شناسهٔ خبر: 75589210 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

تقویت نقش محوری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در فرآیند توسعه استان

یاسوج-استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: برنامه‌ریزی کردیم تا نقش محوری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در فرآیند توسعه استان تقویت شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، یداله رحمانی عصر پنج شنبه در دیدار افشین سفاهن معاون حقوقی، پارلمانی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جمع رؤسای دانشگاه‌های استان، عنوان کرد: مأموریت‌های اصلی آموزش عالی برای رفع مشکلات و نیازهای اساسی و اولویت بندی شده است.

وی با اشاره به اهمیت ارتباط مستمر با دانشگاه‌ها، عنوان کرد: بنا بر این شده است تا جلسات با رؤسای دانشگاه‌ها به صورت ماهیانه برگزار شود به طوری که دانشگاه‌ها با کمک مسئولین استانی و شهرستانی مشکلات کلیدی را شناسایی کرده و در جهت حل آن معضل و مشکل با برنامه‌ریزی علمی گام بردارند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این جلسات به صورت دوره‌ای و گردشی در دانشگاه‌های مختلف استان برگزار شود تا از تمرکز بر یک یا دو دانشگاه پرهیز شود و این امر نیازمند پیگیری خود دانشگاه‌ها است.

وی با بیان باور راسخ خود مبنی بر محوریت آموزش در توسعه، اظهار داشت: همواره تاکید کرده‌ایم که دانشگاه و آموزش و پرورش، محور اصلی توسعه هستند و هر کشوری، استان یا منطقه‌ای که به کیفیت آموزش و پژوهش اهمیت دهد، شاهد شتاب بیشتر در فرآیند توسعه خواهد بود.

رحمانی با بیان اینکه، اگر نتوانیم نیروی انسانی را به درستی تربیت و آموزش دهیم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم مدیران توانمندی برای آینده کشور تربیت شوند، افزود: در دنیایی که بر سر قدرت و منافع ملی و بین‌المللی رقابت وجود دارد، الزام داریم که با تربیت نیروهای توانمند در آموزش و پرورش به عنوان پایه کار و در دانشگاه، خود را برای این رقابت‌ها آماده کنیم.

وی با اشاره به اینکه، شناسایی و استفاده بهینه از توان نخبگان دانشگاهی برای حل مساله را مبنا قرار داده‌ایم به موضوع استعدادیابی به عنوان یک امر جدی و مغفول، افزود: اگر مدیری نتواند این ظرفیت‌ها را در پرسنل خود تشخیص دهد، اشکال از مدیر است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: نباید به بهانه‌های مختلف، نیروها را کنار گذاشت، بلکه باید مهم‌ترین بخش مدیریت، یعنی مدیریت منابع انسانی، بتواند ظرفیت‌ها را به درستی شناسایی و از آن‌ها استفاده بهینه کند، ممکن است فردی در یک زمینه خاص موفق نباشد، اما در حوزه‌ای دیگر استعداد درخشانی داشته باشد.

وی بر ارتقای کیفیت آموزشی تاکید کرد و افزود: یکی از راهکارهای مؤثر در ارتقای کیفیت آموزش، ایجاد فضای رقابتی سالم و طراحی مکانیزم‌های تشویقی است و دانشجو باید دغدغه‌ای جز آموزش و پژوهش نداشته باشد و ما موظفیم امکانات و شرایط لازم را برای تحقق این امر فراهم کنیم.

رحمانی با اشاره به اینکه فضای سیاسی سالم در دانشگاه برای حضور دانشجویان فراهم شود، گفت: تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور، فراهم کردن فضای فعالیت سیاسی و اجتماعی برای آشنایی دانشجویان با مسائل جامعه است.

وی تاکید کرد: البته اینکه دانشگاه‌ها محلی برای سیاست‌زدگی و جناح‌بندی‌های سیاسی شوند به هیچ وجه قابل قبول نیست و رؤسای دانشگاه‌ها باید از این فضا مبرا باشند و دانشگاه باید شایسته سالاری را سرلوحه کار خود قرار داده و بهترین‌ها را برای مسئولیت‌ها انتخاب کند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر تقویت پژوهش‌های کاربردی و مسئله محور خاطرنشان کرد: پژوهش‌های بنیادی و کاربردی، موتور محرک تولید علم هستند و باید به سمت پژوهش‌های مسئله‌محور حرکت کنیم.

وی یادآور شد: گاهی دستگاه‌های اجرایی، مسائل خود را به درستی شناسایی نمی‌کنند یا اگر هم پژوهشی انجام می‌دهند، به صورت فرمالیته و بدون پیگیری نتایج است از طرفی دانشگاه‌ها نیز باید توانمندی خود را در انجام پژوهش‌های کیفی و کاربردی به دستگاه‌ها اثبات کنند.

رحمانی همچنین با قدردانی از همه دست‌اندرکاران برگزاری کنگره بزرگداشت آیت‌اله ملک‌حسینی (ره)، اظهار داشت: دیروز یکی از روزهای به یادماندنی برای استان بود که مردم و مسئولین نشان دادند بزرگان این دیار، جایگاه والا و خاص خود را دارند و همواره مورد احترام و تکریم مردم هستند.

وی اظهار کرد: ضروری می‌دانم از تمامی مهمانان ارجمندی که در سطح ملی و از اقصی نقاط کشور در این کنگره شرکت کردند از جمله آیت‌اله حسینی بوشهری، آیت‌اله ناصری، آیت‌اله جزایری، حضرت آیت‌اله موسوی‌فرد و سایر میهمانان قدردانی داشته باشم، امیدواریم این روحیه قدرشناسی از مفاخر و بزرگان، همواره تداوم داشته و روز به‌روز پر رنگ‌تر شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: وظیفه ما این است که با برگزاری چنین کنگره‌ها و بزرگداشت‌هایی، ضمن تقویت نقاط قوت، کمبودها و ضعف‌های احتمالی را نیز شناسایی کرده و برای رفع آن‌ها در دوره‌های آتی، برنامه‌ریزی و آماده‌سازی لازم را انجام دهیم.