محمد احسانبخش، نائبرئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند، در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند با اشاره به ظرفیتهای غنی خراسان جنوبی در حوزه گوهرسنگها اظهار کرد: در استان خراسان جنوبی مرکزی جامع برای گوهرشناسی طراحی شده که تمامی زنجیرههای مرتبط از جمله فروشگاه، آزمایشگاه، آموزشگاه و گنجینه هنر گوهر را در بر میگیرد. این مرکز با هدف ارتقای آگاهی، خلاقیت و ارزشافزوده در هنر گوهرسنگ تأسیس شده است.
وی افزود: آنچه در هنر گوهر بیش از هر چیز اهمیت دارد ذهن و خلاقیت هنرمند است. برای مثال از سنگ فلورین با رنگ بنفش طبیعی، ظرفی به سبک تنگهای ساسانی تراشیده شده که جلوهای از هنر اصیل ایرانی را به نمایش میگذارد. این آثار تنها محصول تراش نیستند بلکه انعکاسی از اندیشه و فرهنگ ایرانیاند.
احسان بخش با بیان اینکه هنر گوهرسنگها تلفیقی از دانش، ذوق و عرفان است گفت: هنرمند وقتی با سنگ کار میکند به نوعی اشراق میرسد. سنگی که در ظاهر چیزی برای عرضه ندارد درونش جهانی از زیبایی پنهان است. همانطور که میکلآنژ هنرمند مجسمه ساز گفته است "مجسمه در دل سنگ وجود دارد من فقط اضافاتش را برمیدارم" همین نگاه باعث میشود کار با گوهرسنگ تنها یک حرفه نباشد بلکه نوعی سیر معنوی باشد.
وی با اشاره به ظرفیت شهرستانهای مختلف استان در این زمینه اظهار کرد:شهرستانهایی مانند سهقلعه، بشرویه و فردوس از مهمترین مراکز استخراج و فرآوری سنگهای قیمتی و نیمهقیمتی هستند. بهویژه در روستای خانکوک، مردم با کنار گذاشتن خامفروشی و روی آوردن به تراش و طراحی سنگها، توانستهاند ارزش افزوده بالایی ایجاد کنند و این موضوع مایه دلگرمی ماست.
نائبرئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند با تأکید بر ویژگی منحصربهفرد سنگهای شجری استان افزود: سنگهای شجر منظره خراسان جنوبی از جمله در مناطق سهقلعه و بشرویه دارای طرحهایی طبیعی شبیه مناظر بهاری یا پاییزی هستند که در هیچ جای دیگر دنیا مشابه آن وجود ندارد. در تجارت بینالمللی به این سنگها "یونیک" یا تک گفته میشود چرا که هیچ دو سنگی شبیه هم نیست.
وی ادامه داد: هنر مردم این سرزمین در آن است که با شناخت از تاریخ و ذات ایرانی خود از دل طبیعت بیجان، آثاری زنده و گویا خلق میکنند. تفاوت زاویه برش یا نوع تراش میتواند یک سنگ را از دوبعدی به سهبعدی تبدیل کند و جلوهای نو به آن ببخشد.
احسان بخش با دعوت از مردم و هنرمندان برای توجه بیشتر به این حوزه گفت: ما باید ابتدا جوهر و گوهر وجود خودمان را احیا کنیم. وقتی به آگاهی و شناخت میرسیم، سختیها رنگ میبازد و مسیر خلق زیبایی آسانتر میشود. هنر گوهرشناسی تنها یک صنعت نیست بلکه راهی برای زنده نگه داشتن روح ایران و پیوند گذشته با امروز است.
انتهای پیام/ 258