شناسهٔ خبر: 75612860 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

مدوزا؛ خودرو لهستانی معمولی یا ایده ای برای فردیناند پورشه(+تصاویر)

خودروی مفهومی "مدوزا" (عروس دریایی)، یک نمونه اولیه لهستانی با طراحی بسیار گرد است که در سال ۱۹۵۷ توسط کارخانه WSK معرفی شد. این مینی‌کار کوچک، به رغم عدم ورود به تولید انبوه، امروز با یک شایعه بزرگ همراه است؛ برخی کارشناسان معتقدند این خودرو الهام‌بخش فردیناند پورشه در خلق مدل افسانه‌ای پورشه ۹۱۱ بوده است. مدوزا با موتور ۳۰۰ سی‌سی و وزن ۵۰۰ کیلوگرم، مصرف سوخت بسیار پایینی را ارائه می‌داد.

صاحب‌خبر -

عصر ایران - خودروی مفهومی "مدوزا"، به معنای "عروس دریایی"، یک نمونه اولیه لهستانی بود که در اواسط سال ۱۹۵۷ توسط بخش WSK (کارخانه تجهیزات حمل‌ونقل) از گروه PZL (صنایع هواپیمایی لهستان) معرفی شد.

بدنه بسیار گِرد و منحصربه‌فرد این مینی‌کار، که طراحی داخلی کارخانه بود، روی یک شاسی صفحه‌ای قرار داشت. تمامی اجزای مکانیکی این خودرو، از جمله موتور دوزمانه ۳۰۰ سی‌سی که در قسمت عقب نصب شده بود، تقریباً مشابه با دیگر طراحی WSK در آن زمان، یعنی خودروی "میکروس" بودند. ابعاد کلی مدل مدوزا، از جمله طول ۳ متری و فاصله بین دو محور ۱۸۵۰ میلی‌متری، نیز عملاً یکسان بود. وزن این خودرو حدود ۵۰۰ کیلوگرم برآورد شده و مصرف سوخت آن بین ۴.۸ تا ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر متغیر بود.

خودروی مفهومی و گِرد «مدوزا» (Meduza) لهستان که در سال ۱۹۵۷ توسط کارخانه WSK (PZL) با موتور ۳۰۰ سی‌سی ساخته شد. این مینی‌کار با طراحی منحصربه‌فرد، طبق شایعات، الهام‌بخش فردیناند پورشه در طراحی مدل افسانه‌ای ۹۱۱ بوده است

با وجود پتانسیل، مدوزا هرگز به مرحله تولید انبوه نرسید. البته برخی معتقدند که این خودرو الهام‌بخش فردیناند پورشه در طراحی مدل افسانه‌ای ۹۱۱ بوده است.

فضای داخلی خودرو بسیار ساده و عاری از تجمل بود و صندلی عقب آن در واقع فقط برای کودکان مناسب تلقی می‌شد. همان‌طور که نمونه‌های زیبای مدوزا در "موزه تکنیک" ورشو نشان می‌دهد، دسترسی به صندوق عقب از طریق دریچه‌ای شبیه به جلوپنجره خودرو امکان‌پذیر بود و همچنین از داخل کابین نیز می‌توان به صندوق دسترسی داشت.