شناسهٔ خبر: 75617091 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

آگهی

علت لاستیک سایی چرخ عقب پژو از داخل؛ دلایل فنی و راه‌های پیشگیری

به‌عنوان راننده ماشین پژو، برای شما هم پیش آمده که بعد از مدتی رانندگی متوجه ساییدگی‌های عجیب در لاستیک‌های عقب خودرو خود باشید؟ بسیاری از رانندگان وقتی متوجه علت لاستیک سایی چرخ عقب پژو از داخل می‌شوند که کار از کار گذشته و ماشین دچار نقص فنی پنهان شده است. ساییدگی چرخ عقب اگر نادیده گرفته شود، در کنار کاهش عمر لاستیک بر ایمنی خودروی شما هم تاثیر خواهد گذاشت. در این مقاله قصد داریم به دلایل فنی این مشکل بپردازیم و روش‌های تشخیص و راه‌ حل‌های موثر برای رفع آن را بررسی کنیم. اگر مالک خودرو پژو هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

صاحب‌خبر -
علت لاستیک سایی چرخ عقب پژو از داخل؛ دلایل فنی و راه‌های پیشگیری
کد خبر: 745101
|
۱۴۰۴/۰۸/۱۰ ۱۸:۳۷:۳۳

دلایل فنی لاستیک‌ سایی پژو از داخل

مهم‌ترین دلیل لاستیک سایی چرخ عقب پژو از داخل، مربوط به زاویه چرخ‌ها یا زاویه کمبر است. اگر زاویه چرخ‌ها از میزان استاندارد خود خارج شود، تماس لاستیک با سطح جاده به‌درستی شکل نمی‌گیرد و قسمت داخلی آن به‌سرعت ساییده می‌شود. در بعضی از مدل‌های پژو مثل ۴۰۵ یا پارس، به‌مرور زمان و در اثر ضربه یا خرابی بوش‌ها و بلبرینگ‌های محور عقب، این مشکل به‌وجود می‌آید. تغییر در زاویه محور عقب ممکن است در برخی موارد به‌دلیل بار بیش از حد یا عبور زیاد از چاله‌ها هم اتفاق بیفتد. در این موارد باید محور عقب و کمک‌فنرها را به‌دقت مورد بررسی قرار دهید.

زاویه کمبر چیست؟

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که زاویه کمبر چیست؟ واژه کمبر که در سیستم تعلیق خودرو بسیار پراهمیت است، به زاویه چرخ و تایر نسبت به یک جاده مسطح اشاره دارد. وقتی به خودرویی از زاویه پشت نگاه می‌کنیم، قسمت‌ بالای چرخ می‌تواند به سمت داخل یا خارج مرکز خودرو متمایل باشد. زاویه کمبر در چرخ‌های عقب خودرو حداکثر یک‌ونیم درجه و در چرخ‌های جلو، صفر و یا کمتر از نیم درجه است.

تفاوت لاستیک‌ سایی از داخل و بیرون پژو

این تصور غلط در بعضی از رانندگان خودروهای پژو وجود دارد که دلیل تمام ساییدگی لاستیک‌ها یک عامل است. تفاوت مهمی بین ساییدگی لاستیک از داخل و خارج آن وجود دارد. علت ساییدگی لاستیک عقب پژو از بیرون مربوط به کمبود باد یا اشکال در هم‌ترازی چرخ‌ها است؛ اما عموما علت ساییدگی لاستیک عقب از داخل پژو به زاویه منفی کمبر یا خرابی فنربندی برمی‌گردد.

علت لاستیک سایی یک‌طرفه در پژو

اگر راننده خودروهای پژو به‌خصوص پژوپارس و 206 هستید، ممکن است شاهد تغییر عجیب لاستیک و ساییدگی آن باشید. نکته مهم این است که در این مورد خاص، فقط یک لاستیک دچار ساییدگی می‌شود و سه لاستیک دیگر خودرو مشکلی پیدا نمی‌کنند. به این مسئله، لاستیک سایی یک طرفه می‌گویند و دلیل آن واردشدن فشار نامتوازن به چرخ‌ است. در چنین مواردی باید جلوبندی، سیبک‌ها و میل تعادل ماشین به‌دقت بررسی شده و در صورت اشکال، تعمیر یا تعویض شوند.

علت لاستیک ساییدگی لاستیک عقب پژو از بیرون

بررسی لاستیک سایی در مدل‌های مختلف پژو

در انواع مختلف تولیدات پژو، شدت و نوع لاستیک‌‌ سایی می‌تواند متفاوت باشد. در جدول زیر به شایع‌ترین دلایل لاستیک سایی چرخ عقب در مدل‌های مختلف پژو و خودرو سمند اشاره کرده‌ایم:

مدل خودرو

علت رایج لاستیک‌ سایی از داخل

توضیحات

پژو 405

خرابی محور عقب یا بوش‌‌ها

بازرسی محور و کمک‌ فنر ضروری است

پژو پارس

تنظیم‌نبودن زوایای کمبر

به‌مرور زمان و در اثر ضربه رخ می‌دهد

پژو ۲۰۶

خرابی اکسل یا بوش‌‌های عقب

در جاده‌های ناهموار شایع‌تر است

سمند

سنگینی بیش از حد محور عقب

بار زیاد و کمک‌های فرسوده موثرند

اطلاعات این جدول نشان می‌دهد لاستیک‌سایی در هر خودرو دلیل خاص خودش را دارد. بنابراین اگر لاستیک سایی چرخ عقب سمند با لاستیک سایی چرخ عقب 206 را مشاهده کردید، تنها اقدام به تعویض لاستیک کارساز نیست و باید ایراد فنی را برطرف کنید.

تشخیص به‌‌موقع قبل از ساییدگی لاستیک‌‌ها

اغلب راننده‌ها عموما زمانی متوجه مشکل می‌شوند که لاستیک‌ها دچار ساییدگی شده‌اند و کار از کار گذشته است. اما با بازرسی‌ها فنی به‌موقع و دقیق، می‌توانید از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید. مثلا، اگر متوجه کج‌ایستادن خودرو، شنیده‌شدن صدای غیرعادی یا کشیدگی فرمان در هنگام رانندگی شدید، به‌احتمال زیاد زوایای چرخ‌ها از حالت تراز خارج شده‌اند.

در این شرایط، بررسی محور عقب، مراجعه به مکانیک و تنظیم فرمان برای خودرو ضروری است. نباید فراموش کنید که استفاده از لاستیک‌های بی‌کیفیت می‌تواند سرعت روند ساییدگی را در آن‌ها چند برابر کند. بهتر است همیشه از برندهای معتبر استفاده کنید یا از طریق فروشگاه‌های معتبر خرید لاستیک دولتی را انجام دهید تا بابت سلامت و استاندارد بودن لاستیک‌ها خیالتان راحت باشد.

آیا فقط تنظیم فرمان کافی است؟

اقدام به تنظیم فرمان خودرو تنها بخشی از راه‌ حل این مشکل است؛ ضمن اینکه تنظیم فرمان خودرو در شرایطی که محور عقب تاب دارد یا بوش‌ها فرسوده شده‌اند، تاثیری نخواهد داشت. در چنین شرایطی محور عقب خودرو باید توسط یک کارشناس بررسی شده و در صورت لزوم تعمیر یا تعویض شود. در مدل‌هایی مثل پژو ۴۰۵ و پژو پارس خرابی اکسل عقب یکی از علل لاستیک سایی چرخ عقب پژو از داخل محسوب می‌شود که نیاز به تعمیر تخصصی دارد.

علل لاستیک سایی چرخ عقب پژو از داخل

نگهداری درست از لاستیک و سیستم تعلیق

بعد از اقدام به رفع نقص فنی خودرو و تعویض لاستیک‌های ساییده‌شده، باید از تکرار این مشکل جلوگیری کنید. توصیه می‌کنیم در هر ۱۰ هزار کیلومتر، زوایای چرخ‌ها بازرسی و تنظیم کنید. علاوه بر این، فشار باد لاستیک‌ها را هر ۳۰ روز یک بار بررسی کنید. در کنار این دو مورد، رانندگی آرام در دست‌اندازها و چاله‌ها و عدم بارگذاری بیش از حد بر محور عقب خودرو، می‌تواند عمر لاستیک‌ها را چند برابر کند.

لاستیک‌ سایی پژو را جدی بگیرید!

پیداکردن علت لاستیک سایی چرخ عقب پژو از داخل برای بسیاری از رانندگان این خودرو بسیار ضروری است. اگر متوجه ساییدگی غیرعادی در لاستیک‌های عقب شده‌اید، بهتر است پیش از تعویض لاستیک، از سلامت محور و فنربندی خودرو مطمئن شوید. اگر مشکل حل نشد، لاستیک‌ها را تعویض کنید و اقدامات پیشگیرانه‌ای را که در این مطلب معرفی کردیم، جدی بگیرید. با رعایت این اصول از سلامت لاستیک‌ها و سیستم تعلیق خودرو مطمئن می‌شوید و رانندگی ایمنی خواهید داشت.

 

برچسب‌ها: