شناسهٔ خبر: 75562462 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

«حرام‌خواری» ریشه بی‌رحمی‌ها و انحرافات اجتماعی است

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با تاکید بر اینکه حکم‌های حرام الهی از باب بخل نیست بلکه برای حفظ جسم و روح و رحمت بندگان است، اظهار داشت: حرام‌خواری ریشه بسیاری از انحرافات اجتماعی و بی‌رحمی‌ها است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، استاد اخلاق، در پنجمین شب از سلسله سخنرانی‌های خود در مسجد حضرت رسول اکرم(ص) خانی‌آبادنو، با تأکید بر حکمت احکام الهی، گفت: آنچه پروردگار حرام کرده، از باب بخل نیست بلکه برای سلامت جسم و روح و رحمت به بندگان است و آثار سوء حرام‌خواری در جامعه، از بی‌رحمی تا فساد و دوری از دین را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه خدا بخشنده و عطاکننده است، اظهار کرد: این همه موجودات زنده در عالم روزی می‌خورند؛ پرندگان، حیوانات صحرایی و موجودات دریایی میلیاردها سال است که خدا روزی‌شان می‌دهد. پس علت حرام‌کردن برخی چیزها چیست؟ چرا خیلی از خوراکی‌ها یا کسب و به‌دست‌آوردن برخی اموال حرام اعلام شده است؟

این استاد اخلاق ادامه داد: اگر پروردگار می‌فرماید گوشت بعضی حیوانات حرام است، این از باب بخل نیست. امام صادق(ع) فرموده‌اند اگر در این گوشت ضرری نبود، حرام نمی‌شد؛ یعنی این گوشت برای بدن ضرر دارد. ممکن است برخی جوامع و ملل بهداشت را بر آن‌ها اعمال کنند اما اثر سوء خوراک حرام صرفاً بر بدن نیست، بر روح و حالات نیز تأثیر می‌گذارد و این اثر را نمی‌توان با بهداشتی کردن از بین برد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با تأکید بر ترکیبِ بدن و جان انسان گفت: ما تنها بدن نیستیم؛ مرکب بدن و جانیم. اعمال و خوراک و عبادات و خطاهای ما با شرکت هر دو — بدن و روح — انجام می‌شود. اگر تنها بدن به بهشت رود، چه فایده‌ای دارد؛ بدنی که نمی‌بیند، نمی‌شنود و نمی‌چشد به چه کار می‌آید؟

وی با اشاره به نمونه‌هایی در جوامع غربی افزود: در کشورهایی که گوشت خوک، قورباغه، مار و سوسک مصرف می‌شود، آیا این‌ها اثری در روح نمی‌گذارد؟ اگر تأثیر نمی‌داشت، شاهد قتل‌های گسترده و بی‌رحمی‌های میلیونی در جاهایی چون افغانستان، عراق، ویتنام و مناطقی از آمریکا لاتین نبودیم. این بی‌رحمی ریشه در همین حرام‌خواری‌ها دارد.

استاد حوزه علمیه سپس به رفتارهای افراطی و نمونه‌های تکان‌دهنده اشاره کرد و گفت: در بعضی بیمارستان‌ها در اروپا و آمریکا دیده شده که خانواده‌ها برای تأمین نیازهای آموزشی، اعضای بیمار را در اختیار پژوهش قرار می‌دهند؛ این بی‌رحمیِ شدید نیز محصول دوری از پروردگار و حلال‌خواری‌هاست. کنار گذاشتن دین، خشک‌شدن چشم‌ها از اشک برای خدا و اهل‌بیت(ع) نیز همه از آثار حرام‌خواری است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان تأکید کرد: خدا برخی خوراکی‌ها و مشروبات الکلی را از باب رحمت و لطف حرام کرده است. اما برخی انسان‌ها قدردان این لطف نیستند و به حرام‌ها روی می‌آورند؛ عربده می‌کشند، قمه می‌کشند، آدم می‌کشند، مواد مخدر مصرف می‌کنند و ممکن است حتی ندانند چه کرده‌اند.

وی در ادامه به مصادیق غیرخوراکی حرام پرداخت و افزود: حرام تنها خوراکی نیست. مثلاً وقتی ورثه‌ای با پارتی‌بازی یا امضاگیری، املاک و ارث را از پدر و مادر غارت می‌کند، دل ورثه را می‌سوزاند. بردن ارث به ناحق حرام است، چون زهر و رنجی را در کام ورثه باقی می‌گذارد. امیرالمؤمنین(ع) فرموده‌اند اگر هفت آسمان و آنچه زیر آن است را به من بدهند، پوست جو را از دهان مور نمی‌گیرم.

این استاد اخلاق همچنین درباره ربا و ظلم گفت: ربا و ظلم حرام است، چرا که گاهی ربا خانواده‌ها را به خاک سیاه نشانده است. حرام‌ها حکمت و فلسفه دارند و بالاترین فلسفه حرام‌ها، محبت پروردگار به بندگان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان در پایان به نقل روایاتی از پیامبر(ص) اشاره کرد و گفت: پیامبر(ص) فرموده‌اند: «هنگامی که لقمه‌ای حرام در شکم بنده وارد شود، تمام فرشتگان آسمان و زمین او را لعنت می‌کنند». در جای دیگر آمده است: «فرو گذاشتن یک لقمه حرام نزد خداوند محبوب‌تر از خواندن دو هزار رکعت نماز مستحبی است.» همچنین پیامبر فرموده‌اند: «اگر کسی توانایی انجام حرامی داشته باشد اما به‌خاطر ترس از خدا دست بکشد، خدا او را در همین دنیا به چیزی مبتلا می‌کند که خیرش از آن حرام بهتر است.»

انتهای پیام/