شناسهٔ خبر: 75569316 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های ایران‌: توسعه زیرساخت‌های فرودگاهی ضروری است

مشهد - ایرنا - مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران‌ تاکید کرد: توسعه زیرساخت‌های فرودگاهی و ارتقای خدمات در صنعت هوانوردی ضروری است.

صاحب‌خبر -

محمد امیرانی روز چهارشنبه در گردهمایی مدیران ستادی و فرودگاه‌های کشور به‌ میزبانی فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد افزود: فرودگاه‌ها امروز یکی از محورهای اصلی توجه در وزارت راه و شهرسازی هستند.

وی اضافه کرد: زیرساخت‌های فرودگاهی پایه و اساس صنعت هوانوردی است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اظهار کرد: در یک سال گذشته شرکت فرودگاه‌ها در چهار حوزه معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی، توسعه و مدیریت منابع، عملیات فرودگاهی و هوانوردی، اقدامات موثری انجام داده و امروز این شرکت در شرایط ثبات کامل قرار دارد.

امیرانی با اشاره به برنامه‌های اقتصادی شرکت فرودگاه‌ها ادامه داد: تاکید اصلی وزیر راه و شهرسازی بر اقتصادی‌شدن تمامی فرودگاه‌هاست و در این راستا طرح‌های متعددی برای افزایش درآمد و بهره‌وری در فرودگاه‌های کشور در دست اجراست تا از تمام ظرفیت‌ها برای کسب درآمد پایدار استفاده شود.

وی گفت: در حوزه عملیات فرودگاهی هدف اصلی ارائه بهترین و باکیفیت‌ترین خدمات به مسافران است که توسعه ترمینال‌ها در برخی فرودگاه‌ها تنها بخشی از این برنامه‌هاست.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: در زمینه خرید تجهیزات هوانوردی دستاوردهای مطلوبی داشته‌ایم ضمن اینکه بازسازی مرکز کنترل ترافیک هوایی نهایی شده و به‌زودی آغاز می‌شود.

امیرانی از برنامه شرکت فرودگاه‌ها برای خرید رادار بومی جدید خبر داد و اضافه کرد: با اجرای این طرح گام بزرگی برای خودکفایی و کاهش وابستگی به تجهیزات خارجی برداشته می‌شود.

فرودگاه مشهد هنوز به جایگاه ایده‌آل نرسیده‌ است

استاندار خراسان رضوی نیز در این همایش با اشاره به جایگاه خاص استان در تلاقی کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب گفت: مهم‌ترین شاخصه خراسان رضوی وجود با برکت بارگاه رضوی است که آن را به یکی از کانون‌های اصلی توجه هموطنان و شیعیان سراسر جهان تبدیل کرده است.

غلامحسین مظفری افزود: این ظرفیت عظیم، مجموعه فرودگاه‌های استان را نیز به‌شکل مثبت تحت تاثیر قرار داده اما استان نیازهای بسیار جدی‌تری هم دارد.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: موقعیت ژئوپولیتیکی خراسان رضوی خاص است از آن رو که محل تلاقی کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب کشور است.

مظفری ادامه داد: این استان در بخش‌های جاده‌ای، ریلی و هوانوردی ظرفیت‌های خوبی دارد، موضوع آن است که تا چه اندازه توانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم که البته هنوز با شرایط مطلوب فاصله زیادی داریم و باید از این فرصت سرزمینی استفاده‌ بیشتری ببریم.

وی با اشاره به دشواری‌های حوزه حمل‌ونقل هوایی و تامین مالی آن گفت: مدیریت فرودگاه‌ها کاری ساده نیست، این حوزه مملو از جزییات فنی و پیچیدگی‌های اداری است حتی در تامین مالی طرح‌های فرودگاهی نیز بارها شاهد بوده‌ام که با وجود وضوح موضوع منابع کافی تخصیص داده نشده است.

استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: فرودگاه‌ها یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور است، فرودگاه زیربنای حیات اقتصادی و انتقال فناوری است و به‌دلیل پیوند مستقیم با جریان کالا، خدمات و انسان از جاده و ریل نیز اهمیت بیشتری دارد.

مظفری تاکید کرد: فرودگاه‌ها موتور محرک توسعه مناطق هستند و نظم و انضباط حاکم بر سیستم فرودگاهی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های مدیریتی در جهان است، کوچک‌ترین اختلال حتی تاخیر چند دقیقه‌ای می‌تواند آثار منفی گسترده‌ای بر جای بگذارد.

وی اظهار کرد: یکی از سختی‌های جدی کار در حوزه فرودگاه‌ها هماهنگی بین مجموعه‌های متعدد مستقر در فرودگاه است از مرزبانی و هواپیمایی کشوری تا گمرک و نیروهای خدماتی همه وظایف خاص خود را دارند و هماهنگی میان آن‌ها وظیفه بسیار سنگین برای مدیر ارشد محسوب می‌شود.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به تجربه مدیریت بحران در جنگ ١٢ روزه ادامه داد: در این جنگ خراسان رضوی به جز یک حادثه محدود در فرودگاه مشهد کوچک‌ترین اختلالی نداشت.

مطفری گفت: از دل این بحران آموختیم که باید همیشه آماده باشیم و برای سخت‌ترین سناریوها برنامه‌ریزی کردیم تا اگر روزی کشور زیر فشار بیشتری قرار گرفت، بتوانیم نقش ملی ایفاء کنیم.

وی افزود: فرودگاه مشهد امروز دومین یا سومین فرودگاه پرتردد کشور است اما این جایگاه هنوز ایده‌آل نیست باید با چشم‌انداز ۲۰ تا ۵۰ ساله برنامه‌ریزی کنیم.

استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: در همین شرایط سخت اقتصادی هم باید تصمیم‌های بزرگ گرفت، همه کشورهای پیرامونی ما دسترسی مستقیم به دریا ندارند و ایران به‌ویژه خراسان رضوی باید مسیر ارتباطی آن‌ها باشد.