شناسهٔ خبر: 75583088 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بخشی از طاق پل محمدحسن خان فرو ریخت

بر اثر تردد ماشین‌ها از زیر چشمه پل تاریخی محمد حسن خان بخشی از طاق این پل تاریخی فرو ریخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بابل، بر اثر تردد و سایش ماشین‌ها با ارتفاع زیاد از زیر چشمه پل تاریخی محمد حسن خان بخشی از طاق این پل تاریخی فرو ریخت.

پل تاریخی محمدحسن خان بابل به عنوان یک پل 300 ساله و بزرگترین  پل خشتی ایران همچنان  در اثر سهل انگاری  مسئولین  در منع تردد غیرقانونی انواع خودرو از زیر این پل ثبتی و تاریخی کمر خم می‌کند. روز گذشته و همزمان با ورود کارشناسان از وزارت میراث فرهنگی و در اثر تردد ماشین‌های باربر با ارتفاع زیاد و بر خورد و سایش با چشمه پل بخش زیادی از پل محمدحسن خان فروریخت.

چشمه های این پل  برای جریان یافتن آب بنا شده است نه برای عبور و مرور و تردد ماشین‌های سنگین و سبک.

درد دل بابل، پلی تاریخی که بیش از 300سال قدمت دارد و روزگاری نماد شکوه و هنر معماری صفوی بود، حالا زیر سایه بی‌تدبیری و مرمت‌های غیراصولی به ویرانه‌ای نیمه‌جان تبدیل شده است.

در دل شهر تاریخی بابل، پل محمد حسن خان قرار دارد؛ پلی که نه فقط یک سازه از خشت و سنگ است، بلکه خاطره‌های نسل‌ها را در خود جای داده و روایتگر هویت تاریخی این منطقه محسوب می‌شود. این پل، که به باور بسیاری تنها پلی است که با تخم‌مرغ ساخته شده، برای اهالی بابل نه یک سازه عادی، بلکه نمادی از گذشت زمان، زندگی مردم و لحظات خوش روزهای تعطیل به ویژه سیزده بدر بود. در روزگاری نه چندان دور، خانواده‌ها و جوانان بابلرود را زیر پل تجربه می‌کردند، شنا می‌کردند، از طبیعت لذت می‌بردند و پل محمد حسن خان نقطه‌ای برای دورهمی‌های شاد و خاطره‌ساز بود.

عبور پرخروش رودخانه بابلرود، که شاهرگ ارتباطی بابل با دیگر شهرها مانند امیر کلا وهادی شهر وبابلسر و راهی به سوی دریای خزر بود، از زیر این پل، خاطره‌ای نوستالژیک برای هر بابلی خلق کرده است. بسیاری هنوز با دیدن این سازه تاریخی، یاد لحظات خوش گذشته، صدای خنده‌ها و جریان زندگی روزهای قدیم بخصوص روزهای گرم  تابستان و شنا در زیر پل وروزهای عید می‌افتند. اما پشت این پل، داستانی تاریخی نهفته است؛ داستانی که به سال 1146هجری شمسی بازمی‌گردد، زمانی که کریم خان زند بر ایران حکومت می‌کرد. محمد حسن خان، جد آغا محمد خان قاجار، این پل را برای قدردانی از مردم بابل یا همان بارفروشانی که در جنگ با کریم خان زند پیروز شده بودند، بر روی بابلرود ساخت.باتوجه به خاطرات وتاریخ زیبای پل محمد حسن خان که برای هر شنوندهای شنیدنی وزیبا است در سالهای اخیر بر پیکر نحیف این پل  زخمهایی از جنس لرزه و ضربه واردشده که کمر پل تاریخی راکه سیل و بارانهای شدید و زمین لرزه نتوانسته بود پل محمد حسن خان را بشکند اما ضربه های بی مسیولیتی و سنگینی ماشینهای باربر شکستی جبران ناتپذیر بر بدنه پل وارد کرده که قابل جبران نیست و مرمت غیر اصولی هم قوز بالا قوز شده است.

 

انتهای پیام/