حجتالاسلام رضا خسروینیا پژوهشگر و نویسنده کتاب سبک زندگی ۱۴ معصوم(ع) در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان، اظهار داشت: سبک زندگی، امروز معیار سنجش هویت فرهنگی، اخلاقی و تمدنی جوامع است، سبک زندگی اسلامی، فراتر از عبادت فردی، تجلی ایمان در رفتار روزمره و زیربنای تمدنی اخلاقی و عقلانی است.
وی درباره مفهوم، چالشها و راهکارهای عملی سبک زندگی اسلامی، تصریح کرد: سبک زندگی اسلامی نظامی توحیدی و جامع است که ایمان را به رفتار و تصمیمات روزمره ترجمه میکند، برخلاف سبکهای سکولار که محورشان منفعت و لذت فردی است، در اسلام رضای الهی و خدمت به خلق محور زندگی است.
این پژوهشگر حوزه سبک زندگی اسلامی با اشاره به آیه شریفه «قُلْ إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُکِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلَّهِ...» (انعام/۱۶۲) یادآور شد: این آیه نشان میدهد که همه جنبههای زندگی، از عبادت تا مدیریت منابع و تعاملات اجتماعی، باید در پرتو ایمان معنا پیدا کند.
حجتالاسلام خسروی نیا در تبیین پیوند میان ایمان فردی و جامعه سالم، ابراز کرد: اسلام میان ایمان و جامعه تفکیک قائل نیست، عدالت، احسان و کرامت انسانی تجلی اجتماعی ایمان توحیدی هستند. همانگونه که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «مَن أصبح لا یهتمّ بأمور المسلمین فلیس بمسلم». تمدن اسلامی جامعهای است که در آن حقوق مردم، عبادت و عدالت با هم تحقق یافتهاند.
وی به تشریح موانع تحقق سبک زندگی اسلامی در سه حوزه اصلی پرداخت و عنوان کرد: معرفتی: ضعف در فهم مبانی دینی و غفلت از خداوند (حشر/۱۹)، فرهنگی و رسانهای: سلطه الگوهای مصرفگرا و زندگی نمایشی غربی (تکاثر/۱) و ساختاری: ناسازگاری برخی سیاستها و نظامهای آموزشی با ارزشهای عدالت و معنویت (نهجالبلاغه، نامه ۵۳).
نویسنده کتاب سبک زندگی ۱۴ معصوم(ع)، بحران هویت و حقوق شهروندی را از دیگر موانع تحقق سبک زندگی اسلامی دانست و یادآور شد: اسلام آزادی را در چارچوب عبودیت و کرامت تعریف میکند و به انسان میآموزد که حقوق دیگران را همچون حق خود بداند.
حجتالاسلام خسروی نیا با تأکید بر نقش راهبردی خانواده در سبک زندگی اسلامی خاطرنشان کرد: خانواده مرکز تربیت ایمانی و اجتماعی است. قرآن کریم میفرماید: «قُوا أَنفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا» (تحریم/۶). پیامبر اکرم(ص) نیز ازدواج را محبوبترین بنا در اسلام دانستهاند، وقتی خانواده بر پایه محبت، عدالت و گفتوگو شکل گیرد، جامعهای اخلاقی و عادلانه پدید میآید.
وی تصریح کرد: تهدیدهایی همچون فردگرایی غربی و فشارهای اقتصادی، کاهش مشارکت والدین در تربیت معنوی و اخلاقی را در پی دارد و این نتیجه مستقیم سبک زندگی مصرفگرا و فشارهای مالی است.
نویسنده و پژوهشگر حوزه سبک زندگی اسلامی، درباره جایگاه فناوری و فضای مجازی در سبک زندگی اسلامی بیان کرد: اسلام مخالف علم و فناوری نیست، بلکه بر هدایت آنها در مسیر ارزشها تأکید دارد، علم بدون ایمان میتواند به طغیان و خودمحوری منجر شود، همانگونه که قرآن میفرماید: «کَلَّا إِنَّ الإِنسَانَ لَیَطْغَیٰ أَن رَّآهُ اسْتَغْنَیٰ» (علق/۶-۷).
وی تصریح کرد: در فضای مجازی نیز باید تولیدگر معنا باشیم، نه صرفاً مصرفکننده محتوا. روحانیت و نخبگان فرهنگی میتوانند با تولید محتوای ارزشمحور و آموزشی، الگویی برای جامعه ایجاد کنند.
حجتالاسلام خسروینیا به تشریح راهکارهای عملی برای تحقق سبک زندگی اسلامی پرداخت و گفت: تحول در نظام آموزشی با تأکید بر تزکیه و تربیت اخلاقی پیش از تعلیم نظریات علمی، الگوسازی رسانهای و معرفی خانوادهها و نهادهای موفق در جامعه، اصلاح اقتصادی و ایجاد نظام شفاف و عدالتمحور با جلوگیری از فساد و رانت، آموزش حقوق شهروندی اسلامی بر پایه کرامت انسان و مسئولیت اجتماعی، حضور فعال نخبگان در فضای مجازی با تولید محتوای قابل فهم برای نسل جوان و ترویج سبک زیست مؤمنانه و محیطزیستی، با استفاده بهینه از منابع و جلوگیری از فساد در زمین (اعراف/۵۶) از جمله راهکارهای عملی برای تحقق سبک زندگی اسلامیاست.
وی خاطرنشان کرد: نمونههایی از پروژههای شهری در ایران نشان دادهاند که با مشارکت خانوادهها، نخبگان و رسانهها میتوان همزمان عدالت اجتماعی، تربیت اخلاقی و حفظ محیط زیست را تحقق بخشید.
نویسنده کتاب سبک زندگی ۱۴ معصوم(ع) با اشاره به چشمانداز تمدن اسلامی و جهانیشدن آن، تأکید کرد: بحران معنویت در غرب نشان میدهد که بشر به الگوی تمدنی مبتنی بر ایمان، عدالت و عقلانیت نیاز دارد.
حجتالاسلام خسروینیا اظهار کرد: سبک زندگی اسلامی، ترجمه ایمان در رفتار روزمره و عرصه اجتماعی است، این سبک زندگی، عقلانی، اخلاقی و تمدنی است و میتواند الهامبخش جوامع بشری و مسیر تمدن توحیدی باشد.
انتهای پیام/