‌اندرکاران این مجموعه تقدیر خواهد شد. به همین دلیل بهتر است به‌جای تمرکز بر حاشیه‌ها، به محتوای ارزشمند این آثار توجه کنیم، مخصوصاً اینکه این مجموعه به‌زیبایی به زندگی شهید هاشمی پرداخته است.

از سریال مادر شهید ژاپنی تا زندگی آزاده سرافراز

نقویان، رئیس سیمافیلم، درباره پروژه‌های جدید تلویزیون در حوزه تاریخ معاصر گفت: «چند سریال مهم در این حوزه در حال آماده‌سازی است؛ از جمله سرباز کوچک امام که زندگی آزاده سرافراز مهدی طحانیان را در دوران اسارت و مقاومت روایت می‌کند. همچنین پروژه یامامورا به کارگردانی لیلی عاج، با مشارکت حوزه هنری در حال تولید است. در مجموع، پنج سریال در رده “الف ویژه” و پنج سریال “الف فاخر” در مراحل مختلف نگارش، پیش‌تولید و ساخت قرار دارند.»

نگاهی به میزان مخاطب سریال‌ها

او در توضیح شرایط عمومی پخش سریال‌ها نیز گفت: «تابستان معمولاً با افت نسبی مخاطب همراه است. مردم بیشتر در سفر هستند و زمان تماشای تلویزیون کاهش پیدا می‌کند. هم‌زمانی ایام محرم با تابستان امسال هم باعث شد مخاطب به سمت برنامه‌های مناسبتی برود و میزان بینندگان سریال‌ها موقتاً کاهش یابد. متأسفانه برخی تحلیل‌ها همین دوره کوتاه را مبنای قضاوت قرار دادند، در حالی‌که آمار کلی، تصویر متفاوتی از میزان استقبال مخاطب در طول سال نشان می‌دهد.»

تلویزیون و پلتفرم‌ها؛ دو مسیر متفاوت

نقویان با اشاره به مقایسه‌های انجام‌شده میان تلویزیون و پلتفرم‌های نمایش‌خانگی تصریح کرد: «در سه سال اخیر، میانگین مخاطبان سریال‌های تلویزیونی بین 30 تا 40 درصد بوده و برخی آثار مانند پایتخت تا حدود 80 درصد هم مخاطب داشته‌اند. در مقابل، شمار تولیدات موفق در پلتفرم‌ها محدود است و بسیاری از آثارشان بدون بازخورد یا اثرگذاری قابل توجه پخش می‌شود.»

او افزود: «در تلویزیون معمولاً حدود 30 تا 40 درصد از تولیدات توسط نیروهای جدید ساخته می‌شود تا جریان تازه‌ای در تولید شکل گیرد. شاید در مقطع کوتاه باعث نوسان کیفی شود، اما از نظر راهبردی، نشانه پویایی است. نمونه‌اش سریال بادار است که با وجود مخاطب محدود، از منظر تولید و اجرا یک تجربه مهم محسوب می‌شود.»

درباره سریال «مهمان‌کشی» و لحن امروزی آن

در پاسخ به نقدهایی که نسبت به لحن گفت‌وگوها و فضای مدرن سریال «مهمان‌کشی» مطرح شد، نقویان گفت: «تصمیم گروه سازنده این بود که حال‌وهوای سریال، برای مخاطب امروز قابل لمس باشد. این موضوع محل اختلاف نظر بود؛ برخی آن را به نفع ارتباط مخاطب عام می‌دانستند، برخی دیگر نگران از دست رفتن فضای تاریخی اثر بودند. در نهایت، انتخاب ما تجربه‌ی روایت مدرن در یک موقعیت تاریخی بود.»

درباره تعامل تلویزیون و هنرمندان

نقویان تأکید کرد: «رابطه تلویزیون با هنرمندان، دوطرفه است. بعضی از کارگردانان و بازیگران به دلیل مشغله، مدتی از تلویزیون دور می‌شوند، اما این به معنای قطع همکاری نیست. ما با بسیاری از چهره‌های شناخته‌شده در حوزه طنز و درام در حال مذاکره هستیم، حتی اگر اجرای پروژه‌ها به چند سال بعد موکول شود.»

بودجه و سیاست‌های تولید

او با اشاره به محدودیت‌های مالی گفت: «بودجه سیما به‌صورت مصوب و مشخص است و تخطی از آن ممکن نیست. در قیاس با تولیدات خارج از سازمان، هزینه ساخت سریال‌های تلویزیونی گاه نصف یا یک‌سوم آنهاست. با وجود این، عوامل ما با عشق و تعهد کار می‌کنند و این سرمایه انسانی مهم‌ترین پشتوانه تلویزیون است.»

پروژه‌های تاریخی و مذهبی

رئیس سیمافیلم در ادامه درباره پروژه‌های بزرگ تلویزیون توضیح داد: «سریال حضرت معصومه (س) هنوز در مرحله بازنویسی فیلمنامه است و تا زمانی که نگارش کامل و دقیق آن به پایان نرسد، وارد فاز تولید نخواهد شد. همچنین سریال سلمان فارسی به‌دلیل وسعت جغرافیایی و تاریخی خود، زمان‌بر است. برخی تصور می‌کنند طولانی شدن پروژه به‌دلیل توقف یا کندی کار است، در حالی‌که در بسیاری از تولیدات بزرگ جهانی نیز بخش عمده‌ای از زمان صرف طراحی، دکور و بازنویسی می‌شود.»

او برای مقایسه افزود: «در تولیدات خارجی، مثل برخی سریال‌های کره‌ای یا آمریکایی، فاصله زمانی چندساله میان فصل‌ها امری طبیعی است؛ مثلاً بازی مرکب (Squid Game) با فاصله زیاد بین دو فصل ساخته شد. بنابراین مقایسه زمان تولید ما با الگوهای سطحی درست نیست.»

نقویان در پایان به همکاری‌های جدید با نهادهای فرهنگی اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر پروژه‌هایی مثل یامامورا و آبنبات با مشارکت حوزه هنری در دست تولید است. این تعاملات، نشان‌دهنده جهت‌گیری تازه‌ای در تولید آثار فاخر و متناسب با نیازهای فرهنگی جامعه است.»

انتهای پیام/