به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، نبکا هیبرید ترکیبی از فناوری، آرامش و قدرت است. سیستم هیبریدی پیشرفتهی آن شامل دو موتور الکتریکی با چرخش 16 هزار دور در دقیقه است که بهصورت سری فعال هستند. پیشرانهی تنفس طبیعی بنزینی و ژنراتور نیز همگی از برند مطرحBYD انتخاب شدهاند تا با بهترین بهرهوری، مصرف سوختی حدود 5 لیتر در هر 100 کیلومتر را برای این کراساوور متوسط با وزن 1820 کیلوگرم فراهم کنند.
ترکیب موتورهای الکتریکی با پیشرانهی بنزینی و پک باتری 22 کیلوواتساعتی این امکان را به راننده میدهد تا علاوه بر تجربهی روان و بیصدای یک خودروی تمامبرقی، دغدغهی پیمایش و نیاز به شارژ را بهطور کامل برطرف کند. پیشرانهی 1.5 لیتری با بازدهی حدود 43 درصد در زمرهی پیشرانههای با بیشترین راندمان در جهان قرار دارد و بهدلیل تنفس طبیعی بودن، حساسیت بسیار کمتری نسبت به موتورهای توربوشارژ دارد؛ موضوعی که به دوام و طول عمر بالاتر این پیشرانهها کمک قابلتوجهی میکند.
نبکا هیبرید بهعنوان یک PHEV پیشرفته، امکان شارژ از طریق شارژرهاAC و سریع DC را دارد. همزمان، پیشرانهی بنزینی با بهحرکتدرآوردن ژنراتور اقدام به تولید انرژی برای موتورهای الکتریکی میکند؛ یعنی خودرو بدون توقف تا پایان باک 60 لیتری بنزین خود به حرکت ادامه میدهد. در صورت شارژ کامل باتریها با برق خانگی یا شارژر سریع و پر کردن باک بنزین، پیمایش تا 1167 کیلومتر در چرخهی استاندارد امکانپذیر است.
این خودرو میتواند سبک رانندگی یک خودروی تمامبرقی را نیز برای راننده فراهم کند؛ بهگونهای که تنها با تکیه بر انرژی ذخیرهشده در پک باتریها، تا 115 کیلومتر بدون نیاز به روشن شدن پیشرانهی بنزینی حرکت کند. این عدد، پاسخگوی پیمایش روزانهی بیش از 90 درصد کاربران است.
پیشرانهی بنزینی با تولید 101 اسببخار و موتورهای الکتریکی با قدرت 180 اسببخار، هرگونه نیاز راننده را پوشش میدهند. موتور الکتریکی بهتنهایی نیروی کافی برای بهحرکتدرآوردن خودرو دارد و زمانی که نیروی بیشتری از سوی راننده درخواست شود، پیشرانهی بنزینی علاوه بر تأمین توان ژنراتور، نیرو را به جعبهدندهی پیشرفتهی E-CVT منتقل کرده و به کمک موتورهای الکتریکی میشتابد.
اولویت سیستم دینامیکی خودرو، استفاده از انرژی ذخیره شده در پک باتری ها و تولید انرژی الکتریکی توسط پیشرانهی بنزینی و انتقال نیرو به چرخها از سوی موتورهای الکتریکی است تا کمترین مصرف سوخت ممکن در هر شرایطی حاصل شود.
درون کابین، همهچیز حول محور آسایش و تکنولوژی شکل گرفته است؛ از نمایشگر بزرگ مرکزی و صندلیهای برقی با حافظه گرفته تا تهویهی هوشمند و طراحی ارگونومیک فضای داخلی. طراحی خارجی نیز با خطوط نرم، جلوپنجرهی مدرن و زبانی ساده و کاربردی شکل گرفته که برخلاف بسیاری از رقبا، بر «برقی بودن» تأکید اغراقآمیز ندارد.
اما آنچه نبکا هیبرید را متمایز میکند، فلسفهی پشت انتخاب آن است. این خودرو تنها یک محصول وارداتی نیست؛ بلکه پاسخی است به نیاز واقعی جامعهای که در مسیر برقیشدن گام برمیدارد، اما هنوز به انعطاف بنزینی نیاز دارد ، همان پلی که میان امروزِ سوختی و فردای برقی قرار گرفته است.
نبکا باور دارد که گذار به خودروهای الکتریکی باید هوشمندانه، تدریجی و سازگار با شرایط واقعی کشور باشد. نبکا هیبرید برای کسانی ساخته شده که میخواهند آینده را زودتر تجربه کنند، بیآنکه از آسایش امروز فاصله بگیرند.
∎