حجتالاسلام دکتر محمدرضا اسدی، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امامخمینی (ره)، در گفتوگو با خبرنگار حوزه و روحانیت تسنیم، ضمن اشاره به جایگاه مرحوم آیتالله نائینی در تاریخ سیاسی و فقهی تشیع، گفت: اگر آن عالم برجسته در عصر کنونی حضور داشت، قطعاً فقه اجتماعی و فقه حکومتی را با جدیت و قوت بیشتری دنبال میکرد و با بهرهگیری از تجربههای نسلهای اخیر فقها، مباحث مربوط به اجرای احکام اجتماعی اسلام را به بلوغ بیشتری میرساند.
وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شکلگیری حکومت مبتنی بر مبانی دینی، زمینه تحقق ابعاد اجتماعی و سیاسی فقه اسلامی فراهم شده است و فقهای معاصر نیز همان مسیر فقیهان برجستهای همچون مرحوم نائینی را ادامه میدهند تا فقه حکومتی و اجتماعی در قالبی منسجمتر عرضه شود و زمینه اجرای کامل احکام اسلام در جامعه ایجاد گردد.
اسدی با اشاره به برخی شبهات مطرحشده درباره نگرش مرحوم نائینی نسبت به مفهوم دموکراسی، گفت: برخی جریانهای فکری، بهاشتباه ایشان را طرفدار دموکراسی غربی دانستهاند، در حالیکه نائینی، با بهرهگیری از مبانی عقلانی و شرعی، به نقش مردم در اداره جامعه اسلامی توجه داشت و همین مبنا بعدها در نظریه ولایت فقیه امامخمینی(ره) به کمال رسید. به تعبیر دیگر، نظریه سیاسی امامخمینی امتداد اندیشههای فقهی مرحوم میرزای نائینی است.
عضو هیأت علمی مؤسسه امامخمینی(ره) خاطرنشان کرد: مرحوم نائینی و دیگر فقهای دغدغهمند، بدون انکار جایگاه مردم در اجرای احکام اسلامی، بهگونهای فقه اجتماعی را بنیان گذاشتند که ضمن جنبههای شرعی، جنبههای عقلایی حکومت نیز در آن دیده شود؛ در واقع فقه نظام و فقه حکومتی که امروز در حال گسترش است، امتداد همان مسیر فکری است که بزرگان پیشین بنا نهادند.
وی در پایان تأکید کرد: استمرار مباحث اجتماعی در فقه، زنده نگه داشتن میراث علمی فقهای متقدم و آسیبشناسی دقیق این عرصه، میتواند ما را به فقهی کارآمد و تمدنساز برساند تا مورد توجه مجریان جامعه اسلامی قرار گرفته و زمینهساز ظهور ولیعصر(عج) شود.
انتهای پیام/