شناسهٔ خبر: 75593561 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

کی‌ام‌سی SR۳؛ بازگشت جک S۳ با چهره‌ای جدید به خیابان

کی‌ام‌سی SR۳ درواقع فیس‌لیفت جک S۳ است که نخستین بار در سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه شانگهای رونمایی شد

صاحب‌خبر -
تبلیغات

جک S3 را می توان یکی از محصولات چینی دانست که از همان ابتدا عرضه، نسبت به طراحی و استایل خاص و تناسبات عجیبش، انتقاداتی وارد بود و با گذشت نزدیک به بیش از ده سال از طراحی آن و نزدیک به هشت سال از عرضه اش، مشخصا طراحی ظاهری آن، نیاز به یک بازنگری و بروزرسانی کلی داشت که اکنون کرمان موتور، به تازگی دومین نسخه فیس لیفت شده این کراس اوور ساب کامپکت یا هاچبک کراس جک را با نام کی ام سی SR3 را البته با تاخیری چند ساله به بازار عرضه کرده است تا بتواند در این سگمنت محبوب رده خودروهای اقتصادی، موفقیت های مدل قبلی را با ظاهری شکیل تر تکرار کند

طراحی ظاهری  کی ام سی SR3 و جک S3

به گزارش آخرین خودرو، جک S3 محصولی است که نخستین بار در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و پس از مدت کوتاهی، به خیابان های کشور راه یافت و در طول این مدت، به واسطه سگمنتی که در آن قرار دارد، استهلاک کم، امکانات قابل قبول و البته قیمت نسبتا رقابتی و مناسب، توانسته بخشی از بازار این کلاس را از آن خود کند. ضمن اینکه پیش از این نیز در بازارهای چین و البته خاورمیانه تا حدی موفق عمل کرده است، هر چند که در وادی طراحی، زیبایی شناسی، استایل و تناسبات آنچنان که باید موفق ظاهر نشده است.

دماغه خودرو برگرفته از محصولات یک دهه پیش و بلکه هم قبل تر هیوندای است و عدم هارمونی جلو پنجره بزرگ و عریض آن با پهنای کم پیکره و البته ارتفاع زیاد شیشه جلو، آزاردهنده می باشد.

در نمای جانبی، همین الگوی بصری الهام گرفته از محصولات هیوندای را شاهد هستیم، با این حال کاپوت و دماغه کوتاه، زاویه نسبتا  عمود ستون A، اوورهنگ بلند جلو و Greenhouse کشیده، تناسباتی عجیب را برای جک S3 ایجاد کرده و از نظر بصری، ان را بیشتر شبیه به یک MPV کرده است تا یک کراس اوور شهری و یا هاچبک کراس.

کی‌ام‌سی SR3

اندازه کوچک سایز رینگ و تایر، مزید بر علت شده است تا ایرادات تناسباتی S3 در نمای جانبی نیز بیشتر به چشم بیاید.در قسمت عقب خودرو نیز همچنان نحوه ارتباط خطوط با یک دیگر و فرم و گرافیک عجیب سپر و چراغ ها که از طراحی پخته ای برخوردار نیستند، از نکات مهم و قابل اشاره در طراحی این نما از جک S3 می باشند.

اما در کی ام سی SR3؟

کی ام سی SR3، درواقع یک فیس لیفت عمده از جک S3 است که نخستین بار در سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه شانگهای رونمایی شد و تغییرات عمده ای در نمای جلو و تا حدی عقب آن صورت گرفته و حتی برخی جزئیات ظاهری و قطعات بصری در نمای جانبی نیز تغییراتی را تجربه کرده است. هر چند ظاهر و استایل آن همچنان آشنا به نظر می رسد، اما سبک طراحی کی ام سی یا جک SR3، در مقایسه با قبل پویا تر و تا حدی مدرن تر شده است و از نظر فرمی نیز، استایلی به مراتب پخته تر و هوشمندانه تری را در مقایسه با قبل شاهد هستیم.

در نمای روبه رو، چراغ ها از نوع Split-Type  بوده و استفاده از یک جلو پنجره شش ضلعی جدید که در گوشه ها به چراغ های روشنایی در روز باریک و شارپ می رسد، چهره خودرو را تهاجمی و جسورانه تر کرده است و در مقایسه با نسخه قبلی، عرض بصری مناسبی را به این قسمت بخشیده است و دیگر خبری از آن عدم تناسبی که به واسطه جلو پنجره بد قواره و عرض بدنه کم ایجاد شده بود نیستیم.

هر چند که در این قسمت، همچنان نشان و لوگو تایپ ساده «KMC» که در قالب یک فرم بیضی شکل قرار گرفته است، هارمونی چندانی با خطوط و فرم های بصری این نما نداشته و از نکات منفی آن به شمار می آید.استفاده از  سه خط افقی با نوارهای کرومی شکل گرفته بر روی جلوپنجره، ظاهر مشخصی به آن بخشیده است. با این خال اگر این کروم کاری ها در اطراف جلوپنجره و چراغ های دی لایت صورت می گرفت، می توانست جلوه بهتری به این نما ببخشد.

چراغ های اصلی قرار گرفته روی سپر، که در قالب یک فرم چند ضلعی و هم راستا با جلوپنجره، ساده و جذاب است و در کنار خطوط حجمی شکل گرفته در روی سپر چهره منطقی و هماهنگ تری به نمای جلو SR3 داده است. کروم کاری های اطراف ان نیز سبب شده تا سادگی این نما کاسته شود. ورودی هوای مرکزی سپر و اسپویلر نقره ای پایین سپر نیز در راستا جزئیات ساده شده این قسمت شکل گرفته است و ظاهر این قسمت را همانطور که اشاره کردیم، منطقی تر و پخته تر از قبل کرده است.

در نمای جانبی، تغییرات محسوسی در مقایسه با S3 شاهد نیستیم و تنها شاهد استفاده از رینگ های جدید تر و تغییر قاب آینه های جانبی و نوار کرومی روی اسکرت های بخش پایینی درها هستیم که البته همین چند تغییر جرئی ، ظاهری پخته تر را به SR3 داده است.

کی‌ام‌سی SR3

با این حال به واسطه عدم تغییر در کلیت نما، همچنان ایرادات تناسباتی که در رابطه با S3 به آن اشاره کردیم، در SR3 نیز همچنان پابرجاست و سبب شده تا همچنان حسی از یک MPV را از پیکره SR3 دریافت کنیم. ضمن اینکه با وجود استفاده از رینگ های جدید تر و زیباتر، اما همچنان عدم هماهنگی ابعاد رینگ و تایر با بدنه خودرو مشهود است. درواقع باید فضای گلگیر یا قوس چرخ ها و اندازه تایر بزرگتر می بود تا سطح زیاد گلگیرها و درها کمتر شده و پیکره کلی، شباهت بیشتری به کراس اوور پیدا می کرد.

با این حال، گرافیک شیشه های جانبی که حسی کوپه مانند را به خودرو می دهد و نیز ارتباط بهتری که خطوط شخصیتی نمای جانبی با خطوط جدید روی سپرهای جلو و عقب شکل داده است، توانسته SR3 را تا حدی از آن استایل گیج و گنگ خارج کند.ضمن اینکه همانطور که اشاره شد، نوار کرومی روی اسکرت یا قطعات پلاستیکی مشکی رنگ پایین درها، در نهایت سادگی، اما زیبا طراحی شده است و دیگر آن حس خام و بازاری بودن S3 را القا نمی کند.

اما در نمای عقب، می توان گفت که بیشترین پیشرفت را در طراحی SR3 شاهد هستیم. تغییرات هرچند در مقایسه با نمای جلو محدود و جزئی تر است، اما همین تغییرات جزئی، ظاهر به مراتب پخته تر و هماهنگ تری را برای آن ایجاد کرده است.از فرم و گرافیک چراغ ها که اکنون بی شباهت به محصولات فورد نیست تا فرم و گرافیک عناصر قرار گرفته بر روی سپر عقب. تمام این موارد سبب شده تا ظاهر SR3 در نمای عقب، در مقایسه با S3 به اصطلاح قابل هضم تر باشد.

چراغ ها از طریق یک نوار کرومی، به یکدیگر متصل شده اند و محل قرارگیری پلاک که سطح بیشتری از درب صندوق را احاطه کرده است، توانسته نمای عقب SR3 را پویا تر کند. با این حال مورد عجیبی که وجود دارد، قرار گیری لوگوی جدید کرمان موتور در نمای عقب است، در حالی که در نمای جلو، شاهد استفاده از لوگو تایپ «KMC» بودیم.

همانند مدل قبلی، سطح زیادی از سپر توسط قطعات پلاستیکی مشکی رنگ پوشیده شده است، با این حال ، طراحی چند ضلعی چراغ های مه شکن و نحوه قرارگیری چراغ های دنده عقب بر روی ان، علاوه بر ایجاد هارمونی با نمای جلو، ظاهر جذاب تری را نیز برای این بخش از نمای عقب ایجاد کرده است.دیفیوزر نقره ای رنگ نیز، جایگزین سراگزوهای تزئینی جک S3 شده که اتفاق مثبتی است.

طراحی کابین کی ام سی SR3

اما با ورود به داخل کابین SR3، شاهد بازطراحی کامل داشبورد و کنسول هستیم که هر چند ظاهر آن برای یک محصول در سال ۲۰۲۵ و بر اساس معیارهای طراحی حال حاضر، چندان مدرن نیست، اما نباید فراموش کنیم که همچنان SR3 یک کراس کامپکت یا هاچبک کراس اقتصادی چینی است که در مقایسه با  S3، یک قدم رو به جلو محسوب می شود

طراحی داشبورد در مقایسه با نسخه قبلی که از یک طراحی کسل کننده و نسبتا قدیمی سود می برد، بروز تر و جذاب تر شده است. هر چند که همچنان تاکید داریم که معیار جذاب بودن ان، با توجه به کلاس و طراحی نسخه قبلی قابل توجیه است و اگر کابین SR3  را با رقبایی مانند ام وی ام X33 کراس و یا حتی بک X3 پرو مقایسه کنیم، قطعا با نگارنده هم عقیده خواهید بود که طراحی آن نسبتا کهنه و قدیمی به نظر می رسد.

با این حال استفاده از یک نمایشگر بزرگ ایستاده در بالای داشبورد، حس کلی کابین را بهبود داده است. دریچه های تهویه مرکزی داشبورد، بی شباهت به کی ام سی T8 نیست که ساده و شکیل می باشد. محل قرارگیری کنترل های سیستم تهویه نیز در دسترس و کاربردی طراحی شده اند. با این حال اهرم تعویض دنده ظاهری تکراری داشته و نبود ترمز پارک برقی، چندان مدرن به نظر نمی رسد.

طراحی غربیلک فرمان با کلیت داشبورد هماهنگ بوده و استفاده از دوخت قرمز در روکش فرمان، صندلی ها و رودری ها، از نکات مثبت کابین SR3 می باشد که کمی فضای داخلی را از سادگی مطلق خارج کرده است. صفحه کیلومتر شمار که تلفیقی از صفحه نمایش دیجیتالی و آنالوگ است، بسیار جذاب تر و خوانا تر از نسخه قبلی به نظر می رسد. با این حال عدم تغییر در طراحی بصری رودری ها، نتوانسته هارمونی مناسبی با سبک طراحی کابین ایجاد کند.

یکی از نکات مثبتی که در کابین نسخه قبلی وجود داشت، فضای جاداری بود که جک S3 به واسطه طراحی ستون های A و ارتفاع زیاد شیشه های جلو و سقف داشت و آن را در مقایسه با رقبای خود در جایگاه بالاتری قرار می داد. اما در مقابل ضخامت کم پشتی های صندلی ردیف جلو و کوتاه بودن نشیمن گاه ان، باعث می شد که صندلی های از ارگونومی مناسبی برخوردار نبوده و بدن را به خوبی پوشش ندهند که در سفرها و مسافت طولانی، خسته کننده می شد، اما در نسخه جدید، می بینیم که تغییرات صورت گرفته ، ضمن حفظ فضای جادار و کاربردی کابین، در طراحی صندلی های ردیف جلو نیز بازنگری هایی صورت گرفته که در نتیجه می توان گفت که علاوه بر فضای کاربردی، راحتی بیشتری را نیز در کابین کی ام سی SR3 می توان تجربه کرد.

در یک جمع بندی کلی می توان اینگونه عنوان کرد که تیم طراحی جک، تلاشهای مثبتی را برای رسیدن به یک استایل قابل هضم و منطقی تر از جک S3 داشته اند و نتیجه کار، برای محصولی که در سال ۲۰۱۹ طراحی شده و پایه طراحی آن نیز به حدود یک دهه پیش بازمی گردد، چندان بد نبوده و قابل قبول است. هر چند به دلیل اینکه پیکره کلی در نسخه SR3 تغییر نکرده است، همچنان تناسبات کلی بدنه جذاب و پخته نیست، اما از نظر فرم شناسی و زیبایی بصری و نحوه ارتباط خطوط، قطعا SR3 به عنوان نسخه فیس لیفت شده، توانسته ایرادات موجود در طراحی ابتدایی المانهای ظاهری بدنه و البته کابین S3 را تا حد قابل قبولی اصلاح کند.

تبلیغات

برچسب‌ها: