شناسهٔ خبر: 75545841 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

روزآمدسازی نظریه حکمرانی اسلامی در پرتو اندیشه مرحوم میرزای نائینی /حجت‌الاسلام لک‌زایی: عدالت جوهره نظام سیاسی اسلام است

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی در نشست علمی «دوراهی حکمرانی» با بازخوانی بیانات رهبر معظم انقلاب درباره آیت‌الله نائینی(ره)، چهار محور اصلی اندیشه سیاسی این متفکر برجسته را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نشست علمی «دوراهی حکمرانی» با محوریت بیانات رهبر معظم انقلاب درباره آیت‌الله میرزای نائینی(ره) روز دوشنبه پنجم آبان‌ماه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.

در این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به تحلیل جایگاه اندیشه سیاسی میرزای نائینی در گفتمان حکمرانی اسلامی پرداخت.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به دیدار اخیر استادان و پژوهشگران با مقام معظم رهبری در حاشیه کنگره بین‌المللی اندیشه‌های آیت‌الله نائینی، گفت: رهبر معظم انقلاب بخش مهمی از بیانات خود را به تبیین شخصیت و جایگاه این فقیه مجاهد اختصاص دادند و اثر ماندگار او «تنبیه‌الامه و تنزیه‌المله» را از متون بنیادین فلسفه سیاسی اسلام دانستند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه تصریح کرد: بر اساس تحلیل رهبر معظم انقلاب، چهار محور اساسی در تفکر سیاسی مرحوم میرزای نائینی وجود دارد؛

۱. ضرورت تشکیل حکومت اسلامی.

۲.محوریت ولایت در ساختار سیاسی.

۳.نظارت عمومی مردم از طریق مجلس مبعوثان.

۴. حاکمیت قانون با تأیید فقها.

وی افزود: این مؤلفه‌ها، ستون‌های اصلی حکمرانی عادلانه در سنت فقه سیاسی شیعه را شکل می‌دهند و نشان می‌دهد میرزای نائینی در عین وفاداری به اصول دینی، به ساختارهای عقلانی و مردمی حکومت نیز توجه داشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در بخش دیگر سخنان خود با تبیین مفهوم عدالت در اندیشه میرزای نائینی بیان کرد: از نگاه این متفکر بزرگ، فلسفه وجودی حکومت اسلامی مقابله با سه نوع ظلم است؛ ظلم به خدا، ظلم به امام معصوم و ظلم به مردم.

وی با اشاره به مبنای فقهی «دفع افسد به فاسد» افزود: مرحوم میرزای نائینی مشروطه را نه نقطه پایان، بلکه گامی مقدماتی برای گذار از استبداد و حرکت به سوی تحقق حکومت عدالت‌محور اسلامی می‌دانست.

مبانی قرآنی عدالت و ظلم در حکمرانی

حجت‌الاسلام والمسلمین لک‌زایی با استناد به آموزه‌های قرآن کریم تأکید کرد: در نگاه وحیانی، ظلم سرچشمه تاریکی و فساد اجتماعی است و تنها جامعه‌ای به نور الهی می‌رسد که عدالت را در تصمیم‌سازی‌ها و سیاست‌گذاری‌های خود محور قرار دهد.

وی تصریح کرد: اصل قرآنی «لَا تَظْلِمُونَ وَ لَا تُظْلَمُونَ» باید مبنای تمامی ابعاد حکمرانی، به‌ویژه در عرصه اقتصادی و اجتماعی باشد تا نظام اسلامی در مسیر عدالت واقعی حرکت کند.

احیای میراث فکری برای آینده حکمرانی اسلامی

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تأکید بر ضرورت بازخوانی میراث فکری فقهای بزرگ شیعه اظهار کرد: اندیشه‌هایی چون مرحوم میرزای نائینی ظرفیت بالایی برای روزآمدسازی مبانی حکمرانی اسلامی دارند.

وی در پایان گفت: بازسازی نظریه عدالت و حکومت بر پایه این تفکرات می‌تواند پشتوانه نظری ریشه‌دارتری برای سیاست‌گذاری اسلامی در عصر حاضر فراهم آورد و مسیر تحقق عدالت اجتماعی و سیاسی را روشن‌تر کند.

انتهای پیام