به گزارش ایرنا، علی نصیری روز شنبه در هشتمین همایش ملی پدافند شهری اظهار کرد: ۲ ساعت پس از شروع جنگ، ستاد اضطراری مدیریت بحران شهر تهران تشکیل و بیوقفه ۶۵ ساعت تشکیل جلسه داد و تا زمانی که این ستاد در محل مدیریت بحران تشکیل شده بود ۲۶ مصوبه داشت.
وی افزود: مترو برای پناهگاه ساخته نشده بود اما در ایام جنگ بیش از هفت هزار نفر در این شهر زیرزمینی پناه گرفته بودند. تیمهای سازمان آتشنشانی نیز در این ایام با بیش از پنج هزار نیروی عملیاتی به ۲۰۱ هزار نفر امدادرسانی کردند و ۱۸ نفر را زنده از زیرآوار خارج کردند. حتی با رسیدن حدود پنج دقیقهای به محل، آمار بسیار مطلوبی را به دست آوردند.
نصیری با اشاره به اقدامات شهری در حوزه مدیریت پسماند اشاره کرد و گفت: ۴۰۶ دستگاه ماشینآلات، ۳۱۴ ماموریت انجام دادند و با تلاش شبانهروزی موجب شد که مسیرهای شهر در این ایام مسدود نشود.
وی با بیان اینکه در زمینه اسکان اضطراری برای اولین بار موضوع اسکان در هتل از سوی شهرداری تهران مطرح شد، یادآور شد: ۹ هتل توسط شهرداری برای کسب رضایت مردم آسیبدیده اجاره شد و به همراه ۲ هتلی در اختیار شهرداری، اسکان اضطراری افراد در این اماکن انجام شد.

انجام ۹۵ درصد اقدامات مردم پیرامون جنگ
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: اکنون ۹۵ درصد اقدامات مردم پیرامون جنگ از جمله بازسازی واحدهای مسکونی و همچنین پرداخت خسارات منازل آسیبدیده در این ایام نیز انجام شده است، موضوع پرداخت خسارات خودرو و اثاثیه منازل انجام نشده و این بخش هم با مساعدت دولت پرداخت خواهد شد.
نصیری گفت: حدود ۵۰۰ مدرسه شهر تهران در زمان جنگ تحمیلی پناهگاه ساخته شده بود اما اکنون ۱۸۱ مدرسه دارای پناهگاه استاندارد برای مواقع اضطراری در تهران آماده شده است تا در صورت هر بحرانی همچون زمان جنگ، از این واحدهای آموزشی استفاده شود.
وی با اشاره به اینکه ۷۰۰ طرح مدیریت شهری پیوست پدافندی دارد، اظهار کرد: متروی تهران در خطوط هشت، ۹، ۱۰ و ۱۱ که در حال احداث است، مجهز به پیوست پدافندی است.
نصیری با اشاره به اهمیت اجرای قانون مدیریت بحران، گفت: ما خانواده مدیریت بحران هستیم، قانون نوشته شده اما اجرای آن با مشکلاتی مواجه است. در حوزه پدافند، بحث هویتسازی و هویتآفرینی به خوبی شکل گرفته و این همایشها در طول سال نشان از پویایی این حوزه دارد.
وی با اشاره به نقشههای مربوط به مناطق مورد اصابت در دوران جنگ اخیر اظهار کرد: ۴۵ نقطه از شهر تهران حالت شهری داشتند و وابسته به هیچ سازمانی نبودند. در شهرداری تهران خود را مخاطب قرار دادیم و صرفا محدود به درخواست کمک نبودیم، بلکه با همکاری شهرداران مناطق و نواحی وارد عمل شدیم. عمدتا مناطق شمالی و دو سوی شرقی و غربی شهر هدف قرار گرفته بودند.
وی همچنین به اقدامات اجتماعی در روزهای جنگ ۱۲ روزه اشاره کرد و یادآور شد: با همکاری بسیج، شهرداری، بهزیستی و گروههای مردمی، ستادهای مشترکی در ۲۲ منطقه تشکیل شد و شماره تلفن اختصاصی و پایگاه بحران برای پاسخگویی به مردم فعال شد. در ۴۵ نقطه چادرهای امدادی برپا شد و ۳۵ نقطه به صورت کامل تجهیز شد.
رییس سازمان مدیریت بحران تهران افزود: مدیران بحران مناطق در کنار مردم بودند تا احساس کنند کسی پاسخگوی آنهاست، این تجربه نشان داد که در همه مخاطرات باید مردم به بخشی از حاکمیت دسترسی مستقیم داشته باشند. همچنین در اوج بحران، حدود ۴۹۴ خانوار در ۱۱ هتل پایتخت اسکان یافتند. ۵۸۸ واحد مسکونی در حال بازسازی است و بخش عمده تامین مالی توسط شهرداری صورت گرفته است.همچنین در راستای پیگیری خسارتهای مردمی، کارتهای ۲۵۰ میلیون تومانی به شهروندان پرداخت شد.
رییس سازمان مدیریت بحران تهران با اشاره به خسارات وارد شده، از جمله خودروها و موتورسیکلتها، ادامه داد: در زمان جنگ، یکهزار و ۹۴۷ دستگاه خودرو و موتورسیکلت دچار آسیب شدند؛ اما هنوز خسارات آنان پرداخت نشده است.
نصیری درباره آموزشهای مردمی اظهار کرد: تعداد داوطلبان واکنش اضطراری محلات از ۱۴ هزار نفر به بیش از ۵۶ هزار نفر رسیده است که بیش از چهار برابر رشد داشته و نقش مهمی در مدیریت بحران دارند. نقشه فضاهای امن شامل پارکها، مجتمعهای اداری، تجاری، درمانی و فرهنگی تهیه شده و انتخاب فضاهای پناهگاهی بر اساس نیاز جمعیتی در مناطق مختلف انجام میشود.
وی همچنین به اقدامات پدافندی شهری اشاره کرد و گفت: در موضوع انبار نفت شهران، اقدامات موثری انجام شد اگر در زمان جنگ پالایشگاه یا انبار نفت دچار آتشسوزی میشد، احتمال ادامه سوختن برای روزها وجود داشت؛ اما این بار عملیات خاموشی زیر هفت ساعت انجام شد.
رییس سازمان مدیریت بحران تهران با اشاره به ضریب ایمنی مترو اضافه کرد: اختلاف چندساله بین سازمان آتشنشانی و شرکت بهرهبرداری مترو بر سر دستورالعمل ایمنی مترو حل شد و نسخه اول با محوریت حریق ابلاغ شد، هدف ما دستیابی به شهری امنتر و پایدارتر است.