شناسهٔ خبر: 75641281 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

بازنگری در روش‌های ترویج دین با استفاده از تکنولوژی ضروری است

حوزه/ فرحبخش با اشاره به نقش بازی‌های رایانه‌ای گفت: بخش زیادی از وقت دانش‌آموزان پای گیم‌ها و بازی‌ها صرف می‌شود که در حال القای فلسفه ذهنی خود به دانش‌آموزان هستند. ما نیز باید از همین ابزار برای انتقال مفاهیم دینی استفاده کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از کرمان، محمدرضا فرحبخش مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان صبح امروز در «دوره توانمندسازی کارشناسان قرآن، عترت و نماز و مدیران دارالقرآن‌های استان» که با حضور مسئولان و مؤسسان قرآنی در شهر ماهان برگزار شد، اظهار داشت: از ابتدای حضور در این استان، سعی خود را بر ایجاد تعامل و همکاری مؤثر با ستاد اقامه نماز و نهادهای مرتبط با امور دینی قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به سند تحول بنیادین و تکالیف محوله و تأکید بر مأموریت ذاتی در تقویت باورهای دینی تصریح کرد: تقویت باورهای دینی دانش‌آموزان از ارکان اساسی حوزه پرورشی است و تمام دغدغه ما این است که این همکاری با توان و قدرت کامل انجام شود.

فرحبخش با تأکید بر لزوم بازنگری در روش‌های گذشته، خاطرنشان کرد: ادبیات و روش‌های سابق دیگر پاسخگو نیست. در دوره‌ای که ما دانش‌آموز بودیم، استقبال از کلاس‌های قرآن به دلیل محدودیت‌های اجتماعی بود، اما امروز بسترهای ترغیب دانش‌آموزان به مشارکت فراوان شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان، با اشاره به نقش بازی‌های رایانه‌ای گفت: بخش زیادی از وقت دانش‌آموزان پای گیم‌ها و بازی‌ها صرف می‌شود که در حال القای فلسفه ذهنی خود به دانش‌آموزان هستند. ما نیز باید از همین ابزار برای انتقال مفاهیم دینی استفاده کنیم. مغز بچه‌ها در سنین پایین با بخش لذت‌بخشی کار می‌کند، بنابراین باید به سراغ جذابیت‌ها برویم.

وی تصریح کرد: تکنولوژی و کاربرد آن برای مسائل دینی در عصر حاضر یکی از ارکان است. چرا تاکنون فراخوانی برای طراحی بازی‌های آموزشی برای قرآن و نماز ندیده‌ایم؟ مطمئناً اثرگذاری چنین ابزارهایی بسیار زیاد خواهد بود.

فرحبخش به انتشار نمونه‌ های مذهبی موفق در اینستاگرام اشاره کرد: دانش‌آموزی یک سوره قرآن را خوانده بود و بیش از ۱۰ میلیون ویو دریافت کرده بود، این نشان می‌دهد مردم محتوای خوش‌ساخت و خوش‌فرم را می‌پسندند. ما نمی‌توانیم اثرگذاری چنین ابزارهایی را نادیده بگیریم.

وی با انتقاد از رویکرد منفعلانه دارالقرآن‌ها گفت: دارالقرآن‌ها نباید منتظر بمانند تا دانش‌آموز خودش بیاید. باید با ایجاد جذابیت و بازاریابی مناسب، شور و اشتیاق ایجاد کنیم، اگر بتوانیم مشارکت را از یک درصد به پنج یا ده درصد برسانیم، کار بزرگی کرده‌ایم.

فرحبخش با اشاره به تأکیدات وزیر آموزش و پرورش در بحث نماز، عنوان کرد: در هیچ جلسه‌ای نبوده که وزیر بر اهمیت نماز تأکید نکند، به مدیران کل گفته شده حتی اگر در دفتر خود هستند، نماز را فراموش نکنند. زیرساخت بهانه نیست، حتی در سالن مدرسه می‌توان با انداختن فرش نماز را اقامه کرد. نفس نیت نماز خواندن مهم است.

وی در مورد رابطه باورهای دینی و کاهش آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: در مناطقی که باورهای دینی عمیق‌تر است، آسیب‌های اجتماعی کمتر است، اگر بتوانیم دانش‌آموزان و خانواده‌ها را به سمت فعالیت‌های مذهبی سوق دهیم، اثرات آن را در کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهیم دید، بودجه‌های میلیاردی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی هزینه می‌شود، در حالی که تقویت فرهنگ دینی می‌تواند بخش زیادی از این آسیب‌ها را پیشگیری کند.

فرحبخش با اشاره به گذشته و حال باورهای مذهبی، ادامه داد: به نظر می‌رسد در گذشته باورهای مذهبی در مردم بیشتر بود و امید به خدا و توکل در افراد وجود داشت، امروز احساس می‌کنم این حوزه تضعیف شده و اثرات آن در آسیب‌های اجتماعی دیده می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان اظهار کرد: باید فضا را بازاندیشی کنیم تا باورهای دینی را تقویت کنیم. جامعه هدف ما ذائقه‌اش تغییر کرده و باید بازاریابی خوبی برای نسل جدید داشته باشیم. قرار نیست نسخه واحدی از بالا پیچیده شود. هر کس در جایگاه خودش می‌تواند اطرافیانش را تحت تأثیر قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: هدف ما این است که با هم‌افزایی و کمک همدیگر، کارها را پیش ببریم و در حوزه پرورشی نگاه جدیدی داشته باشیم تا گرایش دانش‌آموزان به باورهای دینی بیشتر شود. فطرت همه انسان‌ها میل به مذهب دارد و ما باید این فطرت را به درستی هدایت کنیم.

انتهای پیام. /