شناسهٔ خبر: 75600613 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

«گامی در جهت تقویت استقلال صنعتی ایران در حوزه هوانوردی»؛ بازتاب پرواز آزمایشی هواپیمای ایرانی سیمرغ در رسانه های عربی

صاحب‌خبر -

شفقنا- هواپیمای ترابری سیمرغ ساخت ایران روز چهارشنبه با دریافت مجوز سازمان هواپیمایی کشوری، جهت تایید الزامات صلاحیت پروازی به پرواز درآمد.

به گزارش شفقنا، پرواز این هواپیمای ساخت ایران، در رسانه های عربی بازتاب گسترده ای داشته است. در زیر به برخی از این بازتاب ها اشاره می شود:

الدفاع العربی:ایران هوپیمای ساخت خود را آزمایش کرد

وبسایت الدفاع العربی که دفتر مرکزی آن در مراکش قرار دارد و اخبار مربوط به کشورهای عربی را پوشش می دهد، در این باره نوشت: طبق گزارش‌ها، این هواپیما تاکنون حدود ۱۰۰ ساعت پرواز آزمایشی را در چارچوب برنامه ارزیابی خود پشت سر گذاشته است؛ برنامه‌ای که هدف آن، دستیابی به استانداردهای تعیین‌شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری ایران است.

پس از دریافت گواهی رسمی، «هواپیمای جدید با نام سیمرغ»قرار است در ماموریت‌های نظامی و انسانی به‌طور هم‌زمان وارد خدمت شود.»

براساس گزارش این وبسایت، سرپرستی این پروژه را مرکز طراحی وابسته به سازمان صنایع هوایی ایران (IAMI) بر عهده دارد. هدف از اجرای این طرح، جایگزینی ناوگان قدیمی هواپیماهای Fokker-27 نیروی هوایی ایران عنوان شده است.

الدفاع العربی در ادامه نوشت: هواپیمای «سیمرغ» نخستین‌بار در مه ۲۰۲۲ (اردیبهشت ۱۴۰۱) رونمایی شد؛ این مدل با استفاده از قطعات اوکراینی ساخته شده که پیش از اعمال تحریم‌ها و توقف همکاری میان تهران و کی‌یف به ایران تحویل داده شده بودند.

خبرگزاری الیوم: ایران پروازهای آزمایشی هواپیمای ترابری داخلی «سیمرغ» را آغاز کرد

خبرگزاری الیوم نیز در این باره نوشت: پروازهای آزمایشی هواپیمای ترابری ایرانی‌ساخت «سیمرغ»روز سه‌شنبه، طی مراسمی با حضور حسین بورفرزینه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران، آغاز شد.

براساس گزارش این وبسایت، تعداد کشورهایی که توانایی طراحی و تولید هواپیما را دارند، کمتر از ۲۰ کشور در جهان است، و ایران یکی از این کشورهاست که توانسته با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی، نیروی جوان و نخبگان خود، به دانش فنی طراحی و ساخت هواپیمای ترابری دست یابد.

شایان ذکر است که نیروی زمینی ارتش ایران نیز اخیراً در قالب یک برنامه تلویزیونی، از پهپاد انتحاری جدیدی با همین نام «سیمرغ» رونمایی کرده است؛ پهپادی که قابلیت پرواز گروهی یا «نظام پرواز جمعی» را داراست و می‌تواند در قالب دسته‌های هماهنگ پرواز کند.

خبرگزاری ارم نیوز امارات:هواپیمای «سیمرغ» گامی در جهت تقویت استقلال صنعتی ایران در حوزه هوانوردی 

خبرگزاری ارم نیوز امارات نیز در این باره نوشت: ایران رسماً آزمایش‌های پروازی هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» را در شهر شاهین‌شهر آغاز کرد؛ گامی که نقطهٔ اوجی برای برنامهٔ توسعه‌ای است که بیش از ۱۵ سال طول کشیده و در چارچوب تلاش‌های تهران برای دست‌یابی به خودکفایی در برابر تحریم‌ها انجام شده است.

این خبرگزاری افزود: در شرایطی که تحریم‌ها واردات هواپیما و قطعات یدکی را دشوار ساخته‌اند، توسعهٔ «سیمرغ» گامی در جهت تقویت استقلال صنعتی ایران در حوزهٔ هوانوردی قلمداد می‌شود

گزارش‌ها حاکی است این برنامه با هدف آماده‌سازی این هواپیما برای خدمت در مأموریت‌های نظامی و غیرنظامی از طریق یک کارزار آزمون به مدت ۱۰۰ ساعت انجام می‌شود. بر اساس خبر رسانه‌های ایرانی، پروازهای آزمایشی در تاریخ ۲۸ اکتبر ۲۰۲۵ آغاز شد و در مراسمی با حضور مقامات عالی‌رتبه دفاعی و ترابری برگزار گردید.

سازمان هواپیمایی کشوری ایران اعلام کرده است که هواپیما باید پیش از دریافت تأیید رسمی برای پیوستن به ناوگان ملی، ۱۰۰ ساعت پرواز را در شرایط متنوع کامل کند.

کارشناسان می‌پندارند که «سیمرغ»، یک هواپیمای ترابری تاکتیکی دو موتوره از تولید شرکت صنایع هوایی ایران (هسا)، توسعهٔ گسترده‌ای از مدل «ایران-۱۴۰» است که تغییرات بنیادی در بدنه و سامانهٔ پیشران در آن صورت گرفته تا نیازهای حمل و نقل نظامی را برآورده سازد. مشخصات اعلام‌شده شامل طول حدود ۲۳ متر، فاصلهٔ دو سر بال (بال) ۲۵ متر، وزن برخاست کامل حدود ۲۱.۵ تُن، سرعت نهایی بین ۵۰۰ تا ۵۳۰ کیلومتر بر ساعت و برد پروازی حدود ۳٬۹۰۰ کیلومتر است.

این هواپیما قابلیت حمل بار تا ۶ تُن را دارد و دارای رمپ عقبی است که امکان بارگیری وسایل نقلیه و تجهیزات را به‌راحتی میسر می‌سازد؛ نکته‌ای که در نمونهٔ پیشین غایب بود. «سیمرغ» با سکوی حمل بار ۴۶۳L سازگار است و می‌تواند برای جابه‌جایی نیروهای چترباز صندلی نصب کند یا تا ۲۴ برانکارد برای امور پزشکی اضطراری ظرفیت داشته باشد؛ ویژگی‌هایی که آن را برای عملیات ترابری تاکتیکی، تخلیهٔ پزشکی و تدارکات میدانی مناسب می‌سازد.

تحلیل‌گران انتظار دارند «سیمرغ» خلأ مهمی را در توانایی‌های ترابری نیروهای مسلح ایران پر کند؛ نیرویی که هنوز به ناوگانی از هواپیماهای قدیمی C-130 و هواپیماهای سنگین Il-76 متکی است. این هواپیمای جدید گزینه‌ای متوسط به‌شمار می‌آید که برای انجام مأموریت‌های روزمره همچون انتقال نفرات و تدارکات بدون نیاز به به‌کارگیری هواپیماهای بزرگ‌تر و پرهزینه مناسب است.

در شرایطی که تحریم‌ها واردات هواپیما و قطعات یدکی را دشوار ساخته‌اند، توسعهٔ «سیمرغ» گامی در جهت تقویت استقلال صنعتی ایران در حوزهٔ هوانوردی قلمداد می‌شود. در صورت موفقیت در آزمون‌های تأیید صلاحیت، امکان تولید نسخه‌های کوتاه‌بردِ غیرنظامی نیز فراهم خواهد شد که به تهران سکویی تولید خواهد داد که هم برای اهداف نظامی و هم تجاری قابل استفاده است.

الغد: ایران با ساخت هواپیمای  سیمرغ، به سازندگان هواپیما پیوست 

پایگاه خبری الغد نیز با پوشش خبر آزمایش هواپیمای ساخت ایران نوشت که این هواپیما موفق شده است صد ساعت پرواز آزمایشی را پشت سر بگذارد.

الغد همچنین نوشت: این با ساخت این هواپیما به کشورهایی پیوسته است که قدرت طراحی و تولید هواپیما را دارند.