شناسهٔ خبر: 75587795 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

میرزای نائینی در بسط نظام اجتهاد پیشرو بود

استاد سطوح عالی حوزه علمیه گفت: میرزا نائینی در دو عرصه «تعمیق مبانی فقهی» و «تجدید و بسط نظام اجتهاد در نسبت با جامعه» چهره‌ای برجسته و پیشرو بود که توانست سنت فقهی شیعه را از حالت انزوا به میدان تأثیر اجتماعی و تمدنی وارد کند.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام محمدحسین عبدی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه، در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم، با تأکید بر جایگاه علمی و تمدنی مرحوم میرزا محمدحسین نائینی(ره) تصریح کرد: میرزا نائینی در دو عرصه «تعمیق مبانی فقهی» و «تجدید و بسط نظام اجتهاد در نسبت با جامعه» چهره‌ای برجسته و پیشرو بود که توانست سنت فقهی شیعه را از حالت انزوا به میدان تأثیر اجتماعی و تمدنی وارد کند.

مؤلف کتاب الاساس افزود: نائینی در آثار خود، با شرح و بازسازی مباحث فقهیِ شیخ اعظم انصاری(ره)، در واقع مدرسه اجتهاد شیخ انصاری را با عمق و اتقان بیشتری گسترش داد و همزمان با نگاه نقادانه نسبت به دیدگاه‌های اصولی محقق خراسانی، پویایی و زایندگی فقه را احیا کرد. این تلفیق «تعمیق و نقد» سبب شد تا مکتب نائینی در کنار حفظ سنت، روح نوآوری و واقع‌گرایی را در فقه جاری کند.

عبدی با اشاره به ویژگی‌های اجتماعی اندیشه نائینی تصریح کرد: فقیه بزرگ نجف نه تنها در تعمیق نظریه‌ی فقهی، بلکه در شجاعت ورود به صحنه اجتماع و سیاست نیز سرآمد بود. نگاه تمدنیِ او به فقه، بر اساس اجتهاد نظام‌مند و تأکید بر ضرورت پاسخ‌گویی فقه به تحولات عصر غیبت، راهی را گشود که امروز باید توسط حوزه‌های علمیه تکمیل شود.

وی بیان کرد: آنچه میرزا نائینی پایه گذاشت، پیوند میان «فقه و حیات اجتماعی شیعه» بود؛ به این معنا که فقه باید بتواند ضمن حفظ مبانی اصیل، در برابر جریان‌های فکری غرب و لیبرال دموکراسی ایستادگی کند و با ارائه الگویی عقلانی و دینی، زمینه تحقق تمدن اسلامی را فراهم سازد.

این استاد حوزه علمیه در پایان با توجه بر استمرار تفکر نائینی در حوزه‌های علمیه گفت: وظیفه امروز طلاب و مجتهدان جوان آن است که مسیر این فقیه نقاد و تمدن‌ساز را با رویکردی اجتهادی، عقلانی و پویا دنبال کنند تا فقه شیعه همچنان در متن جامعه و در مسیر تحقق دولت اسلامی و زمینه‌سازی ظهور قرار گیرد.

انتهای پیام/